|
|
|
|---|---|
|
Har planer på att bygga en bur i min e30 som ska vara godkänd för att köra snabbare än 12sek på strippen. Nån som vet om man måste svetsa ihop alla rör eller om man kan bulta ihop vissa för jag vill gärna kunna montera ur buren utan att kapa isär den? Sen undrar jag om det är nån som har bur och bilen fortfarande är godkänd för passagerare i baksätet eller är det helt kört? Har letat men inte hittat nån info om detta... | |
|
Du ska kunna ha delbara rörförbindningar om dom görs efter reglerna, en skarvrörhylsa med 2 bultar i varje rör den förbinder som sitter med 90´ graders vinkel i förhållande till varann. Sen räcker det ju att bulta buren mot förstärkningsplattorna, du svetsar alltså förstärkningsplattor där buren ska anslutas mot karossen, dessa plattor måste vara minst 120cm2, alltså minst 11x11 cm, och minst 3mm godstjocklek! Allt enl. SBF! Sen svetsar du monteringsplattor på dom rören som ska anslutas mot förstärkningen och bultar endast fast buren ( med minst 3st M8 bultar!), då kan du lyfta ur den om du vill. Bäst är dock att svetsa fast den helt o hållet i karossen för högsta hållfasthet och bättre vridstyvhet! Ang. baksäte så är det lite upp till hur man bygger den, så länge inte buren tar upp utrymmet för passagerare så är det okej, men oftast hamnar bakre stävorna allt för nära even baksätespass. så det brukar vara kört!! ///Magnus |
|
|
Jag lånar din tråd lite :) Vem och vart kan man lämna sin E30 för montering av bur? Vad kostar det? Pratar om en för strippen alltså. Mvh//Jonas |
|
|
GUSS Störtbågar 08-570 300 22 och Gunnarsjö (Rolftorps) Svets o Smide 0320-86055, 0340-37208 ///MVH TONY |
|
|
Väcker denna gamla tråd igen, Jag håller på att montera min bur och ska göra med hyllsor, måste bara fråga om jag har förstått rätt, Är det 4 bultar per hylsa? eller 2st? Mvh Erik |
|
| Skulle villja veta detta så snart som möjligt, Ska snart måla den och vill borra klart allt först, Mvh Erik W | |
| dubbelbultförband, 2st 90gr från varann | |
|
ska inte en bur vara fastsvetsad i bilen om du kör strippen? sbf skiter väll i hur du gör, dom har väll inte mycket att göra med bana/racing/strippen... never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
| tror du missuppfattat min fråga. Jag undar om skarvhyllsa, inte fastsättning i bilen. | |
|
hmm, verkar som det då. ursäkta mig, undrade bara.. mvh:jani never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience. |
|
|
och som svar på din fråga så måste man svetsa plattorna i bilen. men kan bulta buren i plattorna, svårt att förklara. Mvh Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.