AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.578

Fler som vill ha förändring

Sida 1 av 2
Länk

Nu är det fler som reagerar på att domarna vid trafikbrott.

"Kvinnor gillar enkla saker...Män!" - Kary Lash, fotograf
Felet är bara ett: det ger bara "hastighets-talibanerna" ( tack för det utrycket Colin) mera bränsle på sin brasa med ännu mer plåt poliser ännu mera poliser som smyger i buskarna kring 90 'väägen med lasern i högsta hugg istället för att jobba med det som ger resultat: Nykterhetskontroller, fordonskontroller ( ink. körtider!!), betende övervakning..

Handen på hjärtat vad såg du senast?? Hastighetskontroll eller nykterhetskontroll ( och när fick du blåsa senast??)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Jag uppfattade iaf debattinlägget som om de vände sig mot ratt-och drognykterhet i första hand. Samt grova brott i trafiken, som att meja ner gångtrafikanter.

Men det kanske är bara jag!?
Jo visst är det aktuellt för dagen sen ungraren åkte på fel håll i Svedala och dödade 5 pers MEN även om polisen för mer pengar kommer med största sannolikhet det gå till hastighetsövervakning då man genom detta lätt kan visa hur man är "bättre" genom att ta många fartsyndare men frågan är blir det en säkrare trafik utav det??

Likaså är det med nykterhets kontroller man "skall" visa resultat genom att ta ett visst antal brottslingar MEN en korrekt utförd nykterhets kontroll säg 3 h längs med en större väg leder till ingen förare med straffbar promillehalt kan lagföras har då poliserna "kastat bort" 3h eller har dom gjort trafiksäkerhetshöjande åtgärder??

Sällsynt väl spenderade 3 h tycker jag MEN tyvärr smäller det högre i statistiken att på 3 h kunna lagföra ett antal billister som hållt 95 på 90 vägen....

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Gasar-Magnus: Här i Helsingborg är polisen väldigt flitiga med nykterhetskontroller och beteende bevakning. Det var inte mer än 5 dagar sedan jag blev stannad och fick blåsa sist. Brukar bli stoppad 4-6 ggr om året, ibland i deras kontroller och ibland för att dom tycker att jag kör lite inspirerande =) och jag tycker att dte är helt ok men och börja bedriva nån hetsjakt på fortkörare pga att en helt jävla blåst ungrare utplånar en hel familj för att ha kör packad är ju till o missa målet fullständigt!
Jag tolkade det som att de vände sig mot vårdslöshet i trafik i allmänhet. Tyvärr så leder väl detta sen i praktiken främst till ytterligare sänkta hastigheter och kameraskåp istället för skärpta nykterhetskontroller. Och nollvisionen förblir ett önsketänkande.

/// Olof

Länk
Eeeh! Läser vi samma debattinlägg!?

Dom vänder sig ju mot att domstolarna utdömer för låga straff. Polis och domstol är INTE samma sak, vad jag vet.

Vad polisen gör, inte gör osv är en annan diskussion.
Jo, men den debatt som artikeln vill provocera fram leder ju till ovanstående.

/// Olof

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Tyvärr så verkar det bli mer och mer av onyktra lastbilsförare från utlandet, det har plockats några stycken på en större rastplats i närområdet under senaste månaderna.
De är ju lika farliga som en Boeing i TT
I "Hassoland" är det bältes och nykterhetskontroll flera gånger i månaden, har passerat dem 2 gånger i oktober, oftast mitt på dagen och vid 16.00 tiden

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
"Den 21 september 2003 kom en 19-årig man körande sin bil i hög hastighet på länsväg 280 in mot Rimbo. Samtidigt kom en mamma med sin 9-åriga dotter cyklande mot ett övergångsställe. De stannade sina cyklar, såg sig om och satte sig på cyklarna för att ta sig över vägen. Då såg mamman bilen komma långt borta, men hon var säker på att föraren skulle upptäcka dem och hinna stanna. Men innan de hunnit över vägen blev både hon och dottern brutalt nedmejade av bilen. Båda blev mycket svårt skadade och rehabiliteringen har tagit lång tid för både mor och dotter.

Trots att det uppenbart handlar om ett trafikbrott med svåra personskador som följd blev straffet för 19-åringen mycket milt. Han dömdes till 7 000 kronor i dagsböter och att betala 500 kronor till Brottsofferfonden. Länsstyrelsen beslutade efter elva månader att dra in hans körkort i tre månader. Men han överklagade till länsrätten, som nöjde sig med en varning, eftersom 19-åringen är i stort behov att körkortet för sitt arbete. Mammans och barnets yrkande på skadestånd avvisades helt av tingsrätten.

Lärdomen av den här olyckan är att den enskildes behov av körkort väger tungt och att rättsväsendet ser mycket milt även på regelöverträdelser som leder till svåra personskador."

Hemsk olycka!!!

Men, i detta fall är det cyklisterna som skall stanna och släppa fram bilisten. Cyklister som cyklar på övergångsställ har nämligen väjningsplikt gentemot bilisterna, vilket artikelförfattaren inte verkar veta, se Länk Sen kan man ju alltid väga in hastighet och hänsyn i de olika fallen. Så jag förstår inte riktig varför denna olycka är med i artikeln...

Min: Länk

Erik**

///Tänk först, meka sen...
Okej! Jag uppfattade inlägget som att Kommunförbundet vill se en förändring och anser att det räcker inte med de insatser som görs. Det don vänder sig emot är inte att det skulle finnas för få poliser, kontroller eller dyl utan att det svenska domstolsväsendet är för tamt när det gäller sina domar.
De vill att, efter polisen eller oturen har gjort sitt, så ska domstolarna fullfölja det hela och verkligen använda sig av det utrymmet som finns i lagen. Och om lagen inte skulle räcka till så krävs det att att behöriga instanser går in och gör en lagändring.

Deras slutkläm:
"Nu är det dags att sluta dalta med trafikbrottslingarna - lagarna och påföljder måste skärpas. För Petras och alla andra trafikoffers skull måste regering och riksdag vidta kraftfulla åtgärder. Tyvärr har intresset för de här frågorna hittills lyst med sin frånvaro i såväl regeringskansliet som i riksdagens justitieutskott och trafikutskott."
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Är man så korkad att man kör som en idiot bland cyklister och övergångsställen så ska man fan åka dit så det känns, det finns bättre ställen att leka på än inne i tätbebyggda samhällen.
/M
haimaul
Såg häromdagen i nån tidning att Sverige numera har näst lägst maxfart på motorvägar inom EU. Vilka som har lägst? Cypern (100 km/h). Har Cypern öht motorvägar...?

Hastigheten är mätbar, därför är den så populär att föreslå åtgärder mot. Att bevaka rattonykterhet/drogpåverkade förare är alldeles för besvärligt. Bevaka pundare i oförsäkrade vrak - nej, det är alldeles för besvärligt. Då är det enklare att sätta upp kameraskåp och bötfälla dem som kör 10 km/h för fort på 90-väg. Det ser ut som ÅTGÄRDER och HANDLINGSKRAFT.

Jösses, vad jag blir trött på det här landet ibland. Hela världen kan ha en annan uppfattning i nån fråga, det spelar ingen roll. Sverige vet alltid bäst.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag har kört på och skadat en cyklist allvarligt vi en cykel överfart. Jag blev dömt till 5000 kr i dagsböter samt 500 kr till brottsofferfonden.
Man skulle alltså kunna säga att jag är en av dom där ligisterna som borde få betydligt högre straff...?

Skillnaden mellan övriga brottsliga handlingar och trafikbrott är den att trafikbrott kan alla råka ut för med lite otur! Det ligger sällan någon planering bakom. Man har lite bråttom till jobbet, man kör 70 istället för 50 och så vidare. Självklart så går det aldrig att försvara ett trafikbrott oavsätt om man har kör rattfull eller är nykter.

I mitt eget fall körde jag i ca 15 km/h vid olyckstillfället och hade solen i ögonen så jag såg helt enkelt inte cyklisten som kom i hög fart från en nedförsbacke. Ändå ville åklagaren straffa mig mycket hårt. Jag var ung och ostraffad och hade ett rent samvete bakom mig i trafiken. Men i mångas ögon var jag säkert en trafikfara som inte borde ha körkort över huvud taget.

Som sagt, ett trafikbrott kan alla råka göra när man minst anar det...

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Lexcom: I ditt fall så är det en ren olyckshändelse som tyvär inte går att unvika ibland, ingår knappast i ligistkategorin.
Men hade du tex varit rattfull som så många gånger när det händer sådan här olyckor så borde straffsatsen vara mycket högre än den är i dag.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
hasso:
Jo, jag vet... Men ska dessa typer av "nyktra" olyckor bestraffas hårdare? Jag tycker inte det. Jag tänker främst på likeheten med den 19 årige föraren som det skrevs om i länken. Nu verkar det som om han körde för fort (vårdslöshet i trafik)... Men hur mycket??? Han kanske körde i 65-70 på en 50 väg och sedan var ouppmärksam att det kom folk på övergångsstället. Det låter som om han har "mejat" ner dom med flit vilket jag knappast tror. Han var säkert som vilken kille som hellst som gjorde ett ödesdigert misstag typ höjde volymen på stereon och därav tog bort blicken från vägen ett kort ögonblick. Det kan räcka. Och i tidningsklippet tycker dom att han borde fått ett betydligt högre straff (fängelse?). Oskyddade trafikanter kan inte gå runt och lita på att vi bilister alltid ska uppmärksamma dom, det är det största problemet enligt mig! Det finns en anledning till att det kallas OLYCKA...

Så länge åklagaren inte kan styrka medvetet brott eller extrem vårdslöshet så tycker jag inte att straffet ska vara högre än det är idag. Därimot så finns det inget förasvar mot rattfylleri som jag tolkar som ett högst medvetet brott och där borde naturligtvis straffsatsen höjas rejält.

Paap Reeder
... tycker det är mycket populistiskt blaj i detta!!

500 omkommer i trafiken och det är givetvis förskräckligt.

Knivdådet i Linköping och ungrarens framfart hamnar i samma genre och har inget med trafik att göra.

Men 30000 dör i olika cancerformer bl a i lungcancer .... som staten får in tobakskatt på.
Nästan lika många super ihjäl sig som staten också tjänar en rejäl hacka på och vad jag tycker är verkligen allvarligt det är att drygt 1500 ungdomar begår självmord.

Fixa dom värtsa grejorna först och börja sedan böka med trafiken.

Det absolut enkalste, snabbaste och effektivaste sättet är att ställa högre krav på förarna.

Alla piloter skall klara av vissa givna nödsituationer. Hur många bilförare klarar av att gå på bredden genom en kurva om man felbedömt kurvan ...... precis som piloten felbedömt sättningspunkten??
Min mor kör av varje gång hon får sladd. En granne likaså.

Att lyfta fram trafiken som ett samhällsfel är som att börja laga en rostfläck på takluckan när bilprovningen gett 18 st 2:or på alla bärande balkar och bärarmar på bilen i övrigt.

Skall man spara människoliv ..... börja med de stora siffrorna först.

MVH /// Paap R
Paap : här i söderna är det pinsamt uppenbart populistiskt..
I dag tror jag såg mer poliser som körde blåskontroller än vad jag gjort det senatste året...
Snacka om populister som utnyttjar andras olycka för att "sälja in sig" i folkopinionen

Paap Reeder: Håller med till 100%, förstår inte varför man håller på och gnata om trafiken. Vi har ju ett av de lägsta trafikdödstalen i världen dessutom.

Mvh Johan
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Jag har haft körkort i 20 år och har aldrig blivit stoppad för en rutinkontroll, blåsa bälte etc. Bor i Stockholm.
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Och jag har haft körkort i 28 år, (10.000 dgr) och blev stoppad för första gången, och fick blåsa för första gången i höstas då jag provkörde en E60! Bor i Uppsala sedan 1982.
/A
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.