|
|
|
|---|---|
|
Tjo! Tänkte få lite hjälp med att ställa rätt diagnos och lite andra frågor.. Var ute och busade lite med min bmw 525I på flygfältet såhär innan ja skulle ställa in den för vintern. Helt plötsligt flyger tempmätaren upp på max. Stannade bilen och kollade, tyckte mig inte se något vatten under, så ja tänkte att den bara kokade, kände på slangar, det var tryck i kylsystemet. Lät den stå en stund, sedan startade så den skulle få dra runt vattnet, stängde av. Lät bilen vara en stund, eftersom det var vatten i när jag kollade sist tänkte ja inte mer på det, startade, märkte den gick upp i temp extremt fort efter en liten stund.. Stannade, hela vattensystemet var tomt. Hällde i mer, trodde fortf att det möjligtvis läckte någonstans.. Såg att det inte läckte, och provstartade motorn, när dörrar o.s.v var öppna, den knackade aningen, sedan så verkar det även vara vatten i oljan.. Så det kan väl inte vara så mycket mer än blockpackningen som gått, och vattnet i oljan har gjort att lagrena fått sig stryk ? Om bottendelen/veven/lager har fått sig stryk, vad kommer en renovering kosta på ett ungefär ? Tänkte ja ska skruva isär motorn denna helgen eller till nästa helg och se om toppen har klarat sig.. | |
|
Tror att din topp är sprucken, dom är mycket känsliga mot överhettning och spricker väldigt lätt! Försvinner kylvattnet ut i oljan så finns det en stor risk att toppen är sprucken....... ///Magnus |
|
|
Tjo! Okey, jo det kan ju också vara en möjlighet, och det är ju sant, de är ju rätt känsliga.. Men varför började den knacka ? Iofs, det skulle ju kunna varit något ljud ifrån något i toppen ? Hade bara på motorn en väldigt kort tid.. Vad går byte av en topp på ? De där alutopparna är väl svindyra ? |
|
| En utbytes topp med allt kostar ca 10 000:- på BMW. Men, är du säker på att det är vatten i oljan? Ryker det mycket när du kör? Vad för sorts knackljud uppkommer? Hela tiden eller ibland eller? M50 motorn är ändå lite bättre att stå emot värme med tanke på toppen än vad M20 motorn är. M20 motorns topp slår sig direkt vid minsta lilla kokning. På M50 motorn går ofta skovelhjulet på vattenpumpen sönder och det blir NOLL cirkulation. Har du kollat den??? | |
|
Nopes, det var därför jag skrev här, för att få alla möjligheter till fel som det kan vara, så jag har lite lättare sen när jag ska skruva isär jävelskapet.. Blir troligtvis nästa helg, då jag jobbar hemmifrån under veckorna.. Men jag håller er uppdaterade ;D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.