|
|
|
|---|---|
|
hej hej, jag vill köpa en bmw 316-318-320 eller 325 e36 1991-1994 nu jag har följande frågor; jag gillar stylade bilar med stylade däck o.s.v och vet inte var ska jag köpa bilen som kan kosta mig så minder pengar så möjligt, sedan jag vet inte vilken modell ska man välja och var får man om man har 320 i stället för 316 utan mer power? sedan som sagt jag gillar stylad bilar och kollade att det finns en hel dell i tyskland så tänkte hitta en dröm bil där borta... och sen om man dröm bilen vad är viktigast man ska tänka på?? jag vet hur mycket kostar att hämta och bisikta ... men just vad man tjäner på att köpa i tyskland än i sverige? Tack för eran svar vi hörs... | |
| glömde tilläga hittade en bil som är trimad är det bra eller dåligt?? 316 från 1991 tysk | |
|
Hej och välkommen till forumet! Eftersom det är en tidig E36 du letar efter så tycker jag att du för enhekletens skull ska hålla dig på hemmaplan. Det finns många stylade E36:or till salu här i Sverige, och att importera kostar ju som du vet en slant. Vilken modell du ska välja beror sig helt på din ekonomi. Om du har råd med inköp och försäkring så är 325i det självklara valet. Den går markant bättre än de övriga modellerna. 320i kostar mindre att köpa och försäkra än 325i. Service och reservdelar kostar lika mycket, och bränsleförbrukningen är ungefär identisk. 320:ns fördelar gentemot de fyrcylindriga bilarna är att den har den BMW-typiska raka sexan, och därmed silkeslen vibrationsfri gång, samt ett underbart motorljud. 318is är en bra kompromiss mellan prestanda och ekonomi. Kostar ungefär som en 320i, men bör gå att köra mer ekonomiskt. Jag personligen väljer dock 320i framför 318is alla gånger. En gång Rak sexa - alltid rak sexa (minst) :-) 318i och 316i är ekonomiska bilar, och inte så hemskt slöa som många vill göra gällandes. Billiga att serva och försäkra, men ett varningens finger för bilar med M40-motorn. Dessa har kamrem som måste bytas var 4000:de mil (övriga modeller har kamkedja), samt problem med nedslitna kamaxlar vilket i sin tur leder till motorhaveri. Kontrollera servicebok och kamaxelns skick noga innan eventuellt köp. Jag tycker alltså att du ska satsa på en 325i eller 320i! Om du är smart så prioriterar du bilens skick framför hur mycket styling den har. Min erfarenhet säger att en originalbil utan korvkiosk-kit ofta är i bättre maskinellt skick än motsvarande som är smetad med stylingprylar. Lycka till! Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
| 328an är bra mycket trevligare o köra en 325 imoa... I stort sett samma reservdelspriser, samma försäkring, lite lägre soppaförbrukning... trevlig bil... | |
|
Men nu var ju inte 328i aktuell i frågan. Och 328 hittar du ju bara från '95, och de ligger fortfarande markant högre i pris än exempelvis 325i, om jag tolkat marknaden rätt. Jag rekommenderar dig Natasha hur som helst att köpa 320i eller 325i, som båda har raka sexcylindriga motorer med mycket charm och karaktär! Om plånboken inte för avgöra, så bör 325i vara det självklara valet. /// Olof Länk |
|
|
hejsan! tacka tackar för eran svar nu ska leta efter bara 320-325or kommer tilbax när jag köper bilen...vi hörs...hej |
|
|
kalle hansen... det är tur att vi har dig som har så mycket tid att sitta och skriva en halv dag!!!!!ocksen tycker du exakt som jag också....tackar tackar.. kunde inte ha skrivit det bättre.. ///325/// |
|
|
Natasha: Lycka till! Kan även rekomendera sökfunktionen, det finns MYCKET användbar information att tillgå i forumens djupa arkiv! Jonte_smte, Nu tog det förvisso närmre 10 minuter snarare än en halv dag, men tack ändå och kul att du uppskattar inlägget :) Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.