|
|
|
|---|---|
|
Jag körde en polares 325a 88 och märkte att hans koppling inte var hälften så tungtrampad som min, den kändes som nyare bilars alltså väldigt lätt. Det kan likaväl vara hans som min som inte är som den ska. Min gamla 318s var ungefär som min nuvarande. Jag tycker inte att det är störande att kopplingen är hård men å andra sidan kan det vara pga att jag är van. När jag kört bilar i jobbet (bl a volvo v70) en hel dag och sedan sätter mig i BMWn så tar det några kopplingar innan jag vänjer mig vid den likaså när jag sätter mig i arbetsbilen på morgonen så känner jag knappt pedalen vid de första växlingarna och det är ju lite läbbigt. Min fråga är: vad avgör hur mkt spänst det finns i pedalen? Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] | |
|
Främst hur hög kraft det är i solfjädern i tryckplattan. Ju mer vridmoment ju hårdare behöver fjäderkraften vara för att kopplingen ska greppa vid full belastning! En gammal koppling brukar kunna bli trögare o mer hårdtrampad också, så det kan vara ett tecken på att den ska bytas...... ///Magnus |
|
|
Aj då! Det var inte alls det jag hoppades på. Det är inget fel på kopplingen för övrigt och det känns faktiskt som att den ska vara så tajt. Den är inte trög i rörelsen utan fjädrar bara ganska hårt. Min koppling känns fräschare än hans även om den är mkt hårdare. Kan det inte vara så att hans solfjäder är sleten och har tappat spänsten? Tack för svaret! Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
Troligen är kopplingen på din kompis bil bytt nån gång för inte allt för länge sedan, därav skillnaden! Delarna måste också kunna löpa lätt för att inte bli trögtrampad o svårväxlad, så alltid vid kopplingsbyten måste man smörja ingående axeln i lådan o centrallagret i vevaxeln, annars kan koppling börja krångla senare! För övrigt så känner oftast inte ägaren själv när kopplingen börjar bli dålig av flera orsaker: Man är vannebildande och märker inte den lilla förändringen som blir utan uppfattar det som helt normalt! Sen är en BMW-koppling hydraliskt manövrerad och därmed självjusterande, så dragläget blir på samma ställe hela tiden ända till kopplingen är helt slut o slutar greppa, då skulle kopplingen för länge sedan ha varit bytt! Och för din fördel kan jag nämna att kopplingen är riktigt billig till M20 2.5 liters, c:a 1100 kr för hela satsen! Kan man dessutom göra jobbet själv eller känner nån så blir det inte så dyrt, dock ÄR det krångligare på en IX men inte så enormt mycket svårare! ///Magnus |
|
|
Det verkar inte så roligt. Kan det leda till att något annat slits fortare eller t o m går sönder om jag inte byter koppling snart? Kopplingen slirar inte och jag har inte märkt att det blivit svårväxlat. Är 1100:- priset på BMWs originaldel? Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
Nä originaldelen vet jag ej priset på, men där är väl bara att höra sig för! MotorNord tar 1200 kr för kopplignssats KS219 KGK tar 1203 kr för Sachs, kan beställas genom ex.vis Mekonomen! Det är samma koppling på vanliga 325 som på IX! Naturligtvis är det inte bra att köra med en koppling som börjar bli dålig, växellådan för ta upp en hel del ökad belastning på synkringar på dom lägsta växlarna mm, även svänghjul kan bli defekt om koppling vid ett senare tillfäller börjar slira, med härdfläckar som följd! ///Magnus |
|
|
Tråkigt, jag som tänkt sälja bilen inom kort till fördel för en rwd. Då var det ett bekymmer till. Vi får väl se om jag grejar det innan. Sitter inte sachs koppling originalmonterad? Ha det bra! Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
Det är INTE samma koppling i iX som i en vanlig 325i! Däremot är det samma i vissa 520i och 323i. Komplett AT-koppling (AT=Austausch = utbytesdel, du lämnar tillbaka den gamla stommen) hos BMW har reservdelsnr 21 21 1 223 103, kostar kring 2.300 kr. Lamellen är samma som till en vanlig 325, men tryckplattan är kraftigare. Kan vara därför din koppling är trögare än på din polares bil! /// Gunnar E. |
|
|
Ja, det är ingen skillnad på kopplingarna, BMW anger olika reservdelsnr för tryckplattan, men Sachs ex.vis listar samma koppling till 325 som 325IX. Vet av egen erfarenhet att samma koppling på 325 som 325IX fungerar utmärkt, motorerna har samma vridmoment o skillnaden på BMW-versioner är ytterst marginell. Finns ingen anledning o betala 2300 kr för en utbytes när en ny Sachs, (Sachs har samma kvalitet som BMW-original o ofta är detsamma saker!) när en ny sachs kostar 1200 kr komplett sats! Men ska du sälja bilen så strunta i o bytt koppling! Sälj den som den är istället, då får ju inget mer för att det sitter ny koppling där..... ///Magnus |
|
|
Tanken var egentligen att sälja den efter vinterrusket så det blir väl om några månader. Förmodligen så håller allt tills dess utan problem men det är alltid gott med fräscha grejer och kopplingen är jag ju illa tvungen att använda ibland. Sen är det inte så kul att behöva berätta för nästkommande köpare att kopplingen är dålig heller. Det finns redan några tråkiga upplysningar som kommer att följa med bilen. Jag som hoppades på att det skulle vara ett medvetet drag av BMW att ha tung koppling för sportigare känsla. Magnus: Vad sägs om gunnares tes om kraftigare tryckplatta, kan det ha med saken att göra? Nåja, det man inte vet har man tydligen också ont av. Om en månad så ligger jag iaf på stranden med en jättedrink i handen och en rumpa i den andra ;) Ha det! Att styla en volvo är som att sminka en gris ;] |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.