|
|
|
|---|---|
Camaro |
Som sagt den går illa när den är kall typ ligger och tjuvdrar längre på växlarna och växlar lite knepigt men det försvinner efter två till tre minuters körning. Är detta normalt betende för en kall automat? eller är det något som är på väg att ge sig. |
Ante25 |
den går i varmkörningsprogrammet! min gör också så. mycket irriterande faktist! jag brukar växla "manuellt" första kilometrarna, |
Camaro |
Kanske skulle pröva med det ....... för att man kan tro att det är farmor anka som sköter växlingarna när den är kall det hoppar och skutta så. |
|
Om du har vinterprogram på lådan så använd det och den växlar tidigare. Mvh |
|
|
Fullt normalt, är för att motor och växellåda skall komma upp i temp snabbare, sparar säkert nån krona i längden. FP |
|
Camaro |
rob_t_j72 jag tror inte jag har vinter pogram. En vild shansning är att det inte finns när man har antispinn eller? |
stefannorr |
Kallstartsprogrammet heter det och är helt normalt men mycket irriterande,känns pinsamt o köra iväg o den växlar typ till 2800 varv på dom första växlarna,men försvinner ju när den växlat igenom 1-5 en gång och ska tydligen göra bilen mer miljövänlig ovärma kattarna snabbare. Jag har ingen steptronic i min så ja har två alternativ,köra iväg o skita i de eller låta bilen stå på tomgång typ 2 min så slipper man det. |
| har aldrig varit med om något liknande,min vxl mjukt och lungt även kall.Att öka motorvarvet för att få snabbare motortemp är väl som akut dödshjälp | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är enbart för att katalysatorerna ska komma upp i sin arbetstemperatur så fort som möjligt, alltså miljörelaterat. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
blaikarn> Då kanske ditt kallstartsläge är paj,ska visst finnas nån givare som siter i automatlådan kanske den pajat? |
Ante25 |
den givarn borde gå att koppla ur? |
|
Det finns ett flertal tempgivare i bilen som förser de olika systemen med info via k-buss osv. Att bara "koppla ur" givaren till växellådan går inte, isf tappar man en mängd andra funktioner till motorstyrning och klima t.ex och får ett gäng felmeddelande på köpet. Måste säga att jag inte är så himla besvärad av att den drar till lite högre varvtal innan växling med kall motor, det rör sig oftast om några minuter max om man inte låter den värmas en smula först innan man kör iväg. Det är ju bra rent allmänt att motor mm kommer upp i temp så snabbt som möjligt. Möjlighet att växla manuellt finns också på Steptroniclådorna om man snabbare vill få i högre växlar. FP |
|
|
Ja! kanske den är paj men det saknar jag då inte.Nu kör jag aldrig i stan så kanske därför märker jag inget.När jag startar hemma med kall motor så vxl den snabbt upp till högsta vxln när jag håller jämn gas.Den brukar då ligga på sina 17-1800v/m vid 90-100 fastän tempmätaren står på kall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.