|
|
|
|---|---|
|
Jag har köpt en vinterbil idag, det blev en 323i från 1984. (vill inte gärna sätta min 330Ci i en lyktstople eller så i vinter) Den är utrustad med b.l.a. M-sport paket och lite annat smått och gott. Ingen rost! Problemet är att den inte startar. Säljaren antog att det var spridarna som inte var i ordning. Han har renoverat toppen på den inklusive nya ventiler mm. Bilen är med och småtänder lite på iaf. en cylinder. Ska vi tro att det är spridarna? Jag har kollat idag att den får bränsle som den ska, och gnistar gör det. Vad har ni för tips? Hur gör man bäst rent spridare? Tacksam för snabba svar för imorgon tänkte jag starta den! /Henrik | |
|
Tro inte på spridarna, kolla så att motorn är rätt kuggad och så att fördelaren står rätt, skulle tro att dom inte fått fördelaraxeln rätt inkuggad o därmed står fördelaren fel i förhållande till vevaxel/kamaxel, vet man inte hur det ska stå så är det lätt att missa vid monteringen av kamremmen! Nollar du motor/vevaxeln ska rotor stå mot 1:ans tändkabel, finns ett litet jack i fördelaren som rotorn ska peka mot. Anntingen lyftar du fördelaren o kuggar om den, eller så kuggar du om kamremmen, men detär enklare o kugga om födelaren, när veven är nollad ska du ha justermöjlighet kring ettans stift i fördelarlocket om fördelarnen är rätt kuggad!! Står den bara lite fel kanske det räcker att vrida fördelaren så startar motorn......... Så hoppas vi att du startar bilen imorgon=)) ///Magnus |
|
|
Jag tycker du ska börja med att montera nya stift...kolla oxå tändningen,alltså att den står rätt med stroblampa...spridarna är sällan dåliga...Se till att alla slangar är hela och sprickfia...(det finns hur många som helst på dom där tidiga modellerna).. Lycka till med en rolig bil! :) |
|
| E21-racing: Du var en smula raskare än jag.. ;) | |
|
Ja, ibland är man flink bakom tangentbordet=)))) ///Magnus |
|
|
Tack för svaren! Stiften är helt nya, aldrig startad på dom nya stiften, så dom är det nog inte. Ska ta och kolla det där med tändningen imorgon! Det vore smidigt om det bara vore något så enkelt! Återkommer imorgon om jag får start på den! Mvh Henrik |
|
|
En rapport från verkstaden: Nu har jag kommit så långt att jag räknat ut att förra ägaren som satte ihop motorn har vänt drivningen till rotorn ett halvt varv fel. där har vi nog boven. Tänkte först om man kunde vrida huset, men det satt så illa att jag får plocka remmen och vrida där istället. Så Allt är isärplockat och efter maten är det dax att plocka ihop grejerna och se om den startar. /Henrik |
|
|
Nu har jag iaf startat bilen. Precis som ni påpekar här ovan var det tändningen som stod fel. Dock stod den såpass mycket fel att jag fick ta bord kamremmen och flytta några kugg. Men nu spinner den som en katt! Dock är packningen till grenröret paj så det får jag köpa en ny. /Henrik |
|
|
Ja, men då går bilen igen iallafall. Kul!))) Det är lätt o göra bort sig där med fördelaraxeln vid monteringen av kamremmen. ///Magnus |
|
| Skönt att höra Henke2! :) Är det den mattröda 323:an som var till salu här å börsen du köpte? | |
| Nej den har inte varit till salu här. Hittade den på blocket. | |
|
( garanterat inte dåliga spridare, är dessa dåliga går bilen i de allra flesta fall att starta och köra men den kan rycka kraftigt, mina spridare är förmodligen dåliga då min bil rycker halv mycket kring 95-110km/h vid varvtalen 2200-3000rpm. ) Ja du märkte ju själv såg jag att det inte var spridarrelaterat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.