AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.229

holset? vs switser?

Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
har ett holset agg med inlopp 56mm utlopp 63mm med twinentry

sen ett switser med inlopp på 52mm utlopp på 65mm singel entry.

hur mycket klarar dessa agg av ungifär? skilnad på twinetry å singel är den stor eller skiljer de inte något alls?

Iron M///
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
någon som vet skilnaden på twinentry å singel.. samt hur många hk å vilken tid dom börjar ladda

Iron M///
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Twinentry är när det är "dubbla ingångar" i turbinhuset istället för en, det sägs att man får ett högre turbintryck på kortare tid. Bättre flöde.
Vad ska dom eventuellt sitta på för motor?
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
dom ska sitta på min m20b20.. så med twinentry får man snabbare laddtryck å responsen e bättre eller?

Iron M///
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Du har ingen ytterligare spec på turboaggregaten?
Kan räcka till runt 500hk kanske.
m20b20 säger inte mig så mycket, äger själv ingen BMW och har därmed inte så mycket kunskap om dem.
Men är det 2,0l 6:a?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kan man verkligen svara på din fråga med dom uppgifter du gett?

När jag 1976-77 byggde turboladdning på min SAAB 99 -71 var det en himla massa parametrar jag var tvungen att ta ställning till och beräkna. Några jag kommer ihåg var:
- vilket laddtryck jag ville ha
- vilket varvtal jag skulle använda motorn vid
- vilken verkningsgrad jag hade på turboaggregatet
- mm

Och med detta som underlag kunde jag gå in i olika diagram (specifika för det turboaggregat jag valt) och den vägen välja vilken turbindel och kompressordel som jag skulle ha!

Resultatet blev 0-150 kph på ca 13 sek vid 1,6 bars laddtryck med originalförgasare, ingen laddluftkylare eller wastegate och i princip dubbla topplockspackningar.

Kul var det i alla fall att sätta alla Porscheägare på plats med en vanlig gammal ljusgrön SAAB 99!

Per L
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
en 2 liters rak 6´a ska ett av dom sitta i..

per l. vad vill du mer veta om aggregaten då? står tusen sifror å bokstäver på men e aldrig någon som ger mig svar på sånt....
här har du motor data kanske de hjälpar..

kör oringad topp å 530lmm 340cc spridare scania ic dubbel mått 700mm (L) 230mm (H) 120mm (LJUP) 3" trukrör 50mm dumpventil ej orginal kam men vet ej hur många grader den är på. hemma byggd wastegate å 3" avgas som grenar ut till 2*2,5" med två otoracing dämpare bak å rensad kat. någon form av x-tra spridare ska monteras innan spjälhuset.. vart nog de stora hela..

Iron M///
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Spelar ingen roll hur mycket motorspecifikationer du nämner så blir det svårt att hjälpa dig om man inte vet vad det är för turboaggregat. Kan det vara ett Holset HX40 och ett Schwitzer S2 du menar? Vet du nåt A/R?
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
vad är a/r.. kan inte så mkt om sånt här håller på å lära mig..

Iron M///
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Ta tex ett a/r värde på turbinhuset, ju högre värde ju mindre mottryck, mer toppeffekt men senare ladd.
Men kanske impeller och turbinstorlek skulle vara intressant också.
Pe
2.342
Per L
Jag kunde inte heller något när jag började fundera på att turboladda min SAAB.
Dock köpte jag mig en bok i ämnet och gjorde som det stod där. Och det gick ju rätt bra.

Det enda jag missade grovt var värmeutvecklingen. När jag hade accat två gånger från 0-150 blev hela grenröret, turbinhuset och en halv meter av avgasröret ljust körbärsrött. Trodde naturligtvis att jag gjort något fel och åkte väldigt försiktigt hem. Turboleverantören skrattade dock gott och kallade mig fegis och att jag inte hade behövt lätta på gasen förrän det hade börjat gnistra vitt om grejorna.

Jag lärde mig i alla fall att det gäller att staga upp prylarna ordentligt för stålet har inte mycket styrka kvar vid 800 graders värme eller så.

Några slagningar på internet ger följande böcker i ämnet:
1. Maximum Boost: Designing, Testing, and Installing Turbocharger Systems (Engineering and Performance) -- by Corky Bell
2. Forced Induction Performance Tuning A Practical Guide to Supercharging and Turbocharging -- by A. Graham Bell
3. Turbochargers -- by Hugh MacInnes (Det var en bok från denna författare jag köpte. Fast tryckt 1971)

Per L

ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
har "Maximum Boost " boken hemma, och jag tycker den är mycket bra !
Står mycket teoretisk fakta i den !
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag har alla tre böckerna som Per nämnde, Den andra är klart bäst, A. Graham Bells bok. Han har skrivit en annan läsvärd bok, "Four Stroke Performance Tuning", som är mycket läsvärd också.
Den tredje boken är lite gammal, men var inte dyr, den ger en bra bild av hur mycket som hänt genom åren.
"Maximum Boost" är en mer nutida bok, innehåller en hel del om "allt" vilket den tyvärr inte räcker till. Kände inte att den boken nådde fram riktigt om man vill gå till botten med saker, men bra bok om man vill ha översikt (för nybörjare).

Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
skrev överst vilka storlekar de är på hjulen.. vil du veta hur många vingar dom har med? ska kolla om jag ser något A/R i morgon

Iron M///
Pe
2.342
Per L
På annat ställe här i AutoPower finns denna länk
Länk

Har bara ögnat igenom en del av det men det är mycket och på svenska så det kan kanske börja här.

Per L
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
har varit å tittat på både switser turbon och holset nu.. står inget om A/R. detta är de enda som står på holset. ( x holset r9769 m 3) står inge annat....

Iron M///
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
iron m/// : kolla i inloppet på holset, där står det en siffra ingjuten !
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
5 M är de enda jag hitar där..står inte något annat.. ingen som kan uppskata efekten på vad den klara pumpa då? turbinhjulen e insug 56mm utloppet 63mm twinentry.......

Iron M///
He
106
Hemulen
335d M-Sport Touring -07
Uppskattar väl till 450Hk då.. Inte för att jag vet varför då men..
Visa användare
271
iron m///
bmw 750ia 1991
bmw 320 tic ;)
Niklas g: hjälpte den sifran något då?

Iron M///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.