AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
687

Men jippi tändningsfel, hjälp tack.

Le
19
Lethe
535i -86
Hejsan behöver lite hjälp här

Efter att bilen (BMW 535i -86 e28) stått ute ett bra tag pga ett trasig batteri så har den börjat uppföra sig väldigt skumt.

Först så startade den inte alls bortsätt från lite baksmäller modell större när det tvångsmatades startgas.

Plockade isär fördelarlocket och rotorn, rengjorde grejerna samt isolationslackade grejerna.

När det monterades igen startade visserligen motron men så svarade den inte på gasen och baksmällde en massa samt att motorn inte gick på alla cylindrar. Dvs motorn gick riktigt röv.

Sen bytte jag till nytt fördelarlocket och rotor. Men nu så går den ej på tomgång istället och annars bara när man ger gas. När man närmar sig tomgång så börjar den baktända lite smått för att sedan dö......

När jag öppnade tanklocket så var det en hel del kondes å grejer, kan vatten i bensinen ge såna sympom eller är det något med tändningen?

an
643
anlima
735iA -87
Du hade ju startgas, kolla alla gummianslutningar och insugpackning . om gasen kan sugas in någonstans ,då höjs tomgången markant. Men visst kan vatten i soppan också vara tänkbart om tändföljden är den rätta efter du bytte delar.

/Mats
Le
19
Lethe
535i -86
Det är tändföjlden som jag är osäker på eftersom den inte är som det "ska" vara men jag vet inte hur tändkaplarna skall sitta på fördelarlocket. är det från häger till vänster rakt av eller är det något speciellt man ska tänka på just tändbablarana på fördelarlocket.

em
339
emhå
525i -88
Höger till vänster rakt av??? Tändkablarna måste sitta så att rätt stift får gnista vid rätt tidpunkt... förklara vad du menar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.