AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.912

Har jag M-paket?

Hj
47
Hjulben
BMW 540i Touring -98
På min nyligen inköpta 540 (sexväxlad manuell) sitter det M-ratt, M-knopp och sportstolar. Det är också aluminium i instrumentpanelen och dörrarna istället för trä.
Innebär detta att det sitter ett M-sportpaket på bilen?

(skriv ett svar när ni har slutat skratta över min okunnighet;))
Nej de behöver inte betyda att du har m-paket.
M-paket är lite mer än så, sportchassi, kjolpaket runt om mm..

///Schumi
Hj
47
Hjulben
BMW 540i Touring -98
Hur ser ett sådant kjolpaket ut?
sök på powerbörsen på M5, så ska du se hur det ser ut :)

///Schumi
Såhär: Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
...och det kom from 2000 års modell, vill jag minnas,
mvh
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
Så jag vill minas det så fans det två olika stolekar på m-paket före 2000
Fanns sportpaket from 2000 till E39. Det så kallade M-paketet kom senare i samband med faceliftl.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
M-sportpaketet med aerodynamikpkt, 17"-hjul, alcantara sportstolar, mm enl bilden ovan kom med årsmod 2000.
Vad skulle ha kommit innan, Benny? Inget utseendemässigt iaf, vad jag minns.
Samma paket fanns kvar även efter faceliften mod -01. Vad syftar du på, bjoerck?
ollen: Det må vara hänt att paketen hade likartat innehåll men det lanserades som "Sportpaket" för att sedermera kallas "M-paket". Detta var förfandet på E46-modellen och om jag inte missminner mig hette paketen likadant på E39.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
ja, jag är tämligen säker på att det var exakt samma innehåll ända från starten på sensommaren /hösten 1999 tills E39 slutade tillverkas 2003. Möjligen kom det till en M-fotstödsplatta eller nåt på slutet.

På E46 däremot ,ändrades paketet runt 2001 med nya frontpoiler och bakkjol och det i det gamla Sportpaketet inkluderade Aerodynamikpaketet fortsatte att säljas separat vid nybilsbeställning som en budgetvariant för 4100 kr. Finns fö fortfarande.
mvh
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
ollen: Helt rätt, det som tillkom from årsmodell 2002 var aluminiumringar runt instrumenten samt ny ratt. I övrigt har det inte varit någon förändring på innehållet i M Sport paketet.

/Rickard
Croazia
hjulben: jag tror att du har M-paket men blir lite förvirrad pga. aluminium i instrumentpanelen den kom nogot senare en -98.

wandatan visade en bild på en svart 523 med M-paket -00 dvs. efter att M5 kom. M5:an och M-paket var då nästan indentiska
förutom backspeglar, avgasrör och lite till

Men hur såg då m-paketet inan -99 dvs. inan M5:an, precis som du beskriver det tror jag.

Jag har en 528 med M-paket dvs. sport stolar med ställbart lårstöd (tyg), M-ratt (3 ekard), M-knopp, shadowline och bilen är typad med 235x45 17 tum. Den är lite lägre också.

OM DET INET ÄR M-SPORT PAKET VAD ÄR DET DÅ??

För att förvirra kunde man senare 2001 (tror jag) bästella E39 med invidual paket och då för man en M-ratt om man nu vill ha det.

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Som sagt, mig veterligen fanns inget sportpaket (i Sverige iaf) före sommaren -99. Däremot fanns väl alla ingredienser att beställa separat. "Paket" är bara - som namnet säger - en fabrikspaketering av ett antal komponenter till fördelaktigare pris (om man nu vill ha allt som ingår, vill säga).
mvh
Hj
47
Hjulben
BMW 540i Touring -98
Croazia: Allt det du beskriver har jag + Aluminiumpaneler i instrumentpanelen och i dörrarna. Stolarna är också som du beskriver fast i svart skinn. Det sitter också skinn i dörrarna. Innertaket är svart.
Spelar väl inte så stor roll om det är M-paket eller inte, är bara lite nyfiken.
Croazia
Hjulben: Precis, spelar inte så stor roll, huvudsaken ar att man är nöjd eller hur.

pe
207
peca
E61 Touring LCI
Det var väl runt -99 som svenska generalagenten började sälja mycket bilar med "M-paket". I själva verktet består det enligt utrustningslistan av M-aerodynamikpaket (utvändigt), M-chassi och invändigt M-paket. Det invändiga består av sportstolar, M-ratt och instegslister med M-loggan på. Aluminiumpaneler är ett separat tillval som dock ingick i generalagentens egenkomponerade M-paket.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Har en fråga gällande mitt nyinköpta och nylackade M-paket.

Den enda skillnaden jag kan se mellan M-front och M5-front är "tvärstaget" som sitter mitt i nätet i fronten.

Denna vill jag dock inte montera då det skulle se snyggare ut utan denna i mina ögon. Det som jag behöver då är det plastnät som är till M5an. Någon som vet om M5 plastgaller passar i M-fronten?

BMW Group Göteborg visste inte...

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
de är så himla feta med m5 grejjor....

///325///
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
TCG

M5 grillen passar i M-fronten, men M5 grillen är täckt på sidorna. Har med luftningen till bromsarna att göra tror jag. Det bästa att göra för att inte förstöra luftningen är att strunta i att montera tvärstaget som knäpps fast i gallret bakifrån. På håll kommer du inte att se skillnad.

Fransosen
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Fransosen

på M-paket gallret så sitter det ett tvärstag och ett litet stag ned i mitten. Den lackade delen sätter man på utsidan av detta tvästag på gallret.
Eller tänker jag fel nu?
Jag har inte monterat klädseln än men jag tror kommer så dumt ut om jag monterar M gallret utan att sätta dit den lackade delen.
Jag förstår inte riktigt hur gallret ska störa luftflödet? Om det passar så går det kanske att modifiera?
Har du tagit bort staget i mitten på fronten?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.