AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.004

Akta er för klåpare i däck-brachen

Sida 1 av 3
Ras.mus
Skulle få pålagt vinterhjulen igår. Tänkte "däckonline = billigt"
Såå, beställde fyra nya vinterdäck där, till mina gamla 17"-hjul som jag hade på förra bilen. Det är fälgar från en E39 från början = plastringar till cenrumhålet.

Först blev det lite problem med leveranstiden, 235x55x17 är inga vanliga vinterdimensioner... men det löste sig, tog en dryg vecka. Så däckonline är jag nöjd med! Tjänade 2000 på däcken dessutom jämfört med handeln..

SEN kommer det värsta. Skulle lägga på dem hos däckonlines partner i Lund. Fick en tid direkt och allt verkade finfint!

Kommer ut där och sen börjar det..

Först trodde han aldrig att det skulle gå att få på 235:or på 7 1/2 fälgar. Han trodde att hjulen skulle i så fall ta i bilen sen... hrmm, hade 245:or resp. 275or innan så jag var ju säker på att det skulle gå... och visst gick det.

Sen tog det ca. en timme för honom att få på hjulen! Då var dom två pers dessutom, en som krängde på däcken på fälgarna och balanserade.

Sen när de skulle på så kunde han inte få på plastringarna... Så han skippade dem och sa att de behövs inte alls, fälgen sitter ju finfint på!

Han monterade dit hjulen och jag körde tillbaka till jobb mer än 1h 45 minuter senare! Sen när jag skulle köra hem och kommer upp i hastighet så börjar bilen skaka vid 70 km/h! Slutar inte heller vid högre hastigheter så jag kör sakta sakta hem...

Idag hissade jag upp bilen och vad märker jag? Tre bultar på varje bakhjul och 1 på var framhjul satt lösa! Och då menar jag inte halvspännt utan typ 2 varv på bara. De hade kunnat lossna när som helst!!! Resterande bultar satt knappt spända de heller!

Så, av med hjulen och krängde på plastringarna (på bilen, inte på fälgen som han försökte med..) och på med hjulen igen och spände bultarna för hand.

Körde en tur, inte en skakning!!

Såå, om ni får era hjul pålagda av någon som inte är en seriös däckhandlare utan en vanlig nisse i en liten lokal med en lft, en däckmaskin och en balanseringsmaskin, se till att ni kollar att de gör jobbet ordentligt!

Kan ni inte det, köp däcken på internet, ta med dem till en seriös firma. Även om de gruffar o gnäller och tar ett par hundra extra i monteringskostnad så är det värt det! Jag kunde ju faktiskt tappat ett hjul igår, hamnat i diket eller ännu värre krockat och dött! inte värt det för ett par hundringar!!
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Hur i hel*ete kunde du få för dig att köra med 245 resp. 275:or på 7,5" fälgar??
Ras.mus
Det är på 20"arna... 9" resp 10"...
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Hur får man på 275 på en 7,5 tums fälg. Detta borde i stort sett vara omöjligt.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Aha! Sorry, fattade inte att du menade att han trodde att däcken skulle ta i bilen :-)
Ras.mus: stor firma innebär INTE bara däckgubbar per automatik, Vianor i Lund (" f.d. däck"proffsen"") ansåg att centeringsringar INTE behövdes med E39 fälgar på en E34... medan min lokala Statoil mack med däckservice visste att utan dom vibrerar det kraftigt

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ras.mus
Nä, det har du rätt i... men det är ju ändå större chans att det är någon av dem på firman som inser det..

Sen att inte spänna dit bultarna ordentligt händer nog sällan på en större märkesverkstad. känns som om de har bättre grejor att arbeta med.

Ett ex. var att hos den lilla jag var hos så kunde de inte hissa upp hela bilen! Fick ta framdelen först, sen fick jag backa ut, vända bilen och sen fick de ta bakhjulen med domkraft! och jag har ingen speciellt låg bil, även om den är lite sänkt!

Dessutom, när jag backade ut efter framhjulen hördes ett skrap under bilen. Sen sänkte kille ner liften den sista biten oxå...
Har också fått lite oseriösa vibbar av däckonlines partner i Lund. Märkliga, oseriösa svar på de mest fundamentala frågor, ffa vad gäller svar på mail.
Men samtidigt vet jag flera som är nöjda med honom så det är lite mixade erfarenheter vad gäller detta ställe...

Skall man ha med däck att göra i Lund är det Jörgens Däck o fälg på Gunnesbo som gäller. Genomserös och till bra priser, har aldrig haft bekymmer med honom under de åren jag anlitat honom!

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
sk
323
skåne
F07 530d GT -10
Jag beställde av däckonline fyra KUMHO KW17 205/65 R15 94H till min 750 -89 den 16:e med beräknad leverans till den 25:e. Igår (fredag 22:e) på fm levererades däcken direkt vid dörr av Schenker! Snabbt jobbat!!

Direkt efter leverans åkte jag till min lokala däckfirma (inte däckonlines partner) och fick däcken monterade och balanserade för 150:-/st.

Prisvärt tycker jag. Då fick han också först montera av de gamla däcken, som han tog hand om för skrotning. Monteringen av de kompletta hjulen helt OK, alla bultar åtdragna med mutterdragare och efterkontrollarade. Bilen rullar tyst och mjukt.

Total vinst ca 800:-

Jag är mycket nöjd med däckonline och "min" däckfirma!!

LF
Himla klumpigt av firman att glömma dra fast hjulbultarna. Plastringarna är iofs bara "monteringshjälp" som skulle kunna plockas bort när hjulet väl är på plats och bultarna spända. det är den koniska anliggningsytan mellan bultar och fälg som fixerar och centrerar fälgen. Men det är ju inget försvar för att slarva med bultarna som de verkar ha gjort.

FP
Ras.mus
Plastringen är ju "måttligt" svår att få bort när fälgen sitter där... men det är en monteringshjälp ja, men den måste användas! Annars blir dör ju 1-2 mm glapp mellan konerna!
Nej den går knappast att ta bort, men den tjänstgör inte heller vilket vore ganska orimligt om man tänker efter. En plastring som skulle centrera de krafter och tyngder som bilen utsätter hjulen för.. Hur kan du få glapp i bulthålen? Vi pratar inte om bultens diameter kontra bulthålen i fälgen, utan konans anliggning mot den koniska ytan på varje bulthål.
Jag har då aldrig lyckat få nån fälg off center, det är omöjligt om man tänker efter. Redan om man drar fast t.ex två av fem bultar lite halvhårt så är fälgen perfekt centrerad, bara att kika in i de öppna hålen och/eller rotera hjulet. En hel del fälgar, i synnerhet plåtfälgar, har heller ingen centrering i mitthålet men det funkar utmärkt ändå.

FP
Ras.mus
Bultarna centrera inte fälgen, det gör centrumhålet! kollar man hur det ser ut längst in så är där koniskt. Bultarnas kona sitter ju 10-20 mm utanför där de gängas in och det lilla en bult kan röra blir med 20 mm hävarm runt en halv mm kanske. Det räcker lätt till att skapa skakningar i en bil!

Det är många som påstår att det är bultarna som centrerar hjulen och det gör de oxå, men bara grovt. Den sista precisionen görs av centrumhålet. Och där handlar det om kanske upp till 0,5 mm... Och 0,5 mm kan man inte se skillnad på med ögat om man kollar in i hålen..

OM man däremot har fälgar som är anpassade efter ens bil, som du säkert alltid haft, går det inte att få det fel nä. Men har man fälgar från en E39 så går det!
Ras.mus
Och ja, det är bara i monteringen som den centrerar. När väl bultarna r spända så kan inte hjulen flytta sig. Men det är inte bultarna som tar upp krafterna utan det är friktionen mellan anliggningsytorna. Bultarna bara håller normalkraften hög så att friktionen blir hög...
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ras.mus har helt rätt om att skruvarna inte centrerar fälgen tillräckligt bra.

Och jag instämmer i att man ska akta sig för däckklåpare, själv undviker jag att låta dem montera hjulen på bilen. Jag tar hellre med hjulen löst och under däckkrängningen vakar jag över dem med hökögon ;-) Jag är nog en jobbig kund i deras ögon, men det är mina hjul och jag som betalar...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Håller inte med. Hur kan de bilar/fälgar då klara sig som inte har nån passform alls i centrum? Ditt resonemang med friktion osv stämmer kanske på fälgar som inte har koniska monteringsbultar, t.ex på lastbilsfälgar.
Hur menar du att en konisk bult som är fastdragen kan lämna plats för glapp? I så fall, i vilken riktning?
När du drar in den koniska bulten fördelas kraften vinkelrätt ut genom den koniska anläggningsytan, till skillnad mot ett plant bultförband. Självklart hjälper ev. friktion i anläggningsytan mellan fälg och nav till och självklart hjälper ev. passform i centrum också till men det är bultarna som gör huvudjobbet.
Hos däckgubben gör jag f.ö. likadant som Erik...

FP
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det är centrumhålet i fälgen mot navet på bilen som centrerar en fälg, inget annat!
Bultarna är koniska för att dra åt fälgen mot friktionsförbandet som det blir mellan fälg o bromsskiva/nav, och anledningen till att man väljer konsika bultar är för att dom ska sitta kvar o spänna fälgen mot friktionsytan.

Tar du en fälg som inte centrerar på navet och drar fast den med endast bultarna så kan den hamna ur centrum med flera millimeter faktiskt, en bult glappar alltid lite i gängan, annars skulle den nypa fast o skära gängan vid monteringen, och därav kan den centrera fälgen lite ur centrum, precis som Ras.mus skriver.

Mycket vanligt problem som dom allra flesta däckverkstäder o bilverkstäder känner till, (dock inte alla tydligen) att fälgen måste centrera på navet!
Annars uppstår vibrationer!!

///Magnus
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Intressant det här med plastringarna. Jag har alltid undrat hur det ligger till med dessa när det gäller centreringen... Vibrationshämmande, eller bara monteringshjälp? Fortsätt gärna diskussionen!

______
/Pewe
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
plastringarna används som distans till fälgar med sötre navhål än vad navet är, alltså för att det inte skall bli vibbrationer för att fälgen inte hamnar rätt

och ja det är navet som centrerar fälgen o inte bultarna

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Men om man sätter fälgen centrerat och spänner med koniska bultar så har väl centrumringen ingen funktion?
Ja
1.557
JaJsEn
320IK -88
750IAL Highline -90
318I Touring -91
325IX -87
320I -92
R80/7 -78
centreringsringen används för att kunna ha fälgar med större navhål än vad bilens nav är.

mvh Erik Jakobsson

Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.