|
|
|
|---|---|
| Har skrivit inlägg om vattenpump och termostat innan.... Jag fattar inte vad jag har fått för problem efter bytet av pump och termostat. Så här är det: Bilen gick som en klocka när jag upptäckte att det läckte vatten. Kollade pumpen, lagrena var helt slut. Beställde en ny och monterade. Då gick bilen upp i temp. Men den kokade aldrig. Kollade termostaten, öppnade inte förän ca 95 grader. Hur fan hänger det ihop? Den funkade ju bevisligen innan pump bytet!! Jaha, ringde BMW och beställde en ny termostat. Monterade den. Ny bygger kylsystemet upp tryck i stället!! Har luftat den, men kanske inte tillräckligt. Pratade med BMW i fredags och dom sa att det inte kan vara toppen som har gått, utan att det är luft i systemet. Men på den verkstan bilen står på säger dom att det är toppen som har gått. Hur fan är det möjligt när inte bilen har kokat?? Jag blir tokig!!!!! Ska komptesta den i morgon, så får vi väl se vem som har rätt och fel. Någon som har haft liknande fel får gärna hjälpa mig med det här mysteriet. | |
Grusse |
Jag tror fortfarande att det är luft i systemet. Du kan ju testa med att hissa upp bilen i bak först och sedan i fram för då borde ju den eventuella luft som finns i systemet förflytta sig, det kanske finns en luftficka någonstans som det är nu och att det är därför den går upp i temp. |
| Frågan är hur har dom gått till väga när dom luftade systemet på M5:an.... | |
| Det jag tycker är konstigt är att termostaten gick sönder i samband med att dom bytte pump. Men jag vet att dom som har bilen inte har mekat med en M5a förut. Jag tänkte ju va fan en vattenpump kan väl vem som helst byta. Hade gjort det själv om jag hade tid. Men man blir ju orolig när dom säger att toppen har gått. Höll på att trilla av stolen när dom sa det!! Förhoppningsvis så är det felluftat. Och jag lovar att då ska dom få höra ett och annat! Synd att jag har ca 6mil till närmsta BMW verkstad. Det blir ju bara att man tar dom stora service insp. där. Men jag håller tummarna! | |
| Förhoppningsvis är det luft i systemet, förstår inte vad dom skulle ha gjort för fel, det är ju skit enkelt att byta pump på M5:an... kanske har varmkört den utan tillsyn med luft kvar så att den har gått på kok?? | |
|
Toppen kan skeva om systemet inte e luftat rätt! Pågrund av att toppen går varm när det inte finns nått kylvatten där luft fickan finns, utan att du ser nån skillnad på tempraturmätarn! M POWER |
|
|
Tjena allihopa! Fick tillbaka bilen i fredags. Kylaren hade "sprängts" pga för lite glykol. Konstigt att dom inte hade kollat kylaren direkt när jag lämnade in den! Jag bad nämligen dom göra det. Men icke sa nicke. Så en vattenpump och termostat sattes dit utan nytta. Man kan bli förbannad på såna människor! Dom har inget på en verkstad att göra. Nu går i allafall bilen som ett slagskott igen! 7000:- senare..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.