AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.169

ombesiktning pga halterna...vad är fel? HELP!

Sida 1 av 2
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
Hej...vet inte vad det är för rackarns fel
på min bil...

värdena var åt pipsvängen! (gränsvärden inom parantes)

HC värdet var 473 (100)
CO värdet var 2.8 (0.5)
CO2500 var 3.4 (0.3)
lambda var 0.90 (0.97-1.03)

Fick tips på att byta Lambdasond....men det blev inte
bättre ändå.. vad kan det då vara??

MVH/Twalle

BMW325IM
Kolla om det är nåt litet läckage på avgasrören innan lambdan eller vid insuget efter lmm(luftmängdsmätaren). Kan vara lmm eller styrboxen som gått sönder. Kolla tändspolarna.

Har du sportluftfilter eller annat eftermarknadsfilter?
Ryker bilen mkt?

Jag är inte hemma i m50 motorn men här är iaf några tips.

Lycka till!
Troligen så att du har läckage i avgassystemet eller att katalysatorn har gjort sitt.

///Schumi
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Byt inte katten ännu! Den kan du byta när lamdan står rätt och HC och Co fortfarande är för höga! Kontrollera läckage noga både på insug och avgas...

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
_C
7
_CCA_
325i-87
Tjenna min bil (325i -87) som är trimmad med kam,chip extraktorgrenrör ryker nått frucktanvärt (Vitt) och jag undrar om jag ska vara orolig!!

_CCA_
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
ja, om den ryker vitt även när den är varmkörd så är det stor risk att den förbränner vatten dvs trasig topp/packning. kolla om du förbrukar vatten, eller om det är vitgeggigt på oljestickan eller i locket. även olja i expansionskärlet är tecken.

/Christofer
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Tjena!

Jag hade samma problem på Min V*lvo 855T5 och det åtgärdades med bla en Ny lamdasond ORGINAL!! ej pirat d köpte jag först men det ställde till en massa problem, jag köpte även avgassystem nytt med racekat och bytte insugspackning, det vart en hel del jobb..kan inte sätta fingret på vad som igentligen gjorde susen men..efter bytet av Lamdan så var mina värden bra!, då hade jag besiktiga med allt d andra före..o fått ner från 400 till 212 i HC

Tjipptjopp
Lo
35
Loella
320i-92
Hade oxå dåliga värden på besiktningen...va en spricka i flänsen som sitter strax innan kat... på bmw sa dom att jag var tvungen att byta hela paketet..skulle kosta ca 10,000 inkl jobb!!! jag tänkte att fan jag säljer skiten i stället,men jag lät en mekaniker kolla felet och det va bara att svetsa..Åkte och besikta om och hade bra värden!!!
Lita inte på en BMW verkstad...dom vill bara åt dina pengar!!!!
Li
48
Lime82
320i Coupe -93
Hade också TOK-höga värden på besiktningen. Bytte LAMBDA och saken var ur världen. Fick typ nästen inge utslag alls efter det.

// Emil
Tw
160
Twalle
BmwM3 -94
jag ska tanka i 10 liter gräsklippar bränsle...det borde gå susen!

BMW325IM
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Det kanske hjälper för stunden..men det är INTE bra att köra så..du kommer sabba katalysatorn och lamdasonden igen..

Ska du tanka nått så tanka Etanol på macken! minst 50% Blandning dvs Etanol85+Bensin98Okt kör bilen varm och och besiktiga fyll sedan upp tanken!! pga att etanol ger sämre smörjning.

Tjipptjopp
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Jag menade med För hög HC dvs...

Tjipptjopp
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle bli mycket förvånad om det skulle hjälpa med gräsklipparbensin (misstänker att du menar alkylatbensinen)!

Så höga värden tyder på något större problem!

Har du kopplat upp bilen mot DIS eller liknande datasystem för felsökning av elektroniska komponenter i motorn (typ lmm, olika givare etc.)?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Tanka Etanol så finns inga värden att tillgå dom blir iprincip obefintliga PUNKT SLUT!!

Tjipptjopp
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror inte att etanol kommer att hjälpa heller!
Däremot kommer motorn att gå så magert att man kan bränna en kolv eller ventiler om man tankar ren etanol (eller för hög halt av etanol i bensinen)!

KOMMA TECKEN!!

Mvh

Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Skillad på tro och veta...tro gör dom i kyrkan och vet gör vi som provat! det FUNKAR!!

Tjipptjopp
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Jag har kört på etanol i en amazon att den gick magert är bara förnamnet, full choke gällde+att förgasarn aldrig blev sig lik igen.

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Men detta var väll ingen förgasar motor det gällde?

Givetvis så är det inte bra för packningar o slangar samt att det rekomenderas INTE att köra på längre än nödvändigt pga av den dåliga smörjningen..men om du ska få bilen att skära ska du ha maximal oflyt och ha en bil vars skick är mkt sämre än snittet.

Notera att oktanhalten höjs vilket tenderar till mindre spikningar och mer förbränd soppa vilket leder till lägre HC.

Tanka Toulen 25% Och Statoils 98 så ska du få se på grejjer!!

Tjipptjopp
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förlåt, glömde bort att din extrema livserfarenhet och ödmjuka inställning har gjort dig till en veritabel mekargud! ;o)))

Har du fått ner så höga värden med bara etanol, är du inte dålig! Troligen är du först i Sverige i alla fall!

Testa kan man alltid göra....men risken att det blir ombesiktning pga höga avgasvärden är nog rätt stor!

När värdena är så fel i alla parametrar, tyder det på något större bakomliggande fel.
Att kompensera ett så felaktigt lambdavärde med etanol, lär inte vara särskilt framgångsrikt.

Skulle tippa på att det är ett läckage någonstans på grenröret innan lamdasonden eftersom motorn går fett och HC-värdena är för höga!
Om man har läckage innan lambdasonden sugs det in syre i avgaserna och då lurar man motorns lambdasond att tro att motorn går magert, varpå den fetar upp bränsleinblandningen!

Det kan även vara någon trasig givare eller Lmm!

Mvh

Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Ta o titta på den kemiska samansättningen som skiljer Bensin o Etanol från varandra så kan man snabbt se att Etanol går i princip oberört förbi systemet medans bensin lämnar massa oförbrända kolväten osv vilket tenderar till höga HC...inte är det så svårt?

MEN jag säger oxå...ta o leta rätt på felet ist!! för det går INTE att köra på ETANOL till vardags..

/Mekarguden

Tjipptjopp
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Och för dom som vill ha saker och ting bevisade ytterligare hänvisar jag till denna länk där mkt information finns att tillgå.

Länk

/Mekarguden

Godnatt!!

Tjipptjopp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.