|
|
|
|---|---|
523i_96 |
Hej! Min 523:a har nu gått 15600 mil. När man kör normalt funkar kopplingen bra, och den tar inte speciellt högt upp heller. Jag kan t.ex. varva ur bilen på tvåan, trean, och fyran till 6000 varv på vardera växeln och riktigt kasta i växlarna som man gör när man kör i kapp med någon utan att den slirar lameller. Men igår varvade jag till lite lätt efter en vägbula i hopp om att få hjulspinn på den fuktiga asfalten. På ettans växel rök det härligt ifrån hjulhusen men när jag kastade i tvåans växel märkte jag att den slirade på lamellerna. (Jag höll inte kvar foten på kopplingen.) Nu tänkte jag genast att kopplingen börjar bli kass. Så jag gjorde ett test, vilket bestod i att jag låg i 100 på femman, gav full gas, och därefter stampade jag till bestämt på kopplingspedalen. Då märkte jag att den inte började driva direkt som det gör på en bil med bra koppling. Det tog visserligen bara någon sekund innan drivning gjorde sig gällande, men den där "hugga tag känslan" saknades. Mina frågor är nu: Håller min koppling på att ge sig? Någon som upplever samma sak? Vad kostar det att åtgärda? //En som önskar att han kunde få fullt hjulspinn på tvåan också!!! |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kostar att ligga på topp, kopplingsbyte närmar sig med hopp. Misshandlar man grejerna så blir dom sura och går sönder.Kopplingssats 1065-2415 enligt Bmws prislista. Finns olika svänghjul därav förmodar jag prisskillnaden. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.