AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.057

e 34 530 problem

ja
27
jake_83
BMW 530i -93
undrar fall någon har nåt tips på vad som kan vara fel.

Jo min 530 93:a går lite ojämt ibland. Ibland när man bromsar in kan motorn helt sonika tvärstanna så man får starta om, har kollat bultar till oljepumpen och det blev inte bättre av det.

Ett annat problem är att den hugger till i styrningen när man har väldigt låga varvtal och ska vrida på ratten så rasslar det till å ratten hakar upp sig, men gasar man på lite så kan man vrida på ratten precis som vanligt. Detta händer ofta när bilen står still eller i väldigt låga hastigheter. (t.ex ska köra in i ett garage eller en parkeringsficka)

Nu till mitt sista problem. Bilen kan ibland gå väldigt ojämt i styrningen, specielt i högre hastigheter, men kan även komma i lägre t.ex 50 -60 km /h. Bilen börjar alltså dra i sidled eller vibrera.

Undrar om någon kan se något samband i det hela. Själv är jag ganska så okunnnig om bilarteknik men jag vet att lambdasondvärdena är väldigt höga, vet ej om det kan ha med saken att göra.

Tack på förhand!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Har du kollat nivån på servooljan?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Det kan vara servopumpen eller som erik skrev servooljan som läcker, det kan ge sån symptom

ang problemen med vibrationer och att bilen drar, kolla däckstryck, fälgbalans/kantstötta/andra skador och framvagnsinställning (alla vinklar)

Att den dör är med största sannolik det berömda insugsmembranet.
Sök och du finner läsning resten av dagen.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
453
Propeller
325iM Touring -07
Hej. Har liknande problem på min 530 -93 som ingen kunnat lösa. Vid mycket litet & jämnt gaspådrag när bilen står stilla så pendlar tomgången mellan 400-1200 varv. Eller om jag trampar ner kopplingen i fart & låter bilen rulla så pendlar tomgången, för att sedan sluta pendla när bilen slutar rulla.....Vid krypkörning resulterar det inte sällan i hackande servofunktion då varvet sjunker. Problemet blev mycket värre då jag lossade batterikablaget. Dock förbättras det efter ca. ett halvår! Mitt membran är bytt!
ja
27
jake_83
BMW 530i -93
vad kostade membranet? tycker du föresten att styrningen på 530 va segare än vad normala servobilar har? kan det bero på däckbredden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.