|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jeppan: Vad du har för laddtryck vid besiktningstillfället är totalt ointressant, motorn ska vara avgascertifierad och då går man på ursprungseffekten. "Renings ventil historian" ska sitta där och det ska fungera. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
nej de är de ju inte.. Dom märker ju direkt att den är trimmad när dom provkör om man laddar 0,8 ... Men inte om man laddar typ 0.1 tex.. eller hur ? Tror faktiskt inte dom bryr sig så mycke här i den lilla hålan. Men de kostar ju as mycke om BMW ska mäta värde när den belastas osv osv de är väl ett jäkla krabb.. |
|
|
Jeppan: Jag tror att en turbo i motorrummet avslöjar dig oavsett laddtryck. Reglerna är samma överallt, oavsett hur liten hålan är. Vad är det för värde du menar att BMW ska mäta? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| danragn. Det är min 328 på blocket. Som jag skrev i mailet till dig så är det ingen garanti att den klarar besiktningen bara för att jag gjort det två gånger. Är du intresserad av bilen eller ville du bara ha en mailkompis? | |
|
Jesperado.... Jag har hört och läst hä massor med gånger att om man har en äldre bil så kan man hänga in vilken motor som helst(i princip) och få igenom den.... Tänkta att det var bäst att fråga dig hur det ligger till det där med äldre bilar och turbo, eller kanske en m5 motor o.s.v..... vad kan man gör och inte. "Att styla en Volvo är som att sminka en gris" |
|
|
Du kan aldrig överladda en motor som inte finns överladdad. Tex en motor från en bmw med kompressor/turbo kan du aldrig få typad med det. ( om inte alpina eller diverse biltillverkare gör det) Sök finns hur mycket läsning som helst om det. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
3.0csi: En bil äldre än årsmodell 1976 kan registreringsbesiktas med en motor som saknar avgascertifiering, alltså en motor som t.ex. överladdats i efterhand. Reglerna för effektökningen är dock samma som för nyare bilar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Menar du att jag kan ta en BMW äldre än 76 och tex sätta i en nyare Bmw motor och turbo konvertera? Enligt vad jag har läst mig framtill så kan man aldrig byta till en motor som en turbo konvertarad i efter hand. Utan motorn måste vara i original skick. Sen har vi ju vikt/hk men det är en annan sak. Har jag fattat fel? Eller var det ditt inlägg jag fattade fel? "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Jesperado: Hittade ett inlägg.Det är som du säger. Före 76 så kan man turbokonvertera men motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång. Och lite mer krav.Men det är iaf gemomförbart Finns ett bra svar under följande länk. Ingen snac,ren fakta Länk "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
| Tack jesperado. | |
|
rätta mej om jag har fel.. för det är väl inte förbjudet att ha en ljudämpare som ser ut som en turbo? alltså man ska tydligen kunna koppla bort någonting (jag är ingen expert) på turbon så att den inte laddar lixom.. nån som fattar vad jag menar?? |
|
|
alltså vad pratar ni om att de inte går att reg besiktiga med turbo.?? Jesperado: Jo att bmw ska mäta avgasvärde och sånt när den belastas så att dom kan ge mig ett intyg på vilken klass den hamnar i osv osv.. Jag menade inte att vi har annorlunda regler här menade bara att dom kanske ser mellan fingrarna på sådana saker som inte är direkt farliga för andra trafikanter.. JEppe |
|
|
Lyfter tråden igen...hur går det för er som skulle besikta nu i april? Lyckas ni få igenom bilarna eller? Kompressor kontra turbosar. Gick Z3:an igenom? /Andreas Nyfiken i en strut |
|
|
Angående z3. SÅ är besiktning ej genomförd än. men mappning för besikting utfördes med goda resultat i helgen. Så det ser positivt ut..... Det ser ut att ordna sig. man lär se det å den ljusa sidan.... Klockrena värden vid 2500varv. Men visd tomgång ser det värre ut. DEt beror ju på vad som är tomgång :-) "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Jag tänkte bara på en sak, hur kan man ta ett badkar sätta på 4 hjul och en Kompressormatad V8 på c:a 1000hk o det är lagligt, men man kan inte byta motor eller höja effekten med mer än 20% på en "vanlig bil", jag vet att det är andra regler men ändå. 500-700kg, 700-1000hk, trumbromsar? Undra hur vägegenskaperna är på en sån... |
|
|
TomasF: Vad är det för "badkar" med 1000hk som är laglig på väg? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag tänkte på begreppet hotrod, det är väl ungefär som jag beskrev det, lite i grova drag. | |
|
Det beror nog lite på hur snäll besmannen är oxå. Vet folk som har överladdat sina bilar och kommit igenom. besiktningsmannen har sagt typ "asså här var det turbo" eller nåt liknande. Men son det händer nog inte allt för ofta. Men räcker det inte att man tar bort remmen på kompressorn så den bara sitter där men fyller inte sin funktion. |
|
|
TomasF: Då handlar det om amatörbyggt fordon. Som reglerna är nu tillåter man då max 15kW/100kg tjänstevikt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Patrik: Ja hoppas du får till mappningen så d funkar. Själv har jag funderat på en något moderatare kompressormatning. Undra hur avgasvärdena skulle bli om man endast har en progressiv bränsletrycksregulator i serie med original. Om man tar bort remmen borde man väl ha vanliga värden..Eller? Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.