|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Då har jag väl maximal otur/tur!? som har blivit stoppad 4-5 gånger på snart 3 år. | |
|
Jag hade en jävla tur den gången egentligen. Provkör man en E60 3.0i så vill man gärna gasa på lite. Som tur var hamnade jag på en väg med en massa vägarbeten, hastighetsbegränsningar och lastbilar som for fram och tillbaka överallt. Jag bestämde mig därför att vända och köra ut på E4:an. Jag puttrade på i sakta mak och precis när jag hade hittat ett lämpligt ställe att vända på, så såg jag att det var en poliskontroll 200 m längre fram på vägen. Inte värt att vända här tänkte jag, verkar skumt att vända 200 m. före en poliskontroll.Jag körde därför i sakta mak fram till kontrollen och blev naturligtvis invinkad. Polisen sa att jag hade kört 30 på 50 väg, och verkade lite förbryllad över det.Jag förklarade på ett skämtsamt sätt att jag var ute på en provkörning och hade tänkt köra i 200, men att det inte gick på den vägen! Han undrade om bilen gick bra och om jag tänkte köpa den, sedan fick jag blåsa, och sedan önskade han mig lycka till! Och så fick jag munstycket till alkometern som ett minne efter första blåsningen.Kunde ha sluta mkt värre, men jag hade änglarna med mig;-) /A |
|
|
Angående trafikpolisens jobb att stävja trafikbrottslighet finns det ett mycket enkelt sätt att skapa en säkrare trafikmiljö. Idag följs trafikpolisens arbete upp genom statistik i form av antalet utdelade böter i respektive län. De län som bötfäller många bilster anses vara aktiva och framgångsrikt jobba med trafiksäkerhet. Östergötland är ett län som ligger i topp när det gäller aktivt trafiksäkerhetsarbete från trafikpolisen. I Östergötland delas stora mängder böter ut. Att dessa böter delas ut längs en av norra Europas kanske säkraste motorvägar nämns det inget om. E4:an löper genom Norrköping och Linköping med en ständig ström av bilar. Här utövar trafikpolisen sitt "aktiva trafiksäkerhetsarbete" genom att ta fartsyndare. Sådana där livsfarliga fartsyndare som kör 10-30 km/h över de 100 Km/h som är tillåtna. Att dela ut anslag baserat på bötesstatistik är ett misslyckat system som inte leder till ökad säkerhet utan istället en jakt från trafikpolisens sida efter lätta "offer". Dessa finns ofta på den säkra E4:an. Istället skulle anslagen delas ut baserat på det faktiska antalet som dör eller skadas i trafiken i respektive län. Ett aktivt säkerhetsarbete från trafikpolisens sida skall ju faktiskt synas i reducerade dödsolyckor. Så varför inte skippa det meningslösa mellansteget med att räkna antal böter. Det är det faktiska antalet döda och skadade som är det viktiga i sammanhanget och som fokus bör ligga vid att reducera. |
|
|
Kör ofta söderut, brukar jämt att släppa på gasen när jag närmar mig Nyköping, gasar på igen efter Linköping! Har funkta bra hittills;-) /A |
|
| Sigdarve: Öppna spjällen först när Ödeshög passerats. Sträckan Nyköping-Ödeshög är polistät. I Nyköping har dock trafikpolisintesiteten minskats. Omproriteringar som har med Svista flyplats sägs vara orsaken. | |
|
Okey! Då har jag haft tur!(eller så är det änglarna runt hjulen som vakar) /A |
|
Paap Reeder |
... Sigdarve! ... kul beräkning. Har haft kort i 40 år ... dvs 14600 dgr. Har blåst totalt 2 ggr och blivit utsatt för 4 övriga kontroller varav en flygande besiktning. Ändå har jag i princip kört bil varje dag med bl a veckopendlingar: 15 år ToR Linköping + 10 år Tor Älvdalen. Ca 140 000 mil har de blitt med privata bilarna + det man kört i tjänsten. Polisens hastighetskontroller är att jämföra med passiv rökning. Staten får in pengar i båda fallen men till en mycket mariginell nytta. Däremot kan regeringen med statistiken slå sig för bröstet och lugna gubbarna och gummorna i NTF ..... föreningen med den lägsta genomsnittshastigheten i landet men vars förare också procentuellt skapat de flesta farliga situationer för andra .... vilka tack vare sin sckicklighet som förare klarat av de uppdykande farorna ... alltmedan NTF bilen med M-motors guldmärke i kylaren puttrar vidare helt totalt ovetande om läget. Finns ju ingen rim och reson i detta. 30 km hastighetsöverträdelse på motorväg - jmf med att röka 30 cig och utsätta 30 pers för passiv rökning. Läste häromdagen på Radiumhemmet att det ofta räcker med 1 st tobaksmolekyl som mutterar 1 frisk cell för att starta lugncancerprocessen. 30 kmh <-> 30 döda i lugncancer....... ...... nu får jag sluta för annars åker man nog på en radering. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
.... däremot är jag 110% för alkolås. MVH /// Paap R |
|
Intressant debatt, för alkolås OK. fri fart på motorväg för vem? Oskar 87 år han kanske inte klarar detta , han svänger ut i omkörningsfältet för han såg ingen eftersom han inte kunde vrida på huvudet eftersom han var stel i nacken. Men vem skall få köra fort? Den som är mellan 20-40, men sen då? Polisens hastighetskontroller har inget med statens finanser att göra utan en polis är skyldig att beivra upptäckta brått eller riskera att bli misstänkt för tjänstefel. Håll lagstadgad hastighet och bekymmret är ur världen eller kör på och stå för konsekvenserna. Nej. Jag är inte Polis |
|
|
Helgeludvig: Kan upplysa dig om att fri fart råder på stora delar av det tyska motorvägsnätet och att de har lägre dödstal där än i Sverige om hänsyn tas till trafikintensiteten. Nej, jag tror inte att du är polis. Du låter mer som en politiker. ;) |
|
|
Ni missar hela poängen i artikeln (som är vagt skriven i sin frustration över att det kostar så enormt mycket för staten/kommunen genom LSS) som går ut på att kommunen eller staten har ansvaret efter det att försäkringar betalats ut. Det kostar enormt mycket för samhället, en individ som har oturen att bli förlamad= rullstolsburen, kan kosta samhället mer än 100 000/mån. i vardagen. Just under konvalecensen kan det innebära ännu högre kostnader. det är bara en död fisk som följer strömmen... |
|
| Yoko! Tack!!! =) | |
Paap Reeder |
...... okej! Då är det litet bättre ställt med statens finanser när det gäller rök-och alkoholskador. I mitten på -90 så gick ju båda "rören" med plus. Är på intet sätt för någon fri fart eller dylikt men visst blir man förbannad när man upptäcker en laserpolis på motorvägen. Han borde stått framför ngn skola. Det är totalt trams att bötfälla ngn för 122 kmh på en motorväg. Vi har haft 110 på motorväg sedan säkert 1970. Det är ju en viss skillnad att trycka 110 med en PV 444 eller en 750/E38 .... nicht war? När jag blir kommunikationsminister skall det i körkortsprovet införas ett moment att man snyggt och säkert skall kunna ta sig genom en rondell med 20% drifting. Det visar att man kan sitt fordon och har sans och balans i kroppen. Det skall man kunna uppvisa vart 5:e år ..... annars har man inget på vägen att göra. Det kommer att ta bort 300 döda. Alkolås ytterligare 150 och sedan de med sk dubbla diagnoser kommer att ta bort de resterande 50. Sedan kan vi lugnt trycka både 120 och 150 med E32:an på motorvägen utan att det kommer att väcka ngn större uppmärksamhet. MVH /// Paap R |
kilroy |
Den här tråden verkar vara avslutad...men nog är det uppenbart att artikelförfattarna avser domstolsväsendet och inte de rent polisiära insatserna...Dessa myndigheter är organisatoriskt skilda från varandra. Sen är det ju en annan sak att åtgärder eller ändrade prioriteringar från statsmakternas sida slår igenom på båda dessa myndigheters utövning. Fattar man ett övergripande beslut att bestraffa vissa typer av trafikbrott hårdare så resulterar detta högst sannolikt i att de polisiära insatserna också intensifieras.Om det är så att det ekonomiska utbytet blir bättre för den som invalidiseras genom att berusad krascha med bilen jämfört med den som cyklar omkull och invalidiseras...då måste något vara fel...Det andra exemplet, med den unga killen som kör på mamman och barnet på övergångsstället, är ett dåligt valt exempel. Självklart skall man straffas om man gör sig skyldig ovarsamhet i trafik...men att cykla på övergångsställe är inte tillåtet. Detta medför ju att den pedagogiska effekten med exemplet försvinner....Trafikbrotten ÄR ett stort samhällsproblem, ur alla aspekter, vilket inte hindrar att andra samhällsproblem kan vara lika stora eller större.Jag håller med om att kraven på förarna behöver öka. Jag är dock inte så säker på att det som vi förare främst måste lära oss är att "gå på bredden genom en kurva"...Det vi behöver är inte i första hand att bli så vansinnigt mycket bättre som bilförare rent tekniskt...Det vi behöver lära oss är att använda vårt omdöme betydligt bättre. Det är bristande omdöme som gör att vi missbedömmer vår egen hastighet...som gör att vi missbedömmer vår egen duktighet...och som fram för allt får oss att ta chanser och risker. Den främsta olycksorsaken är inte att kurvorna är för snäva...det är att vi kör för fort i dom...Tyvärr är det så, vilket inte är oväntat eller konstigt på något sätt, att olycksstatistiken är snedfördelad på så sätt att män under 25 år är mycket klart överrepresenterade. Det beror INTE på att dom kör mera bil än andra.Tyvärr är det så att vi varje år får en ny skara unga killar som mer eller mindre fördärvar livet för sig själva och andra...genom att inte använda sitt omdöme.Det är lätt att det blir så...grupptryck, tävlingsiver..(visa nu vad bilen går för)...nytt körkort...man har satsat sina sparpengar och en stor del av månadslönen i en bra begagnad bil...Tyvärr så medföljer det inte något nytt omdöme när man hämtar ut sin nya bil...försiktigheten övergår snart en känsla av säkerhet...och tyvärr i dumdristighet. Jag var precis likadan när jag var i 18-20-årsåldern...i mitt fall var jag ute för en fruktansvärt otrevlig incident när jag var 23. Det kunde kostat både mig och flera andra livet...och felet hade varit enbart mitt. Det fick mig att se lite annorlunda på tillvaron...inklusive min bilkörning.Jag älskar fortfarande att köra fort...men samtidigt som jag stoppar på mig körkortet inför en körning så ser jag till att jag stoppar på mig mitt omdöme också...det brukar hjälpa.Som de flesta andra mänskliga varelser drabbas jag av dåligt omdöme ibland...efteråt vet jag att jag burit mig korkat åt...och varje gång så tror jag att jag har lärt mig något. Varje bil är ett potentiellt mordredskap...det är inte helt fel med lite ödmjukhet inför den kunskapen... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.