AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.099

Plåtfälg eller inte?

lu
2
luke
540 6vxl Touring -95
Jag har frågat förut o fått olika svar. Passar plåtfälgar på min 540 touring -95 Har snackat med bmw sverige dom sa ok. Men när jag skulle beställa på däckfirmen sa dom nej. SNÄLLA hjälp mig je mig ett rakt svar vintern är snart här.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fysiskt passar plåtfälg på bilen, men enligt BMW måste man ha alu-fälgar för kylningen av bromsarnas skull...

Hänger säkert ihop med prestandan som 540i har, kopplat till frifart på Autobahn. Dock verkar BMW inte ha anpassat denna regel till andra länders hastighetsbegränsningar....

Så svaret är både ja och nej...de passar men får inte användas enligt BMW.

Dock borde det inte vara så svårt att finna en uppsättning bättre begagnade fälgar för lägre kostnad än vad nya plåtfälgar kostar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Är ingen expert,men har läst (här) & hört att du absolut INTE ska plåtfälgar,har tydligen med något kylning till bromsarna & göra....
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ehh! Då skulle man ju inte kunna ha plåtfälgar på någon bil i Sverige. Vad skulle göra 540s bromsar så speciella? Storleksmässigt är det NO PROBLEMS! Fick med plåtfälgar till min bil när jag köpte den. Jag valde att byta till M5 3.8 fälgar som vinterhjul av esthetiska skäl :). Jag kan köpa kylnings argumentet om du tänkt rejsa med kärran... annars är det larv.
Danne

- H U M A N R A G E -
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dandelude, som jag skrev innan tillåter BMW själva INTE att man använder plåtfälgar på just 540i (däremot går det bra på 530i eller "lägre")...

Som jag också skrev har detta med kylningen av bromsarna att göra.
Troligen har BMW gjort det lite enkelt för sig och använder samma regler här som i Tyskland (som har frifart).

Fysiskt passar plåtfälgarna, men "regelmässigt" får de inte användas på 540i.

Kan hålla med om att det med allra största sannolikhet inte kommer att medföra några tekniska problem vid normal körning i vinterväglag i Sverige....men frågan är hur försäkringsbolaget gör om de upptäcker att det sitter "otillåtna fälgar" på bilen vid en eventuell olycka?

Mvh

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Igen då... Motoreffekten på en 540 i förhållande till bromsarnas temperatur gör sig bara gällande i rejsing situationer. Du måste köra som ett SVIN med bilen för att det skall vara ett problem. Om du nu lyckas köra så pass mycket hårdare i en 540 än i en 530 i vinterväglag (i Sverige) så är du förmodligen en VÄLDIGT duktig förare och vet säkert bättre också. Som du säger så förhåller sig BMW till autobahn där det är fri fart på många sträckor i sitt FÖRBUD. I Sverige är det inga problem.

- H U M A N R A G E -
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...men likväl godkänner BMW bara alu-fälgar på 540i! ;o))

Jag håller med om att praktiskt är det en knasig regel, men den finns där! Det kan ställa till problem med försäkringsbolagen om något skulle hända...

Mvh

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
ok...

- H U M A N R A G E -
Plåtfälgsförbud på 540 E34 gäller inte heller i Tyskland eftersom för bara två veckor sedan var det en 540iA Touring-10/93 till salu hos en Tysk BMWhandlare och den var utrustad med plåtfälgar vilket för mig innebär att påbudet inte är nödvändigt att beakta, Såg i dag en svensksåld 540iA E34 Touring med plåtfälgar som var ute och körde;)

luke; Varför du funderar på att montera plåtfälgar när det går att hitta aluminiumfälgar för småpengar förstår jag däremot inte speciellt som du inte har några däck monterade på fälgarna om du hade haft det skulle det vara förståligt att inte vilja lägga om däcken på andra fälgar just my opinion;), Själv köpte jag fyra 15" orginal-aluminiumfälgar till E32/E34 för 800kr och det var för fyra år sedan hittade dom på börsen här på sidan.

Mvh Stephan
Visa användare
48
Dirren
530 Da T - 00
så vitt jag förstår så åtgår det minst 16" fälgar på 530 och 540...har nått med skivorna och bromsoken att göra fick jag förklarat för mig...kan det bero på att fälgen bygger innåt ??
Då uppstår problemet att det inte finns 16" plåtfälgar till E39 i vart fall inte på de online butiker som finns på nätet.
det blir nog till att skava däck i år för mig i allafall, så får vi se till nästa år om ekonomin tillåter att man lägger på ett par nya fälgar.
appropå det, vad är lämpligt att lägga på för storlek på ett par 17" ?? Som sommar däck ligger det 235/45, tycker dock att dom är väldigt spårkänsliga, kan man ha en högre profil kanske ?? typ 55 ?? eller smalare däck ?? vore intressant att veta vilka erfarenheter ni har .

Yours

Dirren

power to the people
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Luke- Du har mail!

- H U M A N R A G E -
Står det inget i bmw 540 instruktionsbok ang. vinterdäck & plåtfälgar??...som nån skrev tidigare så passar ju plåtfälgar på 540,men personligen skulle jag inte sätta på plåtisar på en 540!

många olika anledningar till varför jag inte skulle gjort,men sedan är dom ju fruktansvärt fula!
BMW har utmärkta svarta "plåtfälgar" av aluminium, har själv dessa på min E39. Lättare hjul har jag inte träffat på, väger mycket mindre än sommarhjulen t.ex. Bör finnas i både 15" och 16" utförande och kan ju vara ett alternativ. Annars brukar det som sagt säljas rätt skapliga aluhjul för vinterbruk, kostar säkert mindre än dessa svarta fälgar från BMW dessutom.

FP
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hej! Då undrar jag om det är nån skillnad på bromsarnas storlek
vad gäller E34/39 540? Alltså får man på de svarta 15" hjulen på en 540 E39? /Janne
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Okej, nu hittade jag ett inlägg om att det inte går! /Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.