AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.167

Bensinvärmare hur fungerar dem egentligen?

bm
19
bmwKalle
525ia -94, 328ic -96
Har just köpt en 525ia -94, i den finns det en "standheizung" alltså webasto, min fråga är hur SKA den fungera egentligen? Min startar men slår av efter ca 15 minuter då lämnar kupe fläkten igång o knappen "Ein" blinkar på färddatorn, man märker att det har blivit lite varmare i kupen men fortfarande för kallt, motor temperaturen tycks inte ha stigit nåt alls enligt mätaren. Varför slår den av redan efter 15 minuter och är det så att den inte värmer motorn? Det stod att det är en motor & kupe värmare. Har endast fått möjlighet att pröva den då utetemperaturen är +1 grader, men man vill ju vara på det säkra inför vintern.

bm
19
bmwKalle
525ia -94, 328ic -96
måste tillägga att när man står parkerad och har strömen på (radio läge) och då startar webaston så slår den av efter en kort stund men startar då igen, det förstår jag mycket väl. för då e ju bilen varm redan och webaston bara håller temperaturen.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till foumet!

Här finns en del läsning (BBW46): Länk
Länk

Prova att köra den flera gånger, det kan vara så enkelt att det är luft i bensinlangen.

Använd gärna sökfunktionen, det finns mycket skrivet sedan tidigare.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om det är en Webasto ThermoTop ("fyrkantig låda") du har så finns felsökningsschema här; Länk
Jag har ThermoTop i min -95:a.
bm
19
bmwKalle
525ia -94, 328ic -96
tack för hjälpen! märks det på era bilar att motor tempen har stigit? alltså syns det på mätaren?

*bekymrad*

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
När jag kört värmaren (en halvtimme) i minusgrader så har tempvisaren rört sig några millimeter uppåt vid start.
Jag har en fråga ang bensinvärmaren: Vad är det den värmer? Är det både motor och kupé? Eller bara motorn?

När jag slår på min värmare så surrar det om datorn och "Ein" blinkar, så som för bmwkalle. När man slå av så slutar det surra.

Jag öppnade även motor rummet när det surrade så där, men kunde inte höra nått från motor rummet? Ska det inte låta typ som ett blås ljud när värmaren är igång? På min lastbil jag kör låter värmaren ganska mkt..

Mvh
KI
58
KIRK67
540IA -93
corsa -92 gpz 900 -88
Min värmer både kupe och motor.Tempmätaren är halvägs in i det blåa fältet när den gått en halvtimme och varm och go i kupen. : ) : )

Beam me up scotty!!! ay ay sire!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.