|
|
|
|---|---|
|
Har en 316i och fick svar igår på att det gick att byta motor till 318i utan problem. Undrar idag om det går att byta till en 318is motor utan att byta andra massa delar? Är det en m40 motor i en is? | |
| Motorn i is:en heter M42 | |
|
Vad menar du med "utan problem"? Rent tekniskt eller lagligt? Lagligt sett är det inte tillåtet att byta till en annan motortyp än den som satt i bilen från fabrik. Risken att det upptäcks är nog iofs liten om du använder en M40 1,8-litersmotor eftersom den ser likadan ut som 1,6-litersmotorn. Men ett byte till en M42 lär besiktningen upptäcka så fort de öppnar huven eftersom den motorn ser helt annorlunda ut! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jaså så är det även olagligt att byta till en 318i, det visste jag inte. Då ska jag med andra ord byta till samma motor som jag har, bilen har börjat ticka och det går ju inte att justera ventilerna.Och är det kamaxeln som vissa säger, så kan man likagärna byta hela motorn. Eller har ni nåt förslag vad man kan göra för att konstatera att det är ventilerna eller utesluta det? Är inget proffs på detta och vill helst inte bli lurad. Tack för tipsen /Alex |
|
| Har liknande problem me min 316 - kolla mitt föregående inlägg om du e intresserad. Antagligen så får jag oxå byta motorn. Men finns d några lagliga ställen där man kan köpa motorn o testa den innan man lägger ut kontanterna för den?? | |
|
Byta hela motorn bara för att kamaxel och vippor är slitna?! Blir nog mycket enklare och billigare att bara byta kamaxel och vippor. Dessutom bör du byta oljeröret som ligger ovanför kamaxeln, för det är troligen igensatta hål i det som har orsakat kamaxelslitaget....dvs. en ny kamaxel kommer att slitas ner rätt fort om du inte byter detta rör! Kamaxel: ca 2600 kr Vippor: ca 300 kr x 8 = ca 2400 kr Oljerör: ca 150 kr Några smådetaljer som brickor etc.: kanske 50 kr Passa även på att byta kamremmen när allt ändå är borta! Får du tag i en utbytesmotor vet du ju aldrig skicket på den.... Men innan du gör något alls, lyft på ventilkåpan och kolla skicket på kamaxel och vippor! Har du toktur kanske det hjälper med ett oljebyte. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tipsen /Alex |
|
|
Vill bara påpeka lite felaktigheter: Kollade lite snabbt på priser.. (www.motornord.se, och dom är inte billigast) M40 Kamaxel std. 1695:- M40, M70 Vipparm. 195:- (x8 = 1560:-) M40, Sotningssats. 1075:- M40, Vipparmsaxlar. runt 3-400:- (x2 = 800:-, då jag inte såg pris) M40, Topplocksbult. Sats/motor. 165:- Oljerör har jag för mig att det inte sitter på M40 (sitter på M20 iaf). Sen så är det inget olagligt i att byta motor/motortyp i en bil, sålänge man registreringsbesiktar bilen med den nya motorn samt håller sig inom angivna effekt/vridmomentsökningar och avgasvärden. M40 1.8 passar nog rakt i, eventuellt måste du byta elektronikboxen. M42 1.8 (16v) måste du byta elektronikbox och eventuellt mer runt ikring (har inte så stor koll på E36). // Gunnar ---- www.plasmastyle.dk www.reproglas.com www.norin.dk |
|
|
Glömde av ett par saker.. Ventilerna orsakar inte tickandet, det är nog kam/vippor som är slut. Auktoriserade bilskrotar (dom flesta) lämnar garanti på 3 månader när man köper motor, men dom ger inga pengar tillbaka för montering/demonterings-kostnad. Om man kollar på kostnaden för ny kam/vippor och allt runt ikring, så är det nog ganska likvärdigt med en ny motor om man får tag på en bra och billig. // Gunnar ---- www.plasmastyle.dk www.reproglas.com www.norin.dk |
|
|
Problemet är att man inte kommer att få ut nödvändiga papper av BMW för att kunna byta till ens till en 318-motor (M40B18)! Det gör att man inte kan registreringsbesiktiga bilen med ny motor = bilen kommer att bli olaglig att använda... Mina priser är från BMW. Oljeröret har artikelnummer 11 42 1 727 054...så det sitter i högsta grad ett sådant rör i M40! ;o) Sotningssats och topplocksbultar lär inte behövas om man bara skall byta kamaxel.... Visst lämnar en del skrotar garanti tre månader, men om det bara är kamaxeln som behöver bytas i en i övrigt frisk motor, lär den motorn garanterat rulla 10-15000mil till efter kambytet....troligen en bättre affär än att "bara ha garanti i tre månader". Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inna du gör nåt lyft på ventilkåpan... Kammen behöver inte vara dålig.... se här.. du är inte ensam om problemet... Länk --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Men bilen tickar som mest när den är kall sen lite mindre när den e varm, och det kommer och går. Det tickar några sek. sen slutar det, så håller det på hela tiden. När jag trycker ytterst lite på gasen känns det som om tickandet blir värre. Men får väll kika runt och se vad som e bäst o göra, blir väll o sälja bilen billigt och satsa på nån Bmw utan M40 motor. Tack för tipsen / Alex |
|
|
ville bara tillägga att bilen går kanon fint annars, tickandet har inte påverkat hur bilen uppför sig. |
|
|
Ska registreringsbesikta min 318i-88 med 16v sen och har kontrollerat detta med besiktningen, finns bara motorn i en annan serietillverkad BMW och effekt/vrid inte överstiger gränsvärden, så är det inga problem att byta motor, då den redan finns typa i en annan modell. Vidare sotningssats och topplocksbultar skulle nog jag kosta på för att lyfta av toppen, slipa in ventilerna riktigt när man ändå är på gång. // Gunnar ---- www.plasmastyle.dk www.reproglas.com www.norin.dk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.