|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare, Har lite ostabil tomgång vid kallstart, fenomenet utträdader bara vill kallstart och visar sig bara genom att tomgången pendlar mellan 750 o 1250 direkt efter start, det försvinner dock nästan direkt när man börjar köra. Har BMW 525 -88a, kan d vara kallstartventilen eller liknande? Mvh David | |
| Har precis samma årsmodell och precis samma problem! | |
|
Låter som kallstarten. Är det så att den varvar upp å så tappar den varv å så varvar den upp igen med ca en sekunds mellanrun, å ju varmare motorn blir ju minde blir svajningerna? // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
| Japp...precis så. Minns inte exakt och kan inte kolla nu men jag har för mig att den startar på 700 och pendlar upp till 1200 och sen när den har pendlat färdigt ligger den jämt strax över 1000. | |
|
tjenare! Då jag kallstartar bilen så svajar tomgången direkt 2-3 sek upp å ner för att sen stabilisera sig å sen gå normalt, blir lite guppigt om man försöker köra iväg direkt efter start, men efter att typ 3 sek så försvinner svajandet, men d svajar aldrig så mycket att bilen håller på å dö. Låter som kallstarten, e d en motor el relä? /David |
|
|
David: Ja tror att d skulle kunna ha å göra me att du försöker lura folk att du har en automat när du i självaverket har en manuell. Å då gör bilen uppror å vill visa att så är inte fallet! För vem vill bli tagen för en automat när man egentligen är en manuell! =) B M W - Do I need to say more! |
|
|
HAHA =) Kommer från killen som kör volvo 740 till jobbet å gillar d =) |
|
|
Bara för att min BMW är på "service" å därav mitt tvångsmässiga beteende å måst köra 740... men snart så... Fast iofs skulle man ju kunna tro att det är en iA för d e ju mest gubbar me keps som gillar sånna å slår man upp gubbe me keps i en ordbok så är det en bild på dej baki ratten i din 525i"A", hehe... B M W - Do I need to say more! |
|
|
Hmmm... ja kollade även upp din hotmail där du har ett reg nr som användare å det visare sig senare vara en volvo 740 av -88 års modell. Vad betyder detta egentligen? =) B M W - Do I need to say more! |
|
| Nu har jag "byggt" om min bil till manuell, e du nöjd nu? =) | |
|
Det verkar som att det är kallstarten. Det är bara å byta ut den. Minns inte riktigt vad den kostar, det funkar ju å köra med den trasig, men det är ju något irriterande. Anledningen till att den svajar på tomgång gissar jag, är för att kallstarten känner att motorn inte har arbetstemp, å matar därför på "full choke". Då känner den att bilen skenar i varv å stryper bränslet. On / Off effekt med andra ord. Gissar att det är så, men jag är inte säker. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
| Kallstartsinjektorn alltså? Finns den att köpa på Mekonomen tro? Hittar den inte... | |
|
tjena, tack så mycket för dina inlägg, dock så undrar jag exakt vad du föreslår jag byter? E d kallstartsinjektorn du menar? Är d något man byter själv el? /David |
|
|
Någon som har kommit fram till nått? Exakt samma prob.. Misstänkte först Tempsensorn, den blåa, på termostathuset men tror kanske inte så mkt på den... Sedan tror jag att det kan ha å göra med dåliga soppaslangar... Men var sitter kallstartsinjektorn dåra? |
|
|
Kallstartsinjektorn sitter oftast monterad på insugsröret. Se sida 4:17 i Haynes Gör-det-själv handbok för BMW 3&5-serier. Finns att köpa på Mekonomen för ~ 200 kr. |
|
|
Jag har ingen aning om vars man köper dom, mer än hos BMW själv givetvis. Det borde väl inte vara allt för jobbig å byta, har inte gjort det själv nån gång, men jag känner igen symptomen. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
| Det finns ingen kallstartsinjektor på 525i -88. Detta sköts av bränslespridarna som sprayar in en fetare blandning när motorn är kall. De får bl.a. information från temperaturgivaren på termostathuset om motorns arbetstemperatur. Jag har själv samma problem på min 525i -90, men har inte hittat felet. Troligen beror det på något litet vakuumläckage eller en trasig tomgångsmotor. Men jag är osäker. | |
|
Någon som kan förklara hur man felsöker tempgivaren den blåa? Ohm mäta kan man ju göra men hur vet man om den är trasig, på min bil uppstår felen bara i bland.. Har dessutom upptäckt torrsprickor på soppaslangen... Kan ju säkert att ha och göra med detta, hur mäter man soppatrycket?! |
|
|
Så det finns ingen kallstart på 525:an... Hmmm. Kan ju vara tomgångmotorn. Kompisen hade ett liknande problem på sin Audi, då var den tomgångmotorn som hade gått. Men men, jag är ingen expert. Det är ju bara å testa sig fram så ser man ju så småning om vad det kan vara. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
| Nån med några ideer? | |
|
Lägger mig i diskussionen lite. Om motorn har en termotidskontakt (som styr kallstartsinjektorn), så brukar den sitta bredvid den vanliga tempgivaren. Enligt Haynes kan man prova givaren genom att kolla så att det finns spänning på den svart/gula ledningen när tändningen är påslagen. En idé om Du har denna kontakt. Freddan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.