|
|
|
|---|---|
| Vitt skum i kylaren...trasig topp?? behöver svar omg! | |
|
Blandar han vattnet i motoroljan? vatten på stickan? Kokar motorn? Vitt gleg under ventilkåpan? Vad som orsakar skumbildning i kylaren kan vara flera saker, beror ju också på hur mycket det är o om det försvinner! ///Magnus |
|
|
Inge vatten i oljan,inge vatten på stickan. Motorn kokar inte..fick fylla på glykol idag ,,märkte att tempen steg 1 m.m åt höger. Sen efter jag fyllt på o luftat ur ..så är de som diskmedelsskum i kylaren. De är glykol o inget annat jag använt=) |
|
|
Kan vara så att nån försökt rengöra kylsystemet med avfettning el lik. o därav skummet, det är min första tanke i.a.f. Eller har du haft bilen länge? Öppnar termostaten o du får värme i bilen?? ///Magnus |
|
|
Har du vitt klägg på oljepåfyllningslocket? detta kan uppstå om du har mycket kortkörningar, motorn hinner inte bli ordentligt varm och då bildas kondens som bildar detta vita klägg. hur det uppstår och inte blandar sig med olja är en längre historia. |
|
|
Nej inge vitt klägg på oljelocket. Bilen har varit på service för typ 1 månad sen...dom böt vattnet o stoppade i nytt. De är hur bra som hellst med värmen..så termostaten borde de inte vara |
|
|
Kan vara så att nån försökt rengöra kylsystemet med kylalar rengörninsmedle, och inte spolad ren systemet? Noah Brown |
|
Måsen |
Om du gasar när du har kylarlocket av, skjuter den ut vattnet då? Det kan i så fall tyda på ett läckage mellan cylinder och kylkanal. (tex spricka i toppen, packningen, skev) |
|
Tror inte du behöver vara orolig, men när har du sett skummet i kylaren, när bilen är kall, varm eller när motorn är igång?? När dom bytte kylarvatten p åverkstan, gjorde dom nån rengöring av kylsystemet då, verkar nästan så. Med nåt medel (avfettning el dyl) som man inte ska ha i kylaren........ ///Magnus |
|
| Kollade nyss...inge skum när motorn är kall,ska kolla senare med varm motor. | |
| Lite vitt skum med varm motor,,men förra gången jag kollade så bestod de bara av skum,nu var de bara på ytan. | |
| Glömde tillägga att de pyser inget när jag öppnar locket med varm motor,så nån läcka måste de ju vara. | |
|
Nja, jag tycker det låter normalt, troligen är det nån form av rengöringsmedel som blivit kvar i kylsystemet. Att det inte byggs upp nått tryck i kylsystemet är ingen direkt negativt så länge inte motorn går högt i temp. Man använder trycksatta kylssystem för att kunna gå högre i temp innan vattnet kokar. I.i.f.s kan ex.vis nivågivaren, kylarlock el. dyl. var otät! Så kör vidare du, det är nog ingen fara, vill du vara säker åk till en verkstad som kan kolla om du har avgaser i kylvattnet, kollas anntingen med speciellt papper eller CO-mätning i expansionskärlet! ///Magnus |
|
| Tack för svaren Magnus! | |
|
Måsen De sprutar en liten stråle när jag varvar ...ca 4000rpm. måste de betyda att nåt är paj? |
|
Måsen |
Nej Fyll till rätt nivå, kör motorn varm (termostaten öppen). Om du då gasar till motor (med kylarlocket av) så ska han inte skjuta ut flera deciliter vatten eller bilda massor med skum eller bubblor i vattnet. Lite rör sig vattnet alltid (nivån gungar en aning med varvet, helt normalt) Jag har för mig att det finns en liten kylkanal i överkant vid påfyllningen, där även luften kommer ut när men luftar systemet, det är nog den strålen du ser, vilket borde vara helt ok. |
|
Japp de var den strålen jag såg...skönt att höra! Tack för svaren! |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag skulle höra med firman som bytte kylarvatten. Kanske de har gjort något fel/kanske går med på att byta till nytt vatten. Det kanske är något fel på deras glykol. Du kan ju hävda att det inte var något problem innan. Jag är en bråkig en med firmor. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.