AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.650

Blåst på skatten ?

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Kan man bli blåst på upp till en månads vägskatt om man ställer av/på en bil mitt i en månad eller hur fungerar detta rent konkret ?

såhär står det på vägverkets hemsida :

"Vid påställning
Du har tre veckor på dig att betala, från och med datumet för påställningen. Fordonsskatten debiteras per hela månader. Det betyder att fordonsskatten tas ut för hela månaden, även om fordonet ställs på exempelvis mitt i en månad."

Det tolkar jag som att jag ställer på en bil låt säga den 24e april och får endå betala för HELA april trots att jag endast nyttjar bilen
de sista dagarna av månaden och EJ de 24 första dagarna. ?

av vägverkets hemsida kan man läsa att avställda bilar KAN åtnjuta en nedsättning (ingen avsaknad!) av vägskatt vid avställning , jag trodde jag vart skattebefriad under de exakta dagarna min bil var avställd ? altså helt skattebefriad , inte nedsatt skatt ?

Om någon är kunnig om hur detta fungerar vill jag gära veta.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Att man betalar för hela månaden har jag hört, dvs att man bör ställa av bilen innan månadsskiftet och på i början av månaden.
Inte helt säker om man betalar lite skatt trots att bilen är avställd, dock vet jag att det finns en liten avgift du betalar, tror det var för att de håller kvar din bil i registret.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Skattebefriad är bilen aldrig så länge den inte är veteranbil. Skatten debiteras som sagt månadsvis, oavsett om bilen är påställd en dag i månaden eller hela månaden. Ställer man på bilen den sista i en månad och ställer av den den första i nästa månad (fordonet är alltså i trafik i två dagar) betalar man skatt för två månader.

Någon "nedsatt" skatt finns inte, vad dom avser är att överskjutande skatt återbetalas när bilen ställs av. Har du betalt hela årsskatten och ställer av bilen efter två månader återbetalas skatten du redan betalt in för de resterande tio månaderna...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ras.mus
Det är ju en fråga om att förenkla/försvåra byråkratin. Skulle man ange t.ex. vilken dag så måste man på skattemärket skriva just vilken dag den ställs på/av.

Man kan ju ha månad/vecka/dag/timme som perioder att dela upp skatten på men gränsen får ju gå nånstans och då har vägverket valt månad. Det ger ju lite extra klirr i kassan oxå så det är ju inget konstigt val!
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Tack för svaren , nu vet jag att jag inte skall ställa av tidigt en månad och ej ställa på sent .
Inga jättepengar det handlar om men med tanke på hur vi bilister mjölkas intill sista blodsdroppen får man spara där det går.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Paap Reeder
... måste ställa på min 750 i tre-fyra dgr medans jag byter lådan på M30:ian - vinterbilen.

Låg och guppade i båten i somras istf att göra viktiga saker ... så får man lida pin.

Kostar en månads skatt + 3 eller 4 dgrs försäkring.
Reggar man på 2 dgr före månadsskifte och reggar av 2 dagar efter månadsskiftet så åker man således på "två månadshyror".

MVH /// Paap R
Ras.mus
Vad man kan tänka på är ju att man får betala försäkring för de DAGAR man har den påställd. Har man då ex. 5000 i trafikdelen som många ungdomar har så blir det 500:- i månaden knappt. Detta ska jämföras med knappt hälften i skatt. Så ställer man av bilen den 5:e säg, istället för att ha den påställd månaden ut för att man lika bra kan det (eftersom man betalt skatt för den perioden) så kostar det ju mer än dubbelt så mkt som man redan förlorat

Och detta gör man kanske av ren principsak och sen använder man bilen inte...

Så använder man inte bilen så kan man ställa av den så snart som möjligt ändå alltså...
O.T
Ras.mus undrar bara vad som hände med din gamla bil (E32) hade du den till försäljning i delar?

det är bara en död fisk som följer strömmen...
Paap Reeder
Ras.mus!
Hos TryggHansa betalar jag skatt per påställd dag. Så var det även på OK-försäkringen.
På avställda dagar har jag en sk garageförsäkring som kostar ca en tusing per år.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... nej det blev fel:
... betalar jag försäkring per påställd dag ... skall det ju stå!
MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Paap Reeder: Det är precis vad Ras.mus skriver...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ras.mus
Yoko.

Den dog lite i roskilde sist. Brände toppackningen där i leran... Den dog en stilla död i tunneln under öresund!

Sålde lite delar från den och sålde sedan bilen till en kille från mitt-skåne. Han blev nog nöjd, fick en bil i fint skick med trasig toppackning för en billig peng! Det blev en "liten" förlustaffär men så fick man ju tummarna ur arslet och köpte sin drömbil istället! Men vilken bil blir en vinstaffär?

Sålde de sista sakerna jag hade i källaren igår. 17"arna fick jag inte sålt. Efter 20-30 skabud på typ 1500-2000:- valde jag att slänga vinterdäck på dem istället. Så nu kan man köra ståndsmässigt på vintern oxå!
Paap Reeder
... jo.... Erik jag såg det nu. Vet inte vad jag tänkte på.
Klart fall för radering.

MVH /// Paap R
Pe
210
Pedahl
318 i -88
1800 -69
730 i -92
535 d Touring -05
520 i Touring -92
635 csi -84
2000 Touring -72
R100S -77
Man måste betala en "registerhållningsavgift", som Christer nämnde tidigare, på 35:-/år för avställda bilar. Avgiften betalas i förskott för ett år. Den kommer man inte undan, inte ens på skattebefriade veteranbilar.
Ingen våldsam summa dock.........
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.