AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
738

Aga diffning

518i slow mobil
Som de gör på 240 och sådana bilar. Vad innebär det? Att svetsdiffa om jag förstått rätt... Hur gör man och är det någon idé?

Konverterar 518 till 528....
E28 är bäst!
stimpenbmw
Du svetsar helt enkelt fast drivaxlarna i diffen så att de snurrar lika snabbt båda två. Diffen tillåter ju axlarna att snurra med olika hastigheter i kurvor. Och spinner ngt däck så får det mer kraft än det som har grepp. Det är det som e svagheten med diffen.
Svetsar du fast drivaxlarna så får båda ljulen lika mycket kraft hela tiden.
Kan ju ej rekommendera att göra detta på en vanlig gatbil för däcken kommer slitas ner väldigt snabbt.
Mi
243
Mikaell
540iA Touring -94
Att köra med "låst diff" använde jag mig av när jag körde folksace för ..... länge sedan.
Är väl som Stimpenbmw skriver inte att rekomdera på gatbilar.
518i slow mobil
De slits ju bara mer om man gasar mer hela tiden.... Eller? Om man gasar jämt så blir det väll ingen skillnad? Den bör ju gå bättre....

E28 är bäst!
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Hej
Beskrivs utförligt på en suzuki här: Länk
under jeeptech.
Varning! Däck är bara pengar , dåliga vägegenskaper kostar liv! Har haft agadiff i A-traktor åldern , bytte axel kanska snabbt. Kan vara ganska otrevligt i vissa lägen.

W
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
risken finns att du sliter sönder axlarna, detta är mer tänkt för folkrace och inte gatbilar

Joakim Eriksson
stimpenbmw
518 slow mobile: det slits mer på däcken i kurvor. det är det diffen är till för. Att låta hjulen rulla med olika hastigheter i kurvor.
För det yttre hjulet i kurvan har längre väg att rulla än det innre.
Diffen gör så att hjulen kan rulla med olika hastighet så det yttre rullar snabbare och det innre rullar långsammare i en kurva.
Om du bara kör rakt fram så har diffen ingen funktion.

De som racar låser diffen för att när de skall starta och får spinn på hjulen så får det hjulet som har bra grepp mindre kraft och det som spinner får mer kraft. Det är det som e nackdel med diffen.
Så det finns ju bilar med diff bromsar etc som låter diffen funka i kurvor men låser drivaxlarna delvis om nått hjul börjar spinna.
518i slow mobil
Ska nog fixa diffbroms istället.... verkar bättre. passar en fr e30?

E28 är bäst!
stimpenbmw
Skall du ha diffbroms får du nog köpa ny bakväxel. Vet ej ifall bmw har sådana till e30 med diffbroms?
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
518 slowmob.M535 axeln är diffad original men det blir en för grym utväxling för en 518 så du bör konvertera till 528 innan du monterar en sådan bakaxel...1800 varv vid 100km/h på 5 an.... Mvh L

Ex:02-?,323-83,323-84,323/2,5,325t-89,325-91,530-77,530-80,528-84,M535-86,
cu
146
curigan
528iat-00
Bilen kommer ochså att efterstäva att gå rakt fram
även när du styr.Detta märks mest på grus eller halka.
Och vid snäva svängar i låg fart tendenserar bakhjulen
att studsa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.