|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Faktum kvarstår ju ändå: Många fälgar har ingen passform i centrumhålet pga att hålet är större än navcentrum. En del fälgar har inte ens centrumhål utan en utbuktning för navcentrum. Ingen som skruvat med franska trebultsfälgar här, de har (hade) ofta detta systemet. Många plåtfälgar har ingen plan anläggningsyta alls för "friktionsförband", utan små ytor just under varje koniskt bulthål, funkar alldeles utmärkt. Även om de hade planpressad yta så skulle det största trycket från bultarna bara hamna rakt under varje bult, inte en bit ifrån. Att sedan alufälgar oftast (men inte alltid) har en plan yta mot monteringsplattan (navet) är ju bra för t.ex värmeavledning från bromsarna osv men centreringen behöver inte ske genom centrumhålet. Gör så här: Tag en E39-fälg och montera fast på ett E34 nav utan nån plastring osv. Mät upp springan mellan fälg och centrum med lämplig tolk, den som kan påvisa nån ocentrering skall få en stor whisky vid tillfälle, isf måste alla fem bultar med kona rida snett på kanten av varje koniskt säte i fälgen utan att vara dragna i botten osv, inte så troligt eller hur? Att sedan ocentrering/vibrationer kan uppstå motsäger jag inte men det beror isf på nåt annat fel vid monteringen FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
läs och lär. Länk ///MVH Hasso Länk |
Ras.mus |
Men folke... Har du inte läst vad jag skrev inledningsvis? Jag monterade E39-fälgar på min E38 (som har samma nav som E34) och det skakar utav helsike... Och detta var likadant på min förra bil, en E32. Det är bara så! Om inte navet passar synligt i fälgens hål så är där ändå den koniska centreringen som ligger emot. Det är inte den del av navet som går rakt ut som centrerar utan den allra innersta biten som är konisk. Denna är inte mer än 4 mm hög kanske medan navet i sig kanske är 10-15 mm. Sen kan man diskutera gamla trebultade franska bilan men de bilarna hade för det första inte så känslig framvagn som bl.a. bmw har. Det är priset man får betala för att få så fina köregenskaper! Och det är fortfarande friktionen som tar upp krafterna... Har du mindre anläggningsyta blir normalkraften i motsvarande grad högre per ytenhet och därmed också friktionskrafterna... Hade krafterna tagits upp av bultarna hade fälgen lätt hoppat i sidled på t.ex. min bil eftersom det då är bultarna och plastringen som håller hjulet på plats. Och kan då bultarna röra sig uppåt en millimeter så hade ju plastringen tagit stryk. |
|
Centreringsringarna är ett måste om fälgen inte är till precis den bilen. Spelar inen roll hur du drar bultarna om du inte har ringen. Har jobbat lite på däckverkstad om de spelar någon roll. En avställd BMW är som att fara till disneyland o va där i två minuter |
|
|
Folke: jag köper din teori till 100% MEN min praktiska erfarenhet visar det precis motsatta: ringarna behövs!! Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
BMW måste vara extra känsliga då verkar det. 3-bultsfälgar utan centrumhål till t.ex en del franska bilar var givetvis bara ett exempel, det finns flera andra bilar/fälgar som inte centrerar i centrum. Lastbilar/bussar, terrängfordon, arbetsfordon och givetvis personbilar. Råder er som tvivlar, inklusive anställda på däcksverkstäder, att studera lite av dessa fordon och fundera på hur det kan komma sig att de trots allt rullar utan problem med centreringen. Att de skulle ha okänsligare framvagnar än t.ex BMW tror jag inte. Sen finns det åter igen även bland dessa fordonskategorier de som har presspassning i fälgcentrum osv, inget snack om detta. Fråga mig inte varför det skulle behövas på vissa men inte andra, jag vet bara vad jag själv sett och testat under sådär 30-35 års tid, dock utan anställning på däcksverkstad...) FP |
|
Ras.mus |
Nu ska ju också noteras att dessa vibrationer kommer vid hastigheter över 75 km/h. Detta motsvarar ca. 600 rpm för hjulen som ger resonans. Ser man på en lastbil har den både mycket större hjul (= lägre rpm för hjulen) och många fler hjul. Detta kanske gör att vibrationer tar ut varandra? Tärrängfordon... Ja, kör de så fort som det behövs? De har ju oxå stora hjul och de kör väl knappast över typ 100km/h? Arbetsfordon likaså. Tycker nog du kan ta en titt på svaren här och inse att alla förutom du vet att centreringen behövs... Sen så ÄR invecklade framvagnar mer känsliga för resonans än enklare. För varje ny led och stag man har så får man fler frihetsgrader för det totala systemet och därmed blir det många fler resonansfrekvenser. Dessutom så blir det mer och mer känsligt när alla leder börjar glappa. Framförallt på bilar med sportfjädringar (som min egen). Och bmw's förstklassiga väghållning och respons på vägen kommer just av deras upphängningar. Jag hade aldrig såna problem med min gamla Golf för några år sen, men den hade inte heller i närheten av min nuvarande bils väghållning! |
Ras.mus |
Förresten, jag skrev ett mail till killen på däckonline i lund och berättade vad som hänt. Skrev dessutom att jag förväntade mig pengarna tillbaka för monteringen. Det är väl ändå en rimlig ersättning? Eller har jag fel? |
Ras.mus |
Fick ett telefonsamtal nu från firman. Han bad om ursäkt, erbjöd mig pengarna tillbaka för hela monteringen, inkl. monteringen av däcken och var väldigt ledsen över hur det hade blivit. Så, om inte annat så tog de sitt ansvar och gottgjorde allt de kunde! Det är ju seriöst får man ju säga! Så nu är man en nöjd kund... Såå, nu vågar man kanske rekommendera dem igen, se bara till att kolla bultarna när ni kommer hem! Man blir ju lite halv-chockad när man inser att man kört runt med ospända bultar... |
| Blev du nöjd för att du fick pengar tillbaks? Kompenserade detta att de glömde dra hjulbultarna? Fattar inte riktigt ditt tankesätt. Det var naturligtvis bra att dom kompenserade dig så att det inte kostade något men du skrev ju själv att du kunde ha dött pga att bultarna ej var dragna. Om nu så skulle vara fallet så har du inget högt pris på ditt liv! | |
Ras.mus |
Nä, det kan dem ju aldrig kompensera för, eller? Men de kompenserade ju för det extrajobba jag fick göra själv i lördags... jag menar, mer än så kan de väl inte göra? |
|
BMW:s framvagnar är känsligare än på många andra bilar. Fordonstillverkarna försöker självklart hela tiden förbättra bilarnas egenskaper, men resultatet är oftast en rad kompromisser. För att uppnå t ex god komfort, kan man tvingas att tulla på okänsligheten för orunda/obalanserade hjul. Allteftersom däck, fälgar och hjulcentrering utecklats, har man kunna höja kraven på detta och samtidigt öka komforten. Hela fordonets framände (hjulupphängning, bussningsstyvheter, fjädrar, dämpare, motoruphängning osv) är en stor kompromiss, där många egenskaper strider mot varandra. Äldre bilar är ofta okänsligare för dåliga däck, men har å andra sidan inte den komfort som nya bilar har. Lastbilar har inte hjulcentrering, men är också känsliga för dåliga hjul. Med tillräckligt bra däck och tillräckligt runda fälgar, är ocentreringen inget man märker. Jag jobbar själv med utveckling av komfort och vibrationer, så jag brottas dagligen med detta komplexa men roliga ämne. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Okidoki. Många lastbilar har ju låghjulade släp t.ex och kör en bra bit över 75 så om 600 rpm vore ett kritiskt varvtal så kommer dom nog upp dit och mera därtill. Jag hade dessutom även personbilar med som exempel. Mera intressant än svaren här är väl det faktum att det helt klart går utmärkt utan centrering i fälgcentrum, och en tanke med mina exempel med lite tyngre fordon är att om det är kritiskt med ocentrerade hjul på fordon så gäller det i synnerhet på tunga fordon med mångdubbelt större krafter jämfört med personbilar. Liten ocentrering här borde innebära stora krafter och risk för att bultar och infästningar jobbar sig lösa osv, oavsett lägre varvtal. Intressant diskussion i vilket fall, och jag tror nog inte BMW är världsunika i sina framvagnar eller komfort även om de ligger i framkant. Sen har ju bilarna hjul även bak, självklart blir det även vibrationer i bilen om dessa är ocentrerade. Hjul måste vara centrerade så bra det bara går, sen hur man uppnår detta kan vi väl fortsätta diskutera en annan gång kanske, tenderar bli lite mycket OT annars, OK? FP |
|
Ras.mus |
Att det skakar beror på att vikten av hjulet är off-axis... Och handlar detta om 20 gram åt ena hållet, tror du det gör så att en personbil på 2 ton eller en lastbil på 50 ton skakar mest? |
|
Ras.mus, Det gick ju bra till slut., grattis. Men kom vi inte litet från din ursprungliga fråga om slarviga däckfirmor? Vad hade hänt, om något hjul hade lossnat och ramlat av under färd? Med stor sannolikhet för följdskador på personer och egendom! Vem har ansvaret? Bilföraren i första hand, han/hon har ju en skyldighet att ha koll på bilen, göra "åtgärder före körning"! Men..., skulle däckfirman som felat gå fri från ansvar? Kanske finns det någon intressant dom i frågan? För min egen del kollar jag alltid bultåtdragningen hemma direkt efter monteringen på verksatd och sedan efter ca 500 km. LF |
|
| Jag såg en film på SVT för en herrans massa år sedan som handlade om detta. Kommer tyvärr inte ihåg upplösningen men det var en rättstvist med en kvinna som omkom pga en bilmekaniker tog ett telefonsamtal mitt i fälgbytet och glömde att skruva till ett av framhjulen. Familjen åkte iväg ut på landet och hjulet hoppade av och bilen for rakt in i ett träd där mamman dog och barnen skadades allvarligt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En 10dels millimeter i ocentrering motsvarar ca 10 g i balansvikter och det är mycket på en BMW E39. 5 g känns obehagligt om man har M.chassie. ///MVH Hasso Länk |
|
Kan kanske stämma, men det måste vara jobbigt med fasttorkade leklumpar och annat mojs från vägarna, särskilt vintertid, dessa klumpar kan ju lätt väga mer än 5-10 gram. Iofs har nog många känt problem t.ex vintertid och sedan efter rejäl hjultvätt, särskilt på insidan, så är problemet borta. Avgörande för vibrationer och krafter från ocentrering är ju också hjulens vikt och storlek. Ett stort hjul som kanske väger ett par hundra kilo eller mera kan nog sätta rätt stora massor i rörelse. Sen är ju inte hjulen direkt kopplade till chassiet på 50 ton utan till hjulupphängning osv som inte väger mer än nödvändigt, så det kan säkert bli ordentliga svängningar. Resonanfrekvenser osv ligger ju säkert lågt ner pga den relativt stora massan, de flesta har säkert åkt buss nån gång när plötsligt alla hjul och axlar med ev. problem, orunda däck, ocentrering osv, kommer in i kritiska varvtal med glatt hoppande resenärer i sätena.. FP |
|
|
Hej Ras.mus om det skall sitta navringar på lm hjulen så måste de vara på vid montering det räcker med 1-2mm altså från gamla e32.e39 så blir det hemskt att köra dessa måste sitta på antagligen så har det vibrerat så mycket att hjulen lossnat .Just Bmw är faktist en av de känsligaste på detta v70 likaså man får aldrig centrerat hjulet utan dem Hade detta varit på en tex Ladrover discovey så kunde mellanrumet vara hur stort som helst Jag hoppas inte att ni tar alla "däckklåpare" över en kant mvh samuel |
|
Ras.mus |
hönö Jo, plstringarna ska förstås vara där. Men att hjulen kommer fel på kan inte göra att bultarna släpper efter 3 mil! I så fall skulle bultarna släppa på alla bilar efter 3-400 mil eftersom det alltid skakar, man kör ju inte på helt plant underlag direkt.. Dessutom så körde jag ju inte så att det skakade hela vägen hem, man är ju rädd om bilen med! Jag fick upp den över 75 så kom skakningarna. Så jag fortsatte upp till 120 ungefär och det blev inte bättre så då fick jag köra hem lugnt och fint. Sen drar vi inte alla däckhandlare över en kam (som det heter) utan jag bara varnar för de mindre som verkar oseriösa eller okunniga. Kontrollera själv att det blir ordentligt gjort!! Folk som samuel (hönö) ovan har säkert ett solitt rykte bland sin kundkrets så han behöver inte känna sig träffad alls! Har själv ett par bekanta i däck-branchen så jag vet att det finns både bra och dåliga verstäder, även där! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.