AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.629

Fartbegränsning även i icke 250+ bilar?

Sida 1 av 2
er
375
erc
218i Active Tourer -16
En fundering som någon säkert kan svara på. Har fler bilar än de kapabla till hastigheter över 250km/h fartspärr? Alltså, som ett inte allt för teoretiskt exempel, är min 316i -04 spärrad till 206-208? FÖr varvtalsstoppet är inte vad som avbryter accelerationen (eller det lilla av den som finns kvar...)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
En 316 toppar inte mer än så, och det är ju inte dåligt det.

BMW CS #5206
X5 utan sportchassi är nedstrypt till ca 200 km/H medan X5 med sportchassi gör över 220/km/h

I det stora dubbelmoral landet i väster har man toppfarts spärrar ( samt hastighets mätare som inte får via medr än 140(??) km/h för att inte uppmuntra till fortkörning...

erc: det är nog så enkelt att din 316 inte orkar mer på 5an än så.. och den kanske rent av är snabbare på 4 an...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Volvo V70 är spärrad på 216 km/h, lite drygt 220 på mätaren. Vet inte om det gäller för alla dock.

Bilen: Länk
I det lilla med befolkningstäta landet i öster också det med dubbelmoral (precis som Sverige fö) får en bil max toppa 180km/h och inte ha mer än 280hk.

/Simon
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Jag vet ju självklart att en 316i inte ska prestera mer än 206km/h, men det är inte varvtalsskyddet som slår i... Är den alltså begränsad till viss fart tro? Inte för att det spelar någon roll - men man är ju nyfiken. Dessa 206 är faktisk fart (GPS) och inte på mätaren - den visar ju glatt lite bonus.
Inte många bilar som är begränsade under 250km/h. Anledningen att den inte orkar varva ur är helt enkelt att det saknas effekt för att göra det.
Ho
32
Holman318is
BMW 320i -98
ärligt talat så är det KNAPPT några bilar utan riktiga superbilar som varvar ur på högsta växeln!!
Anledningen till att din 316 inte toppar mer än 206 är för att effekten att knuffa upp den i mer fart finns inte... Och att sen BMW har satt dit en mätare som är graderad till 260(?) är ju bara för att föraren blir imponerad av det när han/hon ska köpa bilen!

//Andreas "Holman" Holmström
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Vill återigen poängtera att detta sannerligen inte är en viktig fråga. MEN - i detta fallet rör det sig alltså inte om att bilen inte orkar med mer, det bryter relativt abrupt. Känner igen det från bilar jag kört med just 250km/h-spärr.

Vidare skulle det förvåna mig om graderingen till 260km/h är gjord för att tillgodose 316i/318i/320i-ägares våta drömmar om höga toppfarter... Snarare rör det sig om en enkel tillverkningsrationalisering.
Får man fråga i en hur brant nedförsbacke du känner detta abrupta ingrepp ;) ?

____
Reach the door with a breath and a scream.
Jag skulle nog inte gå så långt att säga att de bara är "superbilar" som varvar ut på högsta växeln.

Min 330 har tex inga problem med att göra det.

De finns en video här på forumet där en 330 körs till fartbegränsnigen går i. Fartbegräsningen på 330 och varvtalsstoppet på 5an är snubblande nära varandra kan jag säga.

Att sen mätaren bara är graderad till 250 i 330 tycker jag får anses som lite "snålt" bilen går ju fortare än 250 mätarfart i rent orginalskick, som tex filmen visar.

Här finns videosnutten att hämta Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Holman318is: Min 320 går på varvstoppet vid 225 på mätaren.

323 E36 måste också vara spärrad för den går också bara 220 på mätaren och då varvar den bara 5000, det känns nästan som när den går på varvstoppet bara lite mjukare.

_______
//Niklas
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Angående nedförsbacke... Faktum är att det är på plan väg - jag var själv förvånad! Alltså, jag tror alla förstår att det knappast är abrubt till den grad att det finns rick för whiplashskador! :) Som sagt, är bara nyfiken på om det är så att det inte bara är bilar med egentliga toppfarter över 250km/h som begränsas. I mitt fall med en 316i är den ju typad med toppfart 206km/h, däcken den typats med är H-klassade (210km/h). Gissar att det inte ses bled blida ögon av ex TÜV om bilar går fortare än vad som anges av tillverkaren.

Hur som helst - nivån av nödvändighet att debattera toppfarter på 316i är ju låg. Men, det kunde ju lika gärna röra bilar av lite grövre kaliber...
er
375
erc
218i Active Tourer -16
Angående filmen... Lustig typ det där. Undrar varför han stängt av DCS etc etc...
DSC/ASC stryper effekten till hjulen och är absolut inte optimalt när du skall göra acclerationstest osv.

Länk
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
min 318 gjorde samma sak förrut. den bara tog slut mitt i accet.. fast då var d mellan 180-190. sen testade jag igen några månad senare (med passagerare) och då gick han mycke längre. tror d va under den tiden jag bytte lmm och lamda. antagligen inte samma "fel" för dig men symptomet var dsamma.

har förresten m535 e28 fartspärr? ska förhoppningsvis bli klar med 335an snart och kommer jag inte över 250 blir jag sur! (vet att motorn klarar d)
Al
382
Alpina B6 2.8
Alpina B6 2.8 -86
Bmw 320 -84
Bmw 530 -88
min Alpina ska enligt papper inte göra mer än runt 230!!
och den varvar inte mer än 5000-5500 i den farten.

och den slutar bara att dra. även utför. men det känns inte som om det är nån varvstopp som slår in!!

tror jag ska prova med större diameter på hjulomkretsen till sommaren för att se om den går nå fortare vid 5500 varv.

//kan inte jag så kan nån annan
Ho
32
Holman318is
BMW 320i -98
imorrn är det jag som lånar nån polares nyare bmw och testar!
Jag tror inte det är nått varvstopp utan helt enkelt nada effekt!
Min Audi 100 2,0 drar (dock inte särskillt bra) upp till ca 175 sen går det väääääääldigt tröööögt upp till ca 185-190 där det inte längere händer nått.. anser jag också som rätt abrubt, och den har INTE nån toppfartsspärr!! K-Jet Power =P
Ho
32
Holman318is
BMW 320i -98
morsans Audi A4 1,8T -01 drar relativt upp till ca 210 sen efter 215 händer inte mycket... 220 på mätarfart är max och det märks! det är för att effekten till mer saknas...

Inte för att vara taskig mot dig som äger 316:en i denna fråga!
MEN ni andra som verkar tro att det finns mer att hämta över 200 med en 316/318/320 kan ju, ja....
Jämför friktionen mot vägbanan, luftmotstånd m.m. i dom farterna så förstår ni vad jag menar!
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
Holman:
e väl ingen här som tror på nån högre hastighet? snarare tvärtom... syftar du på mig så har du missförstått mitt inlägg. jag kom aldrig längre än typ 200 mätarfart men då kände man att det var kraften som var slut, innan fick den inte luft eller nå sånt. jag tror inte hans 316 går fortare än så (många gps ljuger också) men hans sätt att beskriva det hela påminner mycket om d jag upplevde, därför svarade jag.
Quibbles: Vad menar du med att Många gps ljuger också?

Sen amerikanska försvaret släppte sin "störningsignal" så är GPS systemen VÄLDIGT tillförlitliga. Man kan utan problem sätta ut POI:s och hitta dit med mindre än en meters felvisning.
Fartmässigt så behövs 3 satteliter för att räkna ut fart samt höjd över havet. Iregel ligger man dock på 8 satteliter.

Jag har ägnat mig en del åt att mäta min gps tillförlitlighet dels i bilen men även en handburen jag använder till sjöss. Och resultatet är slående tillförlitligt.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.