|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Läser i FMK-tidningen om följande: Pappa skall köpa moped till sonen. Hittar en på annons. Tar ramnummer, typintyg o s v och kollar med polisen ..... allt är OK. Han köper moppen och sonen blir glad! .... ett tag. Efter två veckor hör försbolaget av sig och säger att mopeden är stulen och kommer att ta tillbaka den eftersom den förre ägaren fått betalt för den. I hanteringen mellan anmälare - polis - FB har det skett blunder och mopeden var inte stöldregistrerad hos polisen. Tingsrätten dömde till pojkens fördel. FB och åklagare överklagade till hovrätt som gav FB rätt och ansåg att godtroförvärv har i praktiken upphört. Nu tar HD upp fallet. Dömmer de till FB -fördel kommer det att innebära en hel jäkla massa extra besvär för en köpare. Vågar man köpa en bil där alla instanser säger att den är OK??? Vågar man köpa några BBS- split från en annons. Plötsligt dyker en snubbe upp som påstår att fälgarna är hans .... eftersom han var i maskopi med säljaren!! Hur fanken skall man bete sig för att ge köparen en rimlig trygghet?? Servicebok, ägarhandlingar i obruten följd kommer enligt mitt sätt att se det bli oerhört värdefulla. MVH /// Paap R |
|
Det jag reagerar på här är FB agerande med att driva fallet så hårt. Det är alltså till sådana här saker mina premie pengar går till; småbråk om mopeder. Förstår dock att FB vill ha en prejudicerande dom kring detta, men det gör, precis som Paap skriver, det krångligt att handla beg. i fortsättningen. Om domen går igenom så blir det lätt att sätta dylika bedrägerier i system. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Vad jag förstår är ju säljaren känd, han borde stå för kostnaden. BMW CS #5206 |
|
Paap Reeder |
Löste i bladet att HD dommen nu kommit! ... försbolaget fick rätt i HD. God tro är definitivt borta. Det räckte således inte att pappan kollade med polisen att mopeden ej var stulen. Dom hade ju schabblat med sitt register. Då är frågan vad man skall göra för att "vara på säkra sidan" som köpare??? MVH /// Paap R - tur att man bara har råd att handla med gamla E28/E32 delar .... blir inga stora förluster s a s. |
|
Om inte polisen duger som källa måste ju försäkringsbolagen upprätta ett eget register? Annars så bör ju rimligtvis all begagnathandel upphöra. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Å så undrar Politiker varför samhället gå som det går, och tilsätter en ny myndighet som kan jävlas med nya ojenomtänkta förslag Fast jag tyckte den nya godtrolagen var bra, fast alla lagar vi har går tydligen att missbruka till nackdel för den lilla människan |
|
|
Det värsta är ju just att köparen hade gjort allt som gick att göra för att kontrollera om den var stulen, t.o.m polisen uppgav ju att moppen var ok. FB drev ju saken vidare trots att pojken fått tillbaka pengarna från säljaren och köpt sig en ny moped, alltså inte hade krav längre på mopeden. Hur säkrar man sig nu då vid beg-köp? /Christofer |
|
|
Det kan man inte. Inte heller vid nyköp (den kan ju ha stulits från fabriken). Enda säkra sättet att skaffa sig någonting alls från och med nu är att bygga det själv. Är det så det är meningen att lagstiftningen skall främja ekonomisk tillväxt? Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.