|
|
|
|---|---|
snuttevill |
Har just köpt BMW:n och kunde inte låta bli att gasa. Så jag ligger på motorväg och rejsar med en bil. och mellan växling från fyran till femman så smäller jag i trean!!!!! och bilen varvar långt över varvstopp! Inget mera rejs på motorväg! men vill gärna veta vad som kan ha pajat. Nu susar och tickar det i motorn. Och den låter som en 4:a . Men den går som den ska. Bilen är en 325. Snalla hjalp!!! |
| lät dyrt... :s | |
| lät dyrt... :s | |
518i slow mobil |
Kan vara ventilerna eller något sådant tror jag... Tickar den? Just att övervarva skall inte skada motorn för mycket tror jag... Konverterar 518 till 528.... E28 är bäst! |
|
Vid en övervarvning så kan ventilerna och kolvarna mötas om man har otur =( För att förklara lite mer/bättre ! Om en ventilfjäder är konstruerad för att bara klara av att stänga ventilen tillräckligt snabbt vid ca 8000rpm, så kan den då vid 10000rpm inte hinna att stänga och den befinner sig då ivägen för kolven. Det som oftast händer då är att kolven brukar få ett litet hack medans ventiltallriken kan bli sned. Om man åtgärdar detta relativt snabbt kan man ha tur att bara slipa in de nya ventilerna istället för att behöva ge topplocket ett par nya ventilsäten ! Mitt råd till dig, snuttevill! Är att åka till en verkstad och låta en mekaniker lyssna på motorn. Han kan då ge dig ett svar om vad du kan göra eller hur farligt(dyrt) det kan vara. |
|
|
ett tips för att slippa detta probel är att hålla liye koll på vilken växel du peter i, kan blidyra smällar av detta. Har du otur och ventil tallriken faller ner i cylindern så vet du ju hur detta slutar. En sne ventil talrik kan gå av fortare än du tror, en vetil är gjord så att den inte bara ska åka upp o ner utan den snurrar även pyttelite varge gång den åker upp o ned, och om du då har en sned ventil så bryter det ju i denna varje gång och tillslut faller den ner. Jag rpkade ut för ett liknade fall hade haft lös toppen och råkade då stöta till en ventil pyttelite allt funkade när den låg på bänken utan synbara fel. Men när jag starade den så klickade det till i motorn men det slutade på en gång, inget mer med det tänkte jag så ut med bil och efter ca 4 mil så smälde det till i motorn och den la av, en kolv for och toppen kostade 16000kr att fixa detta. Joakim Eriksson |
|
|
HaHaHaHa... Snuttevill det låter som att du och min mamma är i samma nivå när det gäller att köra bil.. Fan kan inte låta bli att skratta.. hehehe |
|
| Gör ett kompressionsprov. Då kan man efter provet konstatera om någon eller ngra ventiler fått sig en smäll. | |
|
vet inte hur motorn i 325:an är uppbyggd...men jag fick liknande symtom i en golf gti (utan varvstopp) efter en fullgasväxling...gick bara på tre och lät lite konstig. Komp.prov visade dåligt värde på en cylinder..men det visade sig att den hade dubbla ventilfjädrar och att den inre hade gått av så att ventilen orkade inte stänga riktigt. Sen vet jag en kille som gjorde nåt liknande det som du gjorde i en opel och fick kamremmen att flytta sig nåt hack...och han fick ungefär liknande symtom han oxå..... |
|
| Om det är en 325 e30 så har du säkret kört av en vipparm kan hända vid övervarvning, plocka av ventilkåpan så ser du. | |
Axel |
Klarar man inte av växelspak och pedal samtidigt så finns automat. R6 är bäst |
| Klarar man inte av automat, ratt och pedal samtidigt så finns det lokaltrafik (buss) =) | |
|
tycker inte man ska klanka ner alltför mycket.. kan hända den bästa i stundens hetta =) hände något liknande med en kille här i malmö.. han skulle växla till fyran, men fick i tvåan i 150 knyck.. krökta ventiler.. motorn hade ingen kompression alls, gick att rulla bilen med växel i *uss uss* |
|
| Har hört mycket skumt typ 1an istället för 3an och tvåan istället för 4an. Hur?? Okej att man hör folk som missar att få i någon växel i huvudtaget dvs N men 1an istället för 3an? Låter märkligt :) | |
snuttevill |
Jag har nu gjort ett kompressionstest. Med Gått resultat! : ) Den gick som den skulle! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.