|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Många annoser står det ju export preis och så som jag har förstått så är det ju utan moms... Men ofta så står det ju ett annat pris som är högre i överskriften på annonsen. Är det det priset man kan köpa bilen för och är det några problem att köpa en bil som har exportpreis med i annonsen?? Mvh johan | |
|
Ja momsen är inte med och då får du betala den högre svenska momsen. Mvh Stephan |
|
|
hej igen Men ofta så står det ju ett annat pris som är högre i överskriften på annonsen. Är det det priset man kan köpa bilen för ??Är det det priset som är med moms? Johan |
|
| Du kan köpa dem med tysk moms (om bilen är nyare än sex månader samt gått mer än 600mil). | |
Scheckheft |
Hej mugge: vad har du för belägg? Kan du hänvisa mig till en källa som bekräftar ditt påstående? Faktum är att en del bilhandlare i Tyskland skriver i sina annonser att bilen är endast för export eller säljs endast till andra handlare (nur für export oder Wiederverkäufer/Händler). Dessa annonser förekommer både hos seriösa handlare och "vimpelhandlare". Orsaken till dessa annonser är det som man i Tyskland kallar för "Sachmängelhaftung", dvs att handlaren är tvungen att ge minst 1 års garanti på begagnade bilar till tyska privatpersoner. Handlaren slipper dock detta garantiåtagande om bilen går på export eller säljs till en annan handlare. Detta har diskuterats flitigt i Tyskland sedan lagen trädde i kraft den 1:a januari 2002. Bra för konsumenten, sämre för handlaren som måste stå för eventuella reparationskostnader. Vid köp av bil utomlands får man göra en bedömning om handlaren är seriös och om fordonets historik kan bekräftas. Att generellt avfärda alla handlare som skriver "endast för export" som fuskare eller oseriösa spä bara på alla fördomar om import och importbilar. Och det tjänar ingen på. Mvh Scheckheft E38.info ___ Länk |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Scheckheft, Vielen Dank... :) |
| Äldre än sex månader ska det stå i mitt förra inlägg. En edit funktion hade varit trevlig ;) | |
| Fast om handlaren inte vill lämna garanti så finns det säker en anledning eller hur? | |
|
Är nog inne på samma linje som PowerMac. Om man säljer en bil som man vet är bra varför inte sälja den till en tysk med garanti då? Borde ju vara bättre att sälja en bil med garanti än att inte sälja alls....... |
|
Scheckheft |
Hej Jag får förtydliga mitt inlägg från 2004 och reda ut begreppen lite bättre. Sachmängelhaftung är egentligen ingen garanti utan en lag som binder bilhandlaren att under minst ett års tid stå för ev fel på bilen som säljs till en tysk privatperson. Dock kallas Sachmängelhaftung lite slarvigt för "garanti" av tyskarna. Som jag nämnde slipper handlaren detta åtagande om bilen säljs till en annan firma eller om fordonet går på export. Det som krånglar till det är att fastställa orsakerna vid ev fel på bilen som såldes. Berodde felen på så kallade dolda fel eller berodde felen på vanligt slitage, orsakat av fordonets ålder och skick vid försäljningstillfället? Och vem ska avgöra det? Dessutom är det så att om något händer de första 6 månaderna är det säljaren (=handlaren) som måste bevisa att felet inte fanns när bilen såldes. Om man ser detta ur handlarens perspektiv innebär det ett ökat risktagande att handla med bilar som 10 - 15 år gamla. Lagen om Sachmängelhaftung har diskuterats flitigt. Som jag skrev är detta en förbättring för konsumenten i Tyskland men det uppstår också nya problem (=bevisföringen och ansvar). Det som kallas för "Gebrauchtwagengaranti" (garanti för begagnade fordon) är en frivillig "tjänst" som oftas är knuten till vissa villkor, t ex regelbunden service vid märkesverkstad mm. Det jag ville förklara med mitt inlägg 2004 är att lagen om Sachmängelhaftung kan ha orsakat de ökande antal annonser med "endast för handlare el export". Varje annons/bil/handlare/ måste bedömas för sig. Att generellt avfärda alla handlare som fifflare och alla annonser som skumma tjänar ingen på. Därför gillar jag inte inlägg som "Fast om handlaren inte vill lämna garanti så finns det säker en anledning eller hur?" Sådana inlägg spä bara på fördomar om importbilar och tyder på att man inte har hela bilden klart för sig. Sedan är det nog ingen som har statistik på hur många av dessa bilar som faktiskt är vrak. Förresten så erbjuder även BMW handlare i Tyskland bilar endast för export el handlare. Just nu finns E38 Individual till salu som endast erbjuds till andra handlare, Får se om länken funkar: Länk Mvh Scheckheft Länk |
Jirar |
Så du menar att om en tysk kommer in och vill köpa en sån bil så kan handlaren säga nej du får inte köpa denna bil??? Det verkar inte helt rätt. Man vet väl aldrig vem som vill köpa en specifik bil, handlare kines, svensk mm. Bilar som en handlare inte vill lämna nån garanti på borde precis som Mugge skrev vara skruvade. Normalt sett så går ju en sån bil direkt till en mindre bilhandlare. Skulle själv tippa på att ca 80% av alla import bilar är skruvade. |
Scheckheft |
Jirar: läs mitt inlägg istället. Vissa vill bara inte förstå verkar det som. Det är en underbar dag i Norrbotten så jag tänker ägna mig åt andra saker än vilda spekulationer här på Autopower. 80% på dig med jirar ;) Mvh Scheckheft Länk |
|
export och handlar pris bilar är som scheckheft säger att de säljer bilen endast för export och till "handlare" som ej innefattas i ettårsgarantin. Oftas kan de då sälja bilen billigare. Givetvis kan en tysk privatperson komma in och köpa bilen men då den endast är för export, handlare får han inte ettårsgarantin. Så han kan välja köpa billigt utan garanti eller köpa dyrare med garantin. |
|
|
Citat: "Skulle själv tippa på att ca 80% av alla import bilar är skruvade" Jirar: För det första: denna tråd handlade INTE om skruvade bilar, för det andra så skulle jag vilja veta vad du grundat dina åsikter på innan du fällde detta uttalande. Är det dina egna erfarenheter månne? Du kanske själv har skruvat 80% av de bilar du köpt utomlands? I så fall ska du veta att majoriteten av oss andra svenskar är födda och uppfostrade till att vara ärliga och vi gillar att sova gott om natten, därför pillar vi inte på mätarställningen. |
|
|
Jirar: Förresten, läste du Scheckhefts inlägg överhuvudtaget??? (Verkar inte så efter ditt inlägg iaf) |
|
Jirar |
Jag grundar mina 80% på det jag själv ser samt en hel del kontakter med en kompis som jobbar på BMW. Jobbar själv med bilförsäljning och får rätt så ofta värdera BMW bilar som oftast är importerade. Nästan alltid så har bilen gått ca 12000mil, ofta saknas det serviceböcker, och ännu oftare så har bilen rullat ca 1-2 månader och är redan till försäljning,märkligt??? Då jag har hjälp utav ett gäng väldigt erfarna testare så kan jag säga att man blir mörkrädd av hur stor andel som är skruvad. OK jag kanske bara slängde ur mig 80% ,men med den erfarenheten jag har och med det jag sett under mina tre år som säljare så ligger det ungefär där nånstans. Rolex Jag tycker att det är jättebra att du är väluppfostrad, men man får inta vara för blåögd. I din värld så är säkert inga bilar skruvade. |
|
80% Är en ganska väl tilltagen siffra... men jag är helt övertygad om att minst hälften av alla importbilar är skruvade mer eller mindre. Vanligast är förstås att bilen skruvas på väg från tyskland, när den "byter identitet". Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Jirar: Först och främst: en ärlig person är inte det samma som blåögd. Dina erfarenheter om importerade bilar låter som rent bullshit som du nyss kom på. Citat: "Nästan alltid så har bilen gått ca 12000mil, ofta saknas det serviceböcker". Vad är detta för snack?? Du redogör ju inte ens vilken årsmodell detta handlar om?? Är det en -04 så har bilen rullat ganska lång på kort tid, är bilen en -94 så har den rullat ganska lite på lång tid... Kan inte hjälpa att ditt resonemang låter som en typiskt fördomsfull svensk som aldrig personligen satt sin fot i Tyskland. Möjligen kan jag ha fel i resonemanget men du uttrycker dig inte till din fördel. Sedan har vi även Kalle Hansen som i egenskap av "självutnämnd Bmw-expert" börjar spekulera inom ämnet bilimport trots att han inte har den blekaste aning om hur det hela hänger ihop. Han höftar istället till med lite %-siffror och uttalar sig också med bestämd och säker stämma om hur de oärliga svenska bilimportörerna begår sina brott (rena gissningsleken) |
|
Jirar |
Hur vet du att det inte är såna siffror när det gäller importbilar. Vad grundar du ditt bullshit på??? |
|
Rolex - väl talat(skrivet). Har själv erfarenhet från 7 egenimporter från 1996 och framåt(senast mars 2005). Har ägt bilarna allt från 6 månader upp till 3 år. Köpta privat eller från auktoriserad handel. Jättenöjd med alla bilar men.... ...Det är precis som Du skriver, ett enormt spekulerande, gissningar, antaganden från var och varannan som så småningom blir nå'n form av sanning i folks ögon när det gäller privatimport. Gäller inte bara detta forum. Alla som uttalar sig verkar känna någon som blivit lurad,eller läst om någon bilförsäljare som uttalar sig om all skruvning, eller känner en mekaniker som verkar serva samtliga importbilar i landet och på basis av det har koll på "procenten". Självklart finns problematiken och skall tas på allvar men men hur utbrett det är skall man nog vara försiktig med att uttala sig om. Själv tror jag på intervallet 0 -99% - mina bilar borträknade:) |
|
|
Rolex, Motivera gärna ditt personangrepp mot mig. Vilka belägg har du för att påstå att jag "inte har den blekaste aning om hur det hela hänger ihop." I samma veva kan du ju försöka motivera varför du skulle veta bättre... Om du läst mitt inlägg så hade du noterat att jag uttrycker min personliga uppfattning, och inte försöker trycka på någon en absolut sanning. Det finns ingen regelrätt statistik över hur många av alla privatimporterade bilar som är mätarskruvade, därför är det upp till var och en att bilda sin egen uppfattning. Min uppfattning har jag bildat mig helt enkelt genom att kika på diverse privatimporterade bilar och deras historik. Därefter räcker det med en gnutta sunt förnuft... Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.