|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| ok dom gps jag använt i bil och till sjöss har visat några km/h och meter fel. har visat att man rör sig medan man står still och jag har svårt att tänka mig att den då slutar visa dom där några km/h fel när man börjar rulla... men dagens är kanske så bra som du säger. var några år sen jag lekte me dom. | |
|
Quibbles: Det fenomenet du beskriver har direkt koppling till den medvetna feldeviasion som amerikanska försvaret hade för att terrorister och andra inte skulle nyttja deras dyra navigationssytem. Denna deviationen är som sagt borta sen i mitteln av 2000. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Märkliga missförstånd det blir av det hela... Vad jag var nyfiken på var om fartbegränsare sitter i andra bilar än de med toppfartskapacitet över 250km/h. Den som tolkat det som att jag inbillar mig att min lilla 316i skulle göra 300 med borttagen (inbillad) spärr borde läsa inläggen mer noggrant... Bry er inte om 316i eller 730i - frågan är om det finns fartbegränsare? |
|
|
Mig veterligt finns det endast 250km/h spärren, sen har jag hört om spärr på någon stadsjeep i rent säkerhetssyfte (vilket också 250km/h spärren är). Jag kan dock inte verifiera uppgiften. Det är bara att gå in i modellguiden och titta. Dom som är spärrade till 250km/h är noterade med en "*" och en förklaring. BMW 316 är inte en av dom. |
|
|
Förtydligande: OM andra modeller vore spärrade på något vis så skulle det naturligtvis vara angivet, såsom ex. 250km/h spärren är angiven i modellguiden. |
|
|
Såhär mååånga år i efterhand kan jag konstatera att det definitivt finns fartspärrar för lägre hastigheter än 250km/h. Beroende på vilka hjul/däck som valts från fabrik har exempelvis Volvo* fartspärr. Huruvida min gamla E46 316i (1,8) hade spärr på grund av H-klassade däck vet jag fortfarande inte. Den V70 jag kör idag kunde beställas med borttagen fartspärr förutsatt att vissa tillvalshjul valts. |
|
|
En 316i är ju standardmonterade med 15" fälgar och 195-däck. Den accelererar 0-100 på 10,9 s och har toppfart 206 km/h. Vad händer med accelerationen och toppfarten om man går upp till 16" fälgar och 205-däck? |
|
|
Det händer ingenting. Möjligen en något lägre toppfart på grund av det något högre luftmotståndet från en centimeter bredare däck. Eller vad menade du med frågan? Vad som orsakde min ursprungliga fundering var det klart kännbara (men långt ifrån våldsamt abrupta) sätt den där tresextonen upphörde att öka varten vid 206. Eller om det var 204. Påminde verkligen om hur en bil med spärr på 250km/h upplevs vid just 250. |
|
|
Till vilket syfte tjänar fartspärr? Det är bara löjligt. //Stefan |
|
| Oftast sänks toppfarten, men ffa accelerationen fördröjs med stora (tunga) hjul. | |
|
StefanL: Numera måste bilar ha däck som är klassade för sin toppfart. Genom att sänka toppfarten elektroniskt har man möjlighet att sätta på mer komfortabla (och billigare) däck. Volvo använder detta väldigt mycket. Det finns lite olika varianter beroende på sportchassi, årsmodell osv men exempelvis S60 2,5T finns med fartspärr på 210 km/h eller 235 km/h beroende på utförande. ______________________________ //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.