AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.514

2 slutsteg på batteriet?

Mi
189
MiliaN
325i -90
Hur har ni gjort? bara sätta dit eller nån annan variant? =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag förstår inte frågan riktigt...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Menar du att du ska koppla in två slutsteg?

Förutsatt att du har batteriet fram och avser ha slutstegen bak hade jag dragit en grov strömkabel från batteriet och bak, avsäkrad så nära batteriet som möjligt. Sedan hade jag delat upp det till vart och ett av slutstegen via ett powerblock med lite klenare kablar (vad som behövs beräknat på slutstegens effekt)...

Jeppe

Mi
189
MiliaN
325i -90
Förslåt mig, glömde en mening! :D Drar ni strömsladden från båda stegen rätt på batteriet ?
Mi
189
MiliaN
325i -90
Våra meddelanden kom samtidigt, skumt...

Aja, iaf..1strömkabel från varje steg och sedan rätt på batteriet borde väll funkar? Med säkringen emellan såklart. Du nämnde powerblock, vad är nu detta jag missat? =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att slippa dra dubbla kablar hela vägen kan du dra en från batteriet och bak, sedan dela den i två kablar till stegen. Då finns det "powerblock" att köpa, den delar en grov kabel till två eller flera klenare kablar...

Jeppe

Mi
189
MiliaN
325i -90
Okay! SÅ detta är att föredra ist för att dra 2 kablar? (har inget emot att dra båda)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är mest att det är enklare att dra och avsäkra en kabel än två, men man kan ju göra som man vill...

Jeppe

Säkringshållare typ: Länk väldigt nära batteriet ( fram vid batteriet på bilar med batteriet fram) grovkabel ( Länk ) som leder bak till ett: Länk där man delar upp till ev. flera steg och ev Kondensator ( Länk )

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Exakt men glöm inte att säkringen på matarkabeln SKA sitta MAX 30 cm från batteriet!
Vid eventuell brand så kommer garanterat försäkringsbolaget slå ner på det OM det skulle visa sig vara din kabel som är orsaken.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Mi
189
MiliaN
325i -90
Det med hur jag kopplar plus 30cm max ifrån batteri viste jag =) Äntligen nått man vet! Tackar för alla svar! '

// MiliaN
Ta typ en 21mm2 från batteriet och bak till skuffen och powerblocket för att där dela till typ två 10mm2 kablar som går vidare till ett steg var.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
det var inget powerblock det du visade på [LÄNK], det var en säkringhållare... Ett powerblock är en liten klump med ett stort hål för grov kabel och sen 2 el flera hål för att kunna dela upp strömmen =)

///JOhan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Skall man dela upp en grov kabel i flera mindre skall i och för sig dessa mindre kablar säkras av separat, eftersom de inte klarar lika hög strömstyrka. Således bör du använda en säkringshållare, såvida inte huvudsäkringen vid batteriet är dimensionerad efter den klenaste kabeln. Det kan dock ge problem om man har flera steg som slukar mycket ström.
En fördel med att dra en rejäl kabel från batteriet i motorrummet fram till ett säkringsblock i bagageutrymmet är att du lättare kan uppgradera, modifiera eller bygga ut anläggningen i efterhand. Skall du dra en kabel från batteriet till varje enskild strömförbrukare får du ju dra en ny kabel varje gång du skall bygga ut anläggningen. Ofta visar det sig ju att man kommer på fler idéer med tiden, då kan det ju vara bra att ha förberett för detta redan från början.
Nockenwelle tog orden ur munnen på mig; det du menar ( Länk ) duger bra till att jorda komponenterna i, i fuseblocket monteras lämpliga säkringar för resp förbrukare (10-50A) medn i säkringshållaren framme vid batteiret använder man en rejäl huvudsäkring (80-150A)

Huvudsäkringen skyddar pluskabeln, säkringarna i blocket resp. komponenter
( sen är det ganska smidigt med ett säkringsblock då man i stället för en säkring kan använda ett motstånd för att försiktigt ladda upp kondensatorn första gången)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.