AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
919

Låter som ett REA-plan

yngman
Nog för att jag vet att motorfläkten låter som ett REA-plan (523 -99) men nu verkar den gå hela tiden. 7 plusgrader och en mils färd i 50-70 och fläkten går ändå. Motortemp verkar vara normal.

Finns det en givare för detta som kan ha pajat. Verkar inte normalt att motorfläkten går på detta sätt.
Ja
760
JanF
530i-93
Sök, Hasso har förklarat hur fläkten styrs och det är nästan en hel bibel med alla parametrar som styr denna
yngman
Söka kan man men fläkt ger femtiomiljoner träffar, Hasso ger tio gånger till. Söka på Fläkt OCH Hasso gav noll...

Nu senast hörde jag att ljudet gick över till ett malande/morrande ljud vid gasupplsäpp. Låter dessutom lite illa om nogot lager...

Hasso AND fläkt:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Jag orkar inte länka mer men de finns 3 gånger så mycket till.
De magiska sökordet är alltså "AND"
Lycka till!

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
yngman
Så går det när man läser som en kratta.

Inläggen jag läst handlar om någon kondensorfläkt (ärligt talat har jag aldrig vetat om att jag hade någon och varit rätt så glad ändå). Hänger denna med motorns varvtal. För det gör nämligen mitt oljud.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Viskofläkten sitter på vattenpumpen o drivs av motorn, snurrar normalt med upp till 2500 varv, sen släpper den, är motorn ritkigt varm o behöver kylning så greppar den mer o följer varvtalet, dock bara en kort stund.

Kondensorfläkten sitter framför kylare o kondensorn och används av AC-anläggningen för att kyla vid varma sommardagar, den kopplas bara in när AC:n är i bruk o under korta stunder när motorn blir för varm, som en extra kylning!

Viskofläkten kopplas in genom att den utsätts för värme på bimetallen, kondensorfläkten kopplas in genom givare på kylaren!

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.