AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.290

Motorbyte 3.0l V8 till 4.0l V8, E34

Sida 3 av 4
Visa användare
94
hogman
540I -93
jo, men det är ju ganska logiskt att eran varvar mindre på femman..med en sexväxlad...

Är ju en viss skillnad...
V12 LeMans
Det beror naturligtvis på utväxlingar både i själva växellådan och bakaxelutväxling .

Ganska vanligt (undantag sportlådor) att nästhögsta växeln är "direktvxl" och högsta vxln är "överväxel" .

Visa användare
205
fredrikb
850CI-93a med M70
Jag har forskat lite i utväxlingar lite mellan 530 & 540 kommer ej ihåg var jag fick dessa uppgifter ifrån (hittar det ej heller )

Vad jag tar ur minnet kan vara fel men mellan 540 6v & 530 5v manuell, är att det är samma utväxling i bakaxeln. På dessa ligger all skillnad i växellådan på 4an ska dessa ligga på samma varvtal, ”5 är en överväxel & 6 är en överväxel till.”

Men jag kan ha fel så rätta mig och kom med rätta utväxlingar mellan dessa bilar

Oo=[][]=oO
Länk
Visa användare
94
hogman
540I -93
Har nu haft bilen med nya motorn i ca 4 månader. Har faktiskt inte haft några problem, mer än att jag har en vattenläcka någonstan i slangarna, som är väldigt liten. Plus att den drar väldigt mycket mer bensin. Men låda & koppling har inte visat några som helst tendenser till att vilja gå sönder. "peppar peppar"...Till min stora förtjusning när jag kollade in styrboxen efter ett tag så hittade jag ett trim chip som enligt tillverkare ska ge ytterligare 20 häst. Så nu har man om alla siffror stämmer 306 häst i bilen...Kommer aldrig byta från 540.

/högman
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
JOOOOOO VIST fins vist

Endast döda fiskar flyter med strömmen.
Visa användare
94
hogman
540I -93
Daniel.F

exakt vad menar du?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
enligt mina papper om fr BMW:

uytväxling 530:
I: 4,20
II: 2,49
III: 1,66
IV: 1,24
V: 1,00
R: 3,89
Bakaxel utvxling: 3,07 (3,15 aut)

uytväxling 540:
I: 4,23
II: 2,51
III: 1,67
IV: 1,23
V: 1,00
VI: 0,83
R: 3,75
Bakaxel utvxling: 2,93 (2,93 aut)

Siffrorna gäller för Sv-sålda E34 från 94 och 95.

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
rsarits
De varvar mycket tycker jag, min 530 -95 automat (hämtat bilen i Tyskland) varvade vid 230km/h 4300rpm. Testade sist jag var i Tyskland.
Hej!

Jag har tänkt göra samma sak...slänga in en 4 liters i min 530-94 manuell...hur mycket jobb var det? var det bara i med motorn å byta styrbox?...går det att få till detta över en helg?
Mvh/M
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Hur mycket jobb är det att slänga in en 6 vxl. manuell i en befintlig 540 automatare då?
Danne

Min bil: Länk
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Vill du ha manuell nu Danne?

//rodge
BmwCS #5251
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
En tanke bara... Tycker i och för sig att min går rätt hyfsat ändå, men mycket vill ha mer... Jag e lite puckad på det sättet. Kan alldrig nöja mig, vill alltid ändra något även om allt e prima! Go figure :) Vad tror ni?

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Kan säga att jag precis fick svar från en skrot på en 6 vxl manuell låda. DOM: 17,500 Skr. Om det är så dyrt så skiter nog jag i det i alla fall. Sen tillkommer monteringen och pedaler och säkert nåt mer... Det blir lite för dyra millisekunder det...
Danne

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Danne: Något skruvande i helgen?, ska sätta i nya dörrsidorna.

//rodge
BmwCS #5251
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Inte för min del, men kolla med Stephan. Jag ska ner till Sweden Rock Festival. Var fick du tag på dem? Vad fick du betala? Jag letar själv för att ha några att bygga om. Hittade inga!

Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Jag letade i hjäl mej.... hittade 3 st på en skrot samt sista på en annan, så nu får man rätta med skinn och svart trä... ha det på festivalen.

//rodge
BmwCS #5251
Länk
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
drygt 2000 för alltihop inkl. frakt.

//rodge
BmwCS #5251
Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Kul grattis! Fick du tag i Stephan?

Hogman!
Såg att du haft bilen i garaget i 4 månader? va var det som tog tid?
Jag ska göra samma sak med min 530.
Vad bör jag tänka på? ...eller är det bara i med motor å styrbox?
..tacksam för svar!
Mvh/M
Visa användare
94
hogman
540I -93
MGT!

Ursäkta om svaret dröjt. har renoverat en lägenhet. Grejen var att bilen gick sönder i juni. sen hann jag inte få in den på verkstad, Var ute och jobbade hela juli. så det var därför det tog tid, eftersom jag ingen vana har av att meka så fick en verkstad byta motorn. Men arbetet gjordes på fritiden. dörför det tog tid.Sen tog det tid att hitta en motor oxå. Inte bara att ta första bästa ju. Men det du behöver är väl ny motor och tillhörande styrbox. Jag har inte bytt mer i alla fall.....kolla oljepumps bultarna på nya motorn innan den åker i oxå. Vanligt att pdom skruvar ur sig...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.