|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jo, men problemet är att motorn kommer att gå väldigt magert eftersom spridarna inte kan leverera de mängder bränsle som behövs i förbränningen och det samtidigt blir ett syreöverskott i förbränningen pga att etanolen har med sig syreatomer i bränslet = risk för motorskador om man kör ren etanol i en motor som inte är modifierad för etanoldrift! HC-värdet kan gå ner med etanol, men co-värdet lär förbli ungefär det samma och även lamdavärdet lär fortsätta vara fel... Det som med säkerhet kan konstateras utifrån lamda-, HC- och CO-värdena är att motorn går fett (eller rättare sagt det är för dålig förbränning i motorn). Detta kan i princip ha två huvudorsaker: 1. Motorn får för fet bränsleblanding (trasig givare, lmm, lamdasond, eller läckage på grenrör innan lamdasonden) 2. Förbränningen är dålig (dåliga stift, kablar, eller annan tändrelaterad komponent) En trasig katalysator skulle även kunna ge fel värden, men så höga HC-värden tyder nog ändå på dålig förbränning. Även med en trasig kat. borde värdena vara lägre om resten av motorn var frisk! En mätning av syrehalten i avgaserna före och efter lambdasonden bör ge ytterligare ledtrådar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alt 1 och Alt 2 = Håller med fullständigt!! Bra förklaring Johan! Dock vill ja påstå att CO oxå blir ngt bättre men ej Lamda! Tjipptjopp |
|
|
Hej Vad är lmm för något ? |
|
|
lmm = luftmassemätare eller luftmängdsmätare (beroende på hur modern motorn är), det är enkelt förklarat den givare som sitter i insuget precis efter luftfiltret som talar om för motorn styrelektronik hur mycket insugningsluft som passerar in i motorn. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej jag håller med dig Johan .. man skall vara försiktig med etanol.. måste ju vara bättre att försöka hitta felet med en sån där data sökning Dis eller vad det heter.. men om katten farit brukar man höra ett ringande ljud det gorde jag tyvärr fick byta .. nåja jag hoppas att det löser sig för dig .. men som sagt kolla upp den mot Dis kolla även stift luftfilter eventuellt om någon eller några spolar är dåliga Bimmer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.