AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.558

E39 - ABS-lampan lyser!

MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Idag lyste varningslampan för ABS konstant. Även en andra gång när jag startade igen lyste den, då dock bara i 5 minuter. Sen dess har den inte lyst. Jag har full bromsverkan, inte testat om ABS-systemet fungerar. Det var mycket fuktigt ute idag, kan det ha med saken att göra? Bör jag åtgärda något? Är det ett frekvent fel?
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
hade också detta fel idag när jag startade bilen, slocknade efter ett tag, men sen när jag startade igen så lyste den konstant...

hoppas inte det e dyrt =) men det kanske är fukten??

mvh DAnne

390Nm - oljebrännare!
väntar på våren = 20" fälgarna på, nu 'bara' 17" vinterdäck...
sebbe_bmw
Måste byta ABS kännaren...garanti på BMW, klassiskt fel...
//
Sebbe
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
låter bra, då ska jag ringa dom idag, kan det hända nåt om man kör med det på det viset ett tag??

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om lampan slocknade för att sen ej återkomma kan det ha varit smuts som kläggade igen ABS-kransen på något hjul o därigenom initierade fel på systemet.Vet ej säkert om E39 har tendens till detta fel,men jag har haft ett liknande fel på min E28 då spolade jag försiktigt bort skiten o sedan har det fungerat.Men tydligen är ABS givarna lite känsliga o måste bytas enl. sebbe.Men prova en simpel rengjöring först.Kanske tryckluftsrengjöring vore bättre för din del beroende på känsliga givare...mvh janne.
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Samma sak med min BMW förra veckan, både ABS och ASC lyser konstant. Har slocknat någon gång men lyser snart igen. Beställt tid hos BMW i Uppsala för att byta ABS-givare, ca 2000 spänn. Vart sitter givarna om man vill prova att rengöra själv?

Micke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Givarna behöver inte rengjöras speciellt men kransarna som sitter på drivaxeln invid hjulen skitar igen så att givaren ej känner av "hacken" i kransen om du förstår min beskrivning.Kuggkransen syns på E28 i alla fall om man tittar underifrån o i drivaxelns anslutning till hjulen.I framaxeln kommer jag inte ihåg hur det såg ut.Hoppas det hjälpte något i alla fall. mvh janne.
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
pratade med BMW här hemma, o han sa nåt om att han kanske kunde få det utbytt på goodwill från BMW, annars skulle det kosta ca 1000 kr o byta en givare inkl givaren.

men jag tror det är saltet som spökar, ska prova o tvätta av bilen i en biltvätt (borstlös!) , för tillfället är den slocknad - o det är ASC lampan som också lyste.

får se, dom ska ha in den på insp 2 nästa vecka så dom får väl kolla då..

mvh Danne

390Nm - oljebrännare!
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Hm, testade och tvätta bilen med underspolning. Problemet kvarstår. Både abs och asc-lampa lyser nu. Ringde Förenade Bil, inga problem de tar det på min Europlus-garanti. Skönt! Gillar gratis.
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Nu fungerar det igen, efter reparation. Det var båda abs-impulsgivarna på bakhjulen som tackat för sig. Byte inkl arbete kostade 1751 kr, har själv betalt men skickar vidare fakturan till BMW Tyskland så betalar de mig på Europlusgarantin.
535IA
Har själv haft problem med abslampan + att farthållaren inte funkade.fick ett tips att kolla en bladsäkring som sitter på kabeln till batteriet. ca:20cm i från batteriet kolla att inte den är av.det var min .býte sen funkade allt.

So
7
SomEttStreck
523i Touring -99
Råkade ut för detta problem under snökaoset i julas. Både ABS och ASC sattes ur spel, inte kul en sån dag. BMW i Nyköping fixade det medan jag väntade. Det visade sig vara ABS givaren höger fram som lagt av. BMW erkänner detta som ett problem och har utökad garanti (3 år) på just detta felet. Min bil var 3 år och 2 veckor så jag fick snällt betala drygt 1000 kr för reparationen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Finns många trådar om detta , men förklaringen tycks
vara att kabelanslutningen på sensorerna är av nån typ av isolering som förstörs av saltet vilket leder till
att fukt tränger in och orsakar felet.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.