AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.766

Högt vägljud i e46 coupé

Sida 1 av 2
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Jag hade en 320 Coupé med M-sportpaket från 2003 som hade jmf. med sedanen ett högt vägljud.

Nu har jag en 325 Coupé med M-sportpaket från 2001 som jag tycker har ett mycket högre vägljud speciellt snett bakifrån då det viner ordenligt i högre farter.

Finns det något man kan justera? Spänna fönstret hårdare eller?

/Tobias
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Du kanske har större fälgar till Coupén?
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Hej
Kanske inte har någon större betydelse men jag har märkt (wow eller hur:)) att olika däck ger olika högt ljud i kupén. Bridgestone var värst enligt däcken som jag testat. Enligt testerna så är Uniroyal rätt tysta, Dunlop är också OK.
Det här är bara en tanke, inget fakta.
Ha en trevlig helg
Mvh
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Enda skillnaden mella den två couperna var att den ena hade Michelin PS2 och den andra Continental SC2.

Samma fälgar 68 dubbeleker.

Ja förutom två årsmodeller och 5000 mil.

/Tobias
Skulle också gissa på däcken.

Du råkar inte vara samma TMA som jobbar med bla TFS produkter?
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Jorå det är jag!

/Tobias
It's a small world ... jag jobbar på Tulldata.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
3-serien är rena rama bullermattan. Mycket irriterande. Men jag får väl skylla mig själv med 17-tummare.

Det blir 5-serie nästa gång. Ingen som har en 528/540 att byta ...
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

mm, min hörs oxå en del på vägen.. hade 19" på min förra 5-serie och det kändes knappt.. Saknar den rejält....

Länk
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
dali:

Där ser man det är verkligen en liten värld!

/Tobias
Tycker inte att bullret är farligt i min bil iaf. Har kört med GY eagle f1 gsd3

/Johan

Min bil: Länk

Skulle inte heller vilja påstå att E46 är särskilt bullrig, inte i jämförelse med andra bilar i dess klass.
Men i jämförelse med e39 så är den klart bullrigare, konstigt vore det annars. Även jag kör på GY Eagle F1 GSD-3.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Visst är det stor skillnad i komfort! Det är ju helt olika karaktär på 3- och 5-serierna. Framförallt däcksljudet. Liksom Razvan har jag haft sämst erfarenhet av Bridgestone som jag tvingades byta ut mot en uppsättning Michelin för att få en acceptabel ljudnivå (på en 320i -01). Då var det ändå "bara" dimension 205/55-16.
Har nu 245 resp 275:or på 18 tum på 5-serien och det är ändå komfortabelt på bra asfalt.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Tycker inte heller att det är svårt att hitta bilar som bullrar mer än E46. De bullermätningar jag sett tyder på att E46 hör till de bättre i klassen, även om skillnaderna oftast är rätt små. Visst har E39 en lägre ljudnivå, men därav skulle jag inte dra slutsatsen att E46 är bullrig.
Även min bil rullar på Eagle F1 GSD-3, i mitt fall är dimensionerna 225/45-17 fram och 245/40-17 bak, vilket inte direkt är ovanligt på E46.
Hur man upplever buller är delvis subjektivt. Jag misstänker att bilar där allt ljud blandas till en soppa faktiskt inte upplevs som lika builriga som de egentligen är, medan bilar där ljudet har en tydlig karaktär uppfattas som bullrigare än de egentligen är. Nu kan man ju invända att det som räknas är hur man uppfattar det. På sätt och vis riktigt, men ett skäl att föredra låg ljudnivå är att buller i längden blir tröttande om man sitter många timmar i sträck i bilen. Den senare effekten tror jag hänger mer samman med den totala ljudnivån, snarare än om ljudet är lättidentifierat vid en kortare tur.
I våras körde jag från Uppsala till Freiburg i Sydtyskland på en dag, en tripp på nätta 175 mil. När jag kom fram var jag fortfarande fräsch i knoppen, vilket jag knappast varit om jag avverkat den sträckan i en bullrig bil.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag har också noterat att E46 Coupé tar in mer vägljud än sedanen, särskilt bak. Det bara är så, verkar inte finnas mycket man kan göra åt det.... men trots det är E46 en ganska tyst bil.

/// Gunnar E.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Min enda erfarenhet av 330 coupe gav också vid handen att den är bullrigare, faktiskt en hel del, men då var just den bilen jag körde i clubsportutförande, vars hårda fjädring säkert bidrog till att skicka upp mer vägljud i bilen. Dessutom rullade den på andra däck, vilket ju kan ha stor betydelse.
Fast den var suverän att köra på krokvägarna, skapade verkligen ha-begär.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Hoppsan, här fick man svar på tal! Hur som helst så vidhåller jag att trean är en bullermatta - i jämförelse med femman. En jämförelse som till viss del haltar eftersom de går i två olika klasser. Men det verkar mycket riktigt bero på däcken, och vad har jag då för däck? Just det, Bridgestone ...
tm
59
tmanell
325iA Touring -03
Alltså min coupé låter riktigt mycket snett bakifrån även vid låga farter. Som om fönstret varit öppet. Så lät inte min 2003:a.

Måste ringa BMW imorgon för att se om de vet om man kan göra något åt det...

/Tobias
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Enda gången min bullrade mer än vanligt var när ett kulllager var slitet...höger bak. Det lät för j..t vid båda låga och höga farter (värst var det över 90km/h).
Vet inte om du har slitet kullager..men värt att kolla upp kanske.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag tycker också att min E46 coupé har högt vägjlud, helst i låga farter, E36:an går klart tystare. Skall testa andra däck till våren, nu har vinterdäcken åkt på.

BMW CS #5206
Jag upplever också att mycket vägljud tränger in i cupén på E46. Detta märks speciellt på grov asfalt. På nylagd asfalt är bilen nästan ljudlös, varken motor eller vindbrus hörs.

När jag köpte min förra bil 1988, en E30, tyckte jag att den var bullrig. Anledningen fick jag reda på efter ett par år när jag bytte de originalmonterade Dunlopdäcken till Michelin. Det blev en helt annan bil.

När jag köpte min nuvarande E46 i september 1998 upptäckte jag ganska snart att mycket vägljud trängde in i cupén. Jag misstänkte då däcken av märket Bridgestone. Efter att ha reklamerat hos Theanders fick jag dessa utbytta mot Michelin men skillnaden blev inte så stor.

Jag tror att högt vägljud även drabbar andra moderna bilar. Vad det beror på vet jag däremot inte. Kan det bero på att man använder mycket aluminium i framvagnen? Det kan väl knappast bero på sämre ljudisolering av karossen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.