|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| För att återgå till ursprungsämnet så skulle jag som säljare (ex: tysk BMW handlare) inte villja sälja en fin bil på export. Utan till en bra tysk kund som kommer och servar, reparerar, köper delar, samt byter in bilen hos mig. Om jag däremot vill slippa se kärran för evigt på grund av någon anledning, (krock, skruv, fusk, mm) så hade jag ENBART sålt bilen till handlare eller på export. För då slipper jag alla problem och riskerar inte att förlora en kund för all framtid. | |
andha45 |
En tysk auktoriserad bmw-åf har redan gjort sig av med bilar som inte är bra (till småhandlare som i sin tur exporterar etc.), och behåller de bra bilarna. Om bilen annonseras på bmw.de är den till 99,9% ok! |
|
Kalle Hansen: Citat: "Vanligast är förstås att bilen skruvas på väg från tyskland, när den byter identitet" Att exempelvis kalla ovanstående fras för "personlig uppfattning" är ett kraftigt misstag. Du konstaterar något när du skriver på detta sätt (om du nu inte visste det). Du ville också att jag skulle motivera varför jag skulle veta mer än dig inom ämnet bilimport, och då kan jag berätta att jag har hämtat i stort sett alla mina egna bilar som jag ägt direkt från Tyskland sedan 1998. Har även hjälpt många kompisar att hämta deras bilar eftersom jag pratar flytande tyska och har en del släkt i Tyskland + andra kontakter. Har man varit i Tyskland såpass många gånger och vet exakt hur det går till med allt så blir man lite sur när grabbar som du börjar babbla en massa strunt som du inte har en blekaste aning om. Sedan kan du gärna snacka om din kusins grannes frisörs svågers polare som en gång i tiden hade en importerad Bmw som hade varit skruvad och krockad, det är ändå ingen är intresserad av att lyssna på mer av dina spekulationer Kalle Hansen |
|
Jirar |
Så för att du pratar tyska och har släkt i Tyskland och har importerat ett gäng bilar så är det du skriver det som gäller och är rätt??? Dom bilarna du själv hämtat är säkert helt ärliga, men kom igen hur mycket bilar finns det inte på blocket mm som säljs innan dom ens är reggade,vissa har ofta rullat nån månad och skall sen säljas, alltid med nån dålig bortförklaring, säljes pga studier, säljes pga utlandsflytt, säljes pga jag skall ner till Iran och hjälpa mina bröder mm. |
Jirar |
OBS: Jag är själv inte svensk, inget emot folk från Iran, tog det bara som exempel. Så att ingen här skall känna sig träffad. |
andha45 |
Rolex, varför denna hårda ton mot Kalle Hansen? Jag tror eller vet precis som Kalle att de flesta bilar skruvas när de byter identitet och kommer till Sverige. Jag har importerat fler bilar än du (även innan 1998), jobbat med svenska och tyska bilåterförsäljare, utrett mätarfusk och tillsammans med tysk polis utrett fusk med Fahrzeugbrief och nycklar... och jag pratar flytande tyska =). Har man koll på hela processen (vilket jag har anledning att tro att både Rolex, Kalle och jag har) så är risken att bli lurad liten. Det är möjligt att du vet exakt hur det går till när du importerar, men att bara därför avfärda andras tankar som att de babblar en massa strunt som de inte har någon aning om, det tycker jag är anmärkningsvärt. PH |
| Det går aldrig att se til 100% om en bil är mätarfuskad om det är gjort på "rätt sätt". Så några garantier finns aldrig oavsett om man köper svensksålt eller import. Ni som tror annat bör nog tänka om. Ingen historik i värden kan avslöja en slug fifflare. | |
| Rolex: Hela poängen är att Kalle påstår, och vilket de absolut flesta håller med om som sysslar med det här, är att bilen blir skruvad påväg till Sverige. Dvs, oärliga importfirmor i Sverige skruvar innan regbes. Problemet har också varit (speciellt i början av importvågen) var att många bilar som hamnade i Sverige var som var de 10 billigaste som gick att hitta på mobile.de. | |
andha45 |
PowerMac, det finns många mycket bra sätt att avslöja en slug fifflare, så det går visst att säga till 100 procent: - misstanke om ändrad mätarställning - kontakt med BMW och registerutdrag över garantirep. - kontakta förra ägaren (som brukar bli jättearg) - kontakta den BMW-handlare som bytt in bilen innan den sålts till en liten handlare. De har alla servicar lagrade i datorn (de lämnar förstås ogärna ut all info såsom kunddata men kan hjälpa till med mätarställning) Ibland är det t o m så att säljaren avslöjar sig själv, även om det inte skulle gå att se på bilen. Jag blev av en tysk erbjuden bilar som (då jag tackade nej) dök upp på hans hemsida med exakt samma spec men fler mil. Han vågade inte annonsera ut den med fel mil i TYskland, men till en svensk kunde han ju försöka... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.