AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.288

Motorbyte 3.0l V8 till 4.0l V8, E34

Sida 1 av 4
Visa användare
94
hogman
540I -93
Har nu efter många om och men fått i fyra liters i min 530. Min tre liters åtta rasa när kamkedjan gick. Tänkte att jag sätter i den större...

Fick motorn bytt till bra pris. Fick förra fredagen styrboxen till motorn jag hade stoppat i. Var bara att stoppa i boexn. Provstarta...startade direkt. Inte ett problem...

Så nu är man lycklig ägare av en Bmw 540 med Manuell %-växlad låda :-)

Camaro
Gratullerar! bara ut och gasa som återstår då =)
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

är den sexväxlad?
Visa användare
94
hogman
540I -93
Nope...5 växlad...tror inte det finns manuella 540 i E34 serien. Har min manuella 530 låda kvar...

cr
Det finns original 6 växlad manuell 540. Den såldes inte i sverige så alla som finns här är importerade.

MVH CALLE
Visa användare
94
hogman
540I -93
Ok...tack för tipset calle... Orkar inte krångla mer nu bara. Har haft nog med bekymmer känns det som..

adam.

Visa användare
279
norda
540iA -93
gratulerar till en större v8 den är mycket trevlig att köra både med automat och manuell!

//norda
Visa användare
94
hogman
540I -93
Till Norda...
Det kan man säga. Fick nästan en chock första gången man drog i väg på tvåan, Jämfört med 3 liters motorn. Det skiljer ju IOFS 68hk....Nu kan man ju inte trampa fullt på tvåan eller trean...då snurrar det för glatta livet där bak...

Hur kul som helst...

V12 LeMans
Trevligt hogman

Berätta gärna dina erfarenhet av 4 liters motorn tillsammans den 5-vxl manuella inkl kopplingens hållbarhet , när du har kört den en tag .

skulle gärna vilja konvertera min till manuell nån gång i framtiden .

Läste i ett reportage i en engelsk BMW-tidning , där man monterat en 540-maskin med 530 V8 - vxllåda i en e36 ;-)

Helst skulle man ju vilja ha vxllådan som sitter i Alpina B10 Biturbo , specialkonstruerad enbart för nämnda bil , men lär väl kosta en del om man nu skulle hitta en till salu .
Visa användare
94
hogman
540I -93
V12 LeMans: Självklart gör jag det. Har bara kört hundra mil nu. Men jag har hört mig för och det ska hålla...

Tycker att det funkar riktigt bra med 5-växlade lådan...

Hör av mig när jag gasat lite mer...

högman

Jag vill inte förstöra din glädje, men om du behållt lådan från 530:n med 540 motorn...kommer det att hålla tror du?

/Simon
Visa användare
94
hogman
540I -93
Om jag förstått det hela rätt så sitter det en G-Trac låda eller vad det nu hette i min bil...eller ja dom flesta Bmw:s..den lådan ska klara bra mycket mer än 286 häst säger dom flesta man pratat med..Även en del tyskar man pratat med...

HAr grunnat ganska länge på mycket innan jag bytte till 4liters...

Men man vet aldrig....Jag hoppas alla jag pratat med har rätt...men sen behöver man ju inte bränna däck hela tiden heller....

högman

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

sätt i en sexväxlad :)=
Visa användare
94
hogman
540I -93
Baader...du har helt rätt..men just nu är det lite mycket stålar...har redan bränt ca 24 000:- med motor, arbete.. styrbox och så vidare....Just nu svider det..

Några tips på vart man kan hitta låda...Har inga hittat i Sverige

Högman

Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

jag kan inte säga nått, får jag tag på en åker den i min :)
Visa användare
279
norda
540iA -93
lycka till med att hitta en manuell 6 växlad! de är nog riv efter dom tror jag! automat bättre och skönare!!

//norda
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
det är roligt när någonting sånt här händer och funkar...de flesta verkar sälja sina projekt...långt ifrån innan de är klara...

///325///
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Om du har en manuell 5-växlad ZF låda tror jag nog att den håller.
Är samma låda som det är i M3 3.0 och den bruka hålla för effekter upp till 600 hk.
Kopplingen dock här den svaga punkten när den just på gränsen att hålla om den är lite sliten.
Det finns en annons just nu här på autopower som säljer nya kopplingar till 530/730, så om du använder ditt gamla svänghjul så passar dem, och de borde hålla, fick förklarat för mig att de håller minst 284hk
Vet att 540i 6-vxl E34 likt M5 E39 "äter" kopplingar för 6000-8000 kr/st med förare som har en tendens till att slira till på kopplingen ibland, behandla den lite hårt osv. vilket även den bäste av oss kan göra. Hur det är med en låda från en 530i vågar jag inte ens drömma om... får nog köras VÄLDIGT varsamt :)

Lycka till med ett intressant bygge!

MVH,
E38B12
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

automat kan jag köra när jag e 60år.
min polare hade en 6växlad som han sålde för ett tag sen. så svår e dom inte att få tag på om man känner folk som känner folk :)
Visa användare
94
hogman
540I -93
Trevligt med alla svar....

Det är sant...det har vart fyra jobbiga månader utan bil, många om och men och funderingar. Har möts av folk som tror på det hela och inte... Men jag är glad att jag lyssnade på dom positiva människorna... Just nu går bilen hur fint som helst...Kopplingen är det enda jag oroar mig för just nu... Men om man inte slirar hela tiden och kör lakrits vid varje ljussignal så tror jag att det ska funka....
hoppas det i alla fall....

Kommer med fortlöpande info...

Högman

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.