AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.350

530i E39 man, tvekar vid start på ettan, ryckigt...

Sida 2 av 2
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Tycker att det är ju skumt att bilen inte har någon styrka alls på låga varv.
Har inte testat att byta bränsle, men det får bli nästa tankning.

Sedan så när man drar iväg på 2:an så kan bilen riktigt gunga iväg då man gasar på.

Kan det vara kamaxelgivaren eller något annat skumt.
Tycker även att bilen är trött.
zt
19
zteffo
525iM Touring -03
Lyfter denna igen.
Var det någon som fick ordning på problemet?
Tack!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det undrar jag med. Köpte äntligen en BMW för tre veckor sedan, och tycker det är svårt att få till bra starter. Jag är van vid att starta på typ tomgångsvarvtal genom att dosera ut gas i takt med att jag släpper upp kopplingen, dvs inte först varva upp en massa o sen slira med kopplingen tills "bilen är ifatt motorvarvet". Med BMWn misslyckas strategin att starta på tomgångsvarv kapitalt!! Undantag om man glider iväg otroligt långsamt och sen gasar.

Jag upplever det som att tomgångsregleringen är för långsam och/eller fördröjd.
Om jag håller fast bilen med bromsen o retas lite med kopplingen så att varvtalet sjunker till kanske 600prm och sedan direkt trycker ner kopplingen helt frustar motorn till och skuttar upp till 1100-1200rpm och går sedan tillbaka till tomgång.

Om jag duttar till på gasen i friläge så att varvet hoppar upp till 1100-1200rpm så säger motorn "voff", sjunker till 1000rpm och sen ger den själv liksom extragas i ca en sekund så att den slutar sjunka eller tom ökar lite innan den går ner till tomgång igen. Som om jag (i en normal bil) först duttade snabbt på gasen och sedan gjorde en långsammare duttning direkt efter.

Detta gör det helt omöjligt för mig att bestämma exakt vad som händer genom att justera koppling och gas för att hålla t.ex. konstant 800-900rpm medans jag "puttar" bilen upp i garaget några decimeter i taget. Jag får hålla konstant 1200rpm och variera bara kopplingen för att inte motorvarvet ska svaja och hålla på.

Vid start från stillastående genom att ge gas upp till typ 850rpm och låta kopplingen börja dra och sen något mera gas och upp mer med kopplingen så går det jättebra först, bilen börjar rulla och motorvarvet konstant 850rpm, men när kopplingen i princip slutat slira, bilen åkt iväg, och motorvarvet ökat kanske tilll 1000rpm och jag är på väg att släppa upp det sista på kopplingen och ta bort foten är det som om jag släppt upp gaspedalen ett snäpp fast jag inte alls gör det. Hela accelerationen slutar, jag måste ge mer gas, det blir ett tydligt ryck.
Det känns som att "extragasen" jag nämnt ovan kopplade in sig när kopplingen började dra och att den sedan kopplar ur sig när varvet ökat lite.

Och råkar jag släppa kopplingen lite för fort så att varvet sjunker för mycket (<700rpm) blir det också "extragas" som gör att bilen skuttar fram och varvet upp till 1000rpm, och sen börjar motorbromsa.
zt
19
zteffo
525iM Touring -03
marin849: Tack för den utförliga beskrivningen!! Så är det med min också.

Det är mellan 700 och ~1100 rpm som dom här rycken uppträder. Gasen reagerar inte på en gång när man trycker på pedalen utan det är en viss fördröjning. Efter fördröjningen så går oftast varvtalen ner först för att sedan "mjukhacka" sig upp.

För att starta mjukt måste jag ha 1200 rpm och slira med kopplingen tills bilen är uppe i fart motsvarande varvtalet. Sen kan jag gasa på. Gasar jag på när varvtalet är under detta och kopplingen helt uppe, brukar varvet sjunka för att sedan hoppa upp. Ryckigt.
Detta går även att provocera fram rullandes på tvåan med varvet under 1000-1100 och kopplingen uppe. Gasar på och varvet går ner för att sedan ryckigt gå upp. Motorn har någon gång till och med dött när den gick ner i varv.
Funderar på att lämna in på verkstad. Hade den iof. på service för att halvår sedan och då fanns det inga felkoder lagrade och dom sa att bilen går hur bra som helst. Tyckte dock att dessa tendenser fanns redan då.
Ska det va så här?

Så jag är också intresserad av vad AP-s hjärntrust har att tillföra!!
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Min är precis likadan.
Jag får även att om jag drar iväg på 1:an eller 2:an att den fast jag har plattan i mattan så kan den hoppa iväg som en känguru.

Är det någon som löser detta mysterium så får ni publicera detta här, antar att det är rätt många där ute som har detta problem.
zt
19
zteffo
525iM Touring -03
Jo, har provat. Kanske lite lite bättre med 98, utan att vara helt bra.
Kan också vara lite av en placeboeffekt. Man vill att det skall vara bättre.. :-D
Även dragit i "oktan booster" utan att nämnvärd skillnad.

Det är som om mappningen mellan gaspedalens rörelse och det verkliga gaspådraget i motorn är felprogrammerat.
Har senaste firmware-en, enligt senaste servicen.
zt
19
zteffo
525iM Touring -03
Äsch, svarade på det sista inlägget på sidan ett av denna tråd :-p
ma
7.450
marin849
Jag la upp en liten film som beskriver att "bilen ger extragas".
Länk (Film i Xvid-format)

Det händer bara om man snabbt duttar till på gasen och direkt uppnår 1300-1400rpm enligt displayen (varvräknaren visar lite fel på lågt varv tydligen).

Jag får också kraftiga ryck på tvåan (mfl) om jag rullar med fullt uppsläppt koppling på tomgångsvarv och sen snabbt trycker ner gasen. Då kommer det först kraft, motorn "dör" 1/10sekund sen kommer mer kraft. Ca då 800-1000rpm passeras. Men endast om jag ganska bestämt trampar ner pedalen. Vid mer normal hantering rycker det inte. På 1300 varv och uppåt går det att behandla gasen hur som helst utan att det blir ryck (av denna anledning).

Problemet att det rycker till när jag kör iväg inträffar lite då o då, men verkar vara jag som inte är tillräckligt finkänslig med gaspedalen? Verkar vara känsligt för att pedalen trycks ner för fort, även om man bara trycker ner lite.
Åkte en runda med en BMW-mekaniker som tyckte bilen var OK, men han sa att dessa motorer är lite kinkiga på lågt varv eftersom det är väldigt dåligt vrid < 1000 rpm. Och att när man snärtar med gasen för fort på tomgång så är det något med bränsleavstängningen också. Vid full gas på tvåan på lågt varv kan det vara att motorn blir "chockad" och drar tillbaka tändtidpunkt.

Oavsett vilket så är det dålig reglerdesign (om detta är "normalt" beteende), särskilt på en modern bil där det går att lägga in specialfall i regleringen där man annars får problem. Kanske är svårt att snabbt övergå från (optimerad) tomgångsmode till fulllastmode och tillbaka (som det ju faktiskt är vid så låga varv även vid mycket låga gaspådrag). Pga stora ändringar i vanosen? Tändtidpunkt? Långsam e-gas? Kvarvarande bränslepöl i insug pga FÖR ambitiös växling från tomgång till fullast som gör att det kommer bränsle som datorn ej räknat med och gasspjäll (och vanos?) är olika snabba på att gå tillbaka? etc?

Om det är något med att knackgivarna reagerar låter det ju rimligt att det blir bättre med 98-oktan eller V-power!

Verkstaden kan uppgradera mjukvaran om jag prompt vill (vet ej vilken version jag har), men till kostnad >1000kr och utan några som helst garantier för varken förbättring eller försämring.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Förlåt om jag inte hänger med riktigt men har du eller har haft felkoder på bilen?

FAF
ma
7.450
marin849
Jag har inte läst av felkoderna på verkstad, har bara kollat via servicemenyn i färddatorn och där finns inga felkoder. Funderar dock på att låta verkstaden kolla felkoderna ändå, vet ej om färddatorn visar alla felkoder.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Nu har jag fixat till min. Den tvekade vid gaspådrag, speciellt från tomgång.

Det visade sig att sista bälgen/insug slangen innan spjället var sprucken.
Den var den lilla slangen som grenar ut som det var en spricka i.

Tydligen ett vanligt fel.
ma
7.450
marin849
Aha!
Låter som ett fel man kan hitta med den gamla hederliga startgasmetoden, dags att undersöka!

Märker du stor skillnad alltså?
ma
7.450
marin849
Här alltså?
Länk

Lite oroväckande att det står "ENDED" på den delen.
Jag har 500 mil till Inspektion II, då ska ju ändå luftfiltret bytas, tror jag plockar ner och inspekerar slangarna då.
ad
14
adam_s
523i -99
kan vara kamaxelgivaren

ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Har också en bil med precis lika symptom. Kanske till att byta bälgen ändå, även om jag tömt en burk med startgas runt hela motorn utan något märkbart resultat.

Berätta gärna lite hur bilen blev, för min har alltid varit såhär, så jag vet inte hur en "frisk" bil är. Blev det stor förändring?
ma
7.450
marin849
Jag köpte också en burk startgas och sprayade ordentligt lite överallt. Det hade absolut ingen effekt!

Men min slutsats är att metoden inte fungerar, jag tog nämligen bort luftfiltret och sprayade rakt in i insuget och det hände typ inget!
Sprayade jag rejält, dvs fullt ös i 2-3sek rakt in i hålet så gick motorn NER i varv och frustade till lite. Tre gånger blev effekten att varvet sjönk, en gång gick det upp lite.

Om det krävs såna enorma mängder för att något överhuvudtaget skall hända tror jag det är hopplöst att hitta en liten läcka genom att spraya mot utsidan av insugsbälgen.

Förutom symptomen som beskrivs i denna tråd har jag upptäckt att om jag frikopplar från 1500-2000 varv så sjunker varvet ner till 500 (man hör och känner hur den går ner lite för fort och för djupt), den går direkt upp och vaggar lite +-100rpm väldigt svagt i några sekunder. Funderar på tomgångsmotorn, den kan mycket väl vara inblandad i både tvekan från låga varv och i startögonblick vid start på 800-1100rpm misstänker jag.

Vore bra att veta om tomgångsmotorn/ventilen skall vara stängd eller öppen på högre varv/ej tomgång. Skall den vara stängd passar symptomen in alldeles förträffligt på alla mina problem om det är så att den kärvar/är för långsam.
ma
7.450
marin849
(sen uppdatering)

Har inga felkoder på bilen och nu gjort Inspektion II.

Jag har dock märkt en sak (förutom att jag blivit mycket bättre på att anpassa körningen för att inte hoppa och skutta så mycket :):
Motorn knackar.
Jag hart kört med rutan nere lite då o då för att höra maskineriet. Flera gånger när det blivit riktiga skutt har det alltid börjat med att jag hört motorn knacka precis när jag släppt upp kopplingen.

Jag tror att CDVn lurar mig att släppa upp kopplingen (som är bytt) för tidigt så att jag i själva verket både framkallar ett ryck och får motorn att känna sig ansträngd => knack =>tändtidpunkten ändras tillfälligt =>tappad kraft =>ryck.
ma
7.450
marin849
... vilket kan betyda att det är dags att göra det här: Länk

eller tändspolar...eller i princip vad som helst.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Vår 325 E46 hade ungefär samma symtom.
Vi bytade tempgivaren till insuget och det blev kanon.
Bränsleblandningen blev för mager och för lite enl. BMW när den defekta tempgivaren trodde att utetemperaturen var varmare än i en vulkan.

Byta upp sig? Till vad då?
ma
7.450
marin849
Om nån undrar så är min VANOS lite långsam i justeringen på insugssidan (precis under gränsen på 1 sek) och läcker lite för mycket på avgassidan (saknar betydelse för detta), dessutom har jag antagligen en mycket liten vakuumläcka nånstans.

Det går att göra perfekta starter, men lite svårare än nödvändigt är det.
Med fräsch VANOS, fräsch koppling (viktigt!), inget vakuumläck och i övrigt allt ok samt (viktigt!!) fräscha bussningar i hela chassit, särskilt silentblocken bak är det inget svårt att köra som folk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.