AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.638

Besikta med kompressor

Sida 1 av 3
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Läste en artikel om regler för ombyggnad av bil häromdagen. Där stod det en sak som intresseraden, nämligen (om jag fattade det rätt) "om en del sälj någonstans inom EU som original/godkänd ex TUV så är den delen automatiskt också godkänd inom hela EU. Detta skulle då få den konsekvensen att om man regbesiktar en importerad BMW med tex. monterad kompressor med TUV intyg så kan inte SBP göra annat än godkänna det hela?? Det var tanke 1. Den andra tanken var att ESS i Norge läste jag har sina satser att köpa via BMW i Grekland, alltså en godkänd del till bilen. Det här måste ju ge möjligheter att komma runt svenska regler med en ESS sats monterad, jag är bara inte riktigt klar över hur. Ett problem till (åtminstone för min del) är att min bil redan är registrerad i Sverige. Kan man lösa det genom att få till stånd en ny regbesiktning?
Har ni några ideer om det jag sagt?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Alternativt lägga 1 timmar på att demontera kompressorn
och montera en bypass för insugsluften
& sen en timme att byta tillbaka efter besiktningen....
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Inget av ovanstående alternativ är möjliga att genomföra. Hade BMW tillverkat motorn med kompressor så hade det varit en annan sak. Nu faller allt på att kominationen med BMW-motorn och kompressorn inte är avgascertifierad. Hade däremot tex Alpina (som är en biltillverkare, inte förädlare) satt i kompressorn så hade det inte varit något problem.

Finns massvis med trådar ang detta att läsa på forumet. Mestadels gällande turbo, men det är samma regler som gäller för kompressor mm.

///Jesper

BMWCS #5494
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Är det så lätt att göra det då? Det måste ju synas i alla fall att det sitter något otillåtet i motorrummet? Fortfarande inte lika bra som godkänt av SBP tycker jag.
Pe
78
Pekka
6 vxl 540 97
Angående avgascertifiering. Min bil som är en 97a omfattss enligt regbeviset inte av "tillverkarens avgasrelaterade särskilda åtaganden" Vad betyder det ? Sen är det ju olika regler beroende på årsmodeller, inte bara vad gäller avgascertifiering, (vad det nu betyder?)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Det är inte förbjudet att ha FÄSTEN till kompressor i motorutrymmet.

Att demontera komressorn ÄR enkelt. lite mer pyssel första gången för du måste fixa några pluggar och ersättnings rör-bitar.

Visst du kan få nerslag på att du har ett K&N filter ..... men hur många har inte det...

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om du har en bil som är äldre än 30år (tror jag det var) så omfattas den inte av avgascertifiering. Då kan du smälla dit 10 turbos och 4 kompressorer om du vill, men dete finns fortfarande krav på vikt/effektförhållandet. På nyare bilar så får du egentligen inte ändra någonting. Inte ens chiptrimmning är tilllåtet.

///Jesper

BMWCS #5494
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Pekka: Vi har våra egna regler och lagar i Sverige, vad som är godkänt i övriga EU är inte intressant.

Att bilen inte omfattas av tillverkarens åtaganden innebär bara att tillverkarens garanti för avgasreningens hållbarhet inte gäller, denna text åsätts privatimporterade fordon.

J.Dredd: Kravet på avgascertifierad motor vid motorbyte eller ombyggnad gäller från och med 1975 års modell. Kravet på max 20% effektökning gäller fortfarande, precis som på nyare bilar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Men, har bilprovningen rätt att ta för givet att saker som inte fungerar, tex att bara hänga av rem på kompressor, är i användning i vanligt bruk ?
Det är ju rätt självklart att kompressorn används, men är det otillåtet att skjutsa runt saker i motorrummet som inte ska vara där orginal ?
Gissar att det är besvarat förr men..
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att "grejerna" du förvarar i motorrummet inte ger någon effektökning och inte bedöms påverka motorn ur emmissionssynpunkt kan det inte underkännas vid en kontrollbesiktning...

Jeppe

bl
38
blackh
320i -98
M3 (CSL-optik) -03
provade med min E30 i besiktningen, med kompressorn men utan rem.

Gick ej! Tyvärr!!
Ska besikta min z3 med kompressor så fort det blir bart så man kan åka. Återkommer med resultat

( givetvis är kompressorn bortkopplad.)

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Vad säger SBP om att man inte har några pulsairventiler dom som sitter på grenrören ? om man nu har avgasvärde som är rätt ???

Skulle man kunna köra in och reg. besiktiga min e28 528 -86 turbo om jag laddar typ 0.1 ?

vad tror ni behövs göras ?
Min M3a är bes med kompressor. Dock så satt den ju på när bilen togs in i landet så den är inreggad med kompressorn på =) Dinan USA monterar kompressorer på nya BMW i USA då de har avtal med BMW USA så många BMW som rullar där har kompressor när de rullar ut ur hallen :) Bara å importera en Dinan BMW så är det bara att åka :)

Mvh Tobias
Tobias 320i-94: Ja då är det ju en annan sak.

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Finns en 328 -98 med kompressor på blocket. Den har passerat bes två gånger utan problem???

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jeppan: Bilen ska underkännas om puls-air-systemet saknas eller saknar möjlighet att fungera.

Svaret på din andra fråga är nej...

Jeppe

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Patrik A,

Kan din Z krypa igenom besiktningen så är det hopp för alla.
Jag har tappat räkningen på potentiella SBP-anmärkningar efter att ha läst om din Z.
Kompressorn är ju knappast det enda att oroa sig över ;)

Berätta gärna hur det gick, och vilka prylar du hade plockat bort innan.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tobias 320i-94: Togs inte din bil in som flyttgods? Då gäller det lite andra regler.
Je
224
Jeppan
M30 TURBO
Ja ja okej..

Nej jag har lagt ner tankarrna på att ta väck turbon.

Ska åka in med turbo när de sitter på motorn i värsta fall får jag regga den med turbo. En kille här i Kallinge besiktgade en turbo-konverterad Alfa sud med turbo dom nämnde det inte ens visserligen var laddtrycket ner skruvat men det är ju ändå effekt ökning och ombyggnadskion på hög nivå..

Men om man kollar så att avgasvärdet är inom gränserna ska dom väl inte kunna säga nått om jag har ett grenrör utan dom renings ventil historian?? Om man nu ska reg. besiktiga ?
hobbe z4: Ja,det är lite mer gjort. Men inget är omöjligt. Ska nog gå bara avgsvärderna blir hyfsade... . Den som lever få se :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.