AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.008

Långmilare i Deutschland.

johanskji
Hej på er!
Funderar lite på det här med långmilare i Tyskland. Ofta ser man långmilarvarianter av diverse bimmers i olika annonser på mobile.de. Det som slår mig är att dessa ofta verkar vara i gott skick, och ofta anges det att fullstämpad servicebok och liknande finns med. Eftersom jag hellre köper en sådan ärlig bil i Tyskland än en backad vagn i Sverige så undrar jag om någon har erfarenheter av att importera en ärlig 20000+milare, eller föralldel köpt en sådan i Sverige.

Tacksam för svar, Erik

Jag ska köpa en, jag lovar!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Bilarna i Tyskland är i bättre skick. En bil som har gått 20.000 mil i Sverige är i skick 10.000 mil i Tyskland. Tyskarna häller inte ut en massa salt på vägarna när det är vinter så bilarna rötnar upp.

Jag köpte en 735i -87 med 20.500 mil på mätaren, utan servicebok. Det var inget att oroa sig för. Kan man inte något om de här bilarna eller känner någon som kan med dem så kan det bli problem. Du får gå igenom bilen noga före köp. Redan då märker du om det är något allvarligt fel. Småproblem får man räkna med på vilken bil som helst när man köper en. Det är väldigt svårt att få en bil som är helt felfri, om man köper begagnat alltså.

De svenska bilarna kan vara dragna i mätaren, det finns ingen garanti på att de stämmer. En kompis till mig drog hans 5-serie i mätaren. När han sålde bilen så var det ingen som märke något.

//Schnitzer
LM
848
LME
E38 3.5
M5-99
Sa du inte till din kompis att så får man inte göra=)
Nästa gång köper kanske han en bil som är dragen i mätaren?
netsix
Jag personligen tycker det är viktigt att det finns servicebok till bilen när den gått långt. För annars kan förra ägarna hoppat över en 6-7 servicar utan att man vet. Hellre då en bil som gått lite utan servicebok. Det är ju lättare att avgöra om en bil gått 5 eller 15 tusen mil än om bilen gått 20 eller 30 tusen mil. En bil kan ju se jävligt bra ut och funka kanon ena dan och rasa nästa dag så jag tycker att en servicebok höjer värdet på bilen 10.000:- om den kostar runt 60.000:-.
Såg ditt namn, schnitzer, på mailadressen och ska undvika att köpa bil ut av dig. Har du polare som kan snurra mätare och du låtsas som det regnar så varför skulle inte du göra likadant.
Inte bra att gå ut med att du har polare som backat mätare och sålt bilen till en ovetande och glad nybliven BMW ägare (tom kanske nån här på forumet)

/netsix
Det är väl bra att någon försöker få upp ögonen på folk att det faktiskt backas mätare flitigt även här i Sverige. Jag tycker det är patetiskt att kategorisera folk på det sätt som netsix gör, men alla är berättigade till att ha en egen åsikt.
Den listan med tänkbara oseriösa säljare i Sverige blir i alla fall ofantligt lång om man går tillväga på det sättet.
Om jag tar den lilla byn jag bor i så kan jag på rak arm komma med tre olika "företag" där jag skulle kunna få min elektroniska vägmätare "justerad" till önskat nummer, och detta inom en radie av 15km (beräknat från min bostad)!!
I princip alla bilintresserade här i trakten vet var det skruvas och vad men ingen bryr sig om det, så där har du ett par hundra personer till att sätta på listan.

//Sniffer
netsix
Sniffer---> Om jag skulle köpa en bil utav en kille som backat mätaren från 20000 mil till 10000 mil för låt säga 150.000:-: Då anser jag att den här killen har snott mig på 50.000:- och det tolererar jag inte. Eller skulle du sniffer tåla att en kille snodde 50.000:- av dig, det tror jag inte. Visst skall folk få upp ögonen på att folk backar mätare även i sverige men för den skull behöver inte folk som känner till en som gör det blunda för det och låtsas som inget har hänt.

/netsix
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Netsix, till att börja med så säger du att en bil som har en servicebok höjer värdet med 10.000 kronor om den kostar 60.000 kronor. Ok, det kanske känns bättre att ha en bil med servicebok, men den bilen som har servicebok kan ändå ha gått längre. För det första så kan det vara fejkad servicebok som kan vara svårt att se för en del personer. Sedan vet jag ett sätt som man kan fixa så att mätaren stannar, tänker inte berätta hur, men jag vet personer som har använt sig av det. Jag kan ju inte få skit för att jag har en kompis som drar sin egen mätare. Jag kan inte vara som någon morsa för honom och säga vad han får och inte får göra. Jag tycker inte om det han gör, men jag kan inte stoppa honom. Jag har ju givetvis sagt till honom vad jag tycker om det, men det finns gott om folk som inte bryr sig. Jag tycker skicket på bilen och hur den går avgör om det är en bra bil.

Du skriver också att du ska undvika att köpa bil ut av mig. Min bil är inte till salu och skulle den vara det så skulle jag inte sälja den till dig. Det är dags att du får lära dig att det är vanligt med bilar som blir dragna i mätaren. Du kanske inte är så intresserad av bilar så då förstår jag dig, men det är vanligt att bilar är dragna i mätaren. Ska du vara 100% säker på att du ska ha en bil som inte är dragen i mätaren så får du köpa en ny. Bara för att det har talats om i media att det är så mycket dragna bilar nere i Tyskland så kan jag lova dig att det finns gått om dem här också.

Som sagt en bil som har servicebok kan vara fejkad väldigt bra. Jag har sett exemplar som inte har varit i bra skick med servicebok och mätarställning runt 15.000 mil. En bil som har gått 15.000 ärliga mil ska ha bra ett skick, tycker åtmindstone jag.
Jag tycker att om man inte vet något om den bilen som man är intresserad av att köpa, mest maskinellt så tycker jag att man ska ta med en kunnig person som hjälper en att se om bilen kan vara bra. Men mekanikern kan inte säga om bilen är dragen i mätaren, men han kan se tecken på att den kan vara det, men han kan inte veta till 100%.
Du säger att du personligen tycker att det ska finnas en servicebok med till bilen när den har gått långt. Du kan ändå bli grundlurad.

//Schnitzer
netsix
Jag är faktiskt ganska kunnig inom ämnet i och med att jag jobbar som bilförsäljare och jobbat inom branschen de senaste 7 åren och innnan dess så hände det att jag sålde och köpte någon bil då och då. Jag kan ofta se om milen kan stämma eller ej vare sig det finns servicebok eller inte. Och jag skulle inte köpa en bil som var i dåligt skick även om det fanns serviebok. Självklart ska man ha en kunnig med vid köp om man inte kan så mycket själv. En mekaniker kan ju avgöra om motorn eller nåt annat mekaniskt är slitet men det är ju svårt att avgöra om tex motorn skulle skjuta om 2 månader och chansen till att det gör det är ju dubbelt så stor om bilen är backad från 30000 till 15000 mil. Man kan inte till 100% veta om bilen är backad som du säger, iallafall om den är backad ganska lite. Men man kan kanske till 80% misstänka att bilen är backad och då är den förmodligen det. Däremot kan man oftast se om bilen är backad mycket. Du säger att du inte skulle backa mätare, det är ju bra om det stämmer. Säljer man en bil som man backat och man råkar göra det till fel person så kan man råka illa ut i och med det är ett bedrägeri. Och alla kanske inte går den byråkratiska vägen utan dom tar hand om det själva, dom har ju blivit lurade på en massa pengar. Det är ju inte så kul om man får en sån person efter sig. Känner till många sådana fall oxå. Jag vet oxå hur man får en mätare att stå still större delen utav året men jag skulle aldrig göra det och jag hoppas att inte du heller skulle göra det. En servicebok ger ett mervärde på bilen även om den gått långt och har några år på nacken, eller hur?

/netsix
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Det kanske känns bättre att ha en servicebok, men det är inget som säger att den mätarställningen stämmer. Jag säger som jag sagt förut, skicket och hur maskinen går avgör om det är en bra bil eller inte. Och givetvis utrustning. Det kan också vara bra att ha lite kvitton och lite annan dokumenation vid sidan om. Det är ju tråkigt för en person som inte har råd att lämna in sin bil till verkstad. Han får ju inte någon stämplad servicebok. Det finns många bilar utan serviceböcker och det är tråkigt för dem att veta att de får mycket sämre betalt för sin än med de som har serviceböcker. En bil som inte har någon servicebok kan vara i perfekt skick.
Du skrev också i inlägget "Vilka är vi?" att serviceböckerna stämmer till 98%. Det kan du inte veta säkert.

Jag har fortfarande inte fattat varför jag har fått en massa skit för att jag känner en kompis som har skruvat sin mätare?

//Schnitzer
netsix
Jag kan bara hänvisa till dom bilarna som vi köper från tyskland när det gäller serviceböcker. Där stämmer det till 98%, personligen tycker inte jag att det räcker utan det skall stämma till 100% . Men där vet jag att man kan lita på våra leverantörer, för vi ligger och köper mellan 10-20 bilar i månaden. Och skulle det visa sig att vi får en massa skruvade bilar så skulle vi säga upp samarbetet med dom och efter ca 7 års samarbete skulle det innebära ett rejält bortfall i kassan för dom.
Jag kastar inte skit på dig bara för att du känner en som backat mätaren. Utan det jag menar är att du vet hur man gör och du har en kompis som gjort det. Och då vill iallafall inte jag köpa nån bil utav dig för risken är ju ganska stor att du gör det oxå, vilket jag inte hoppas att du gör. Det räcker att jag misstänker att någon skulle göra nåt sånt för att jag inte skall köpa bil utav den personen. Men förhoppningsvis kan du sälja din bil med gott samvete.
En BMW som gått 20000mil utan servicebok skulle inte jag varken köpa eller byta in även om den var fin för jag vet av erfarenhet att den bilen blir mycket svårsåld om den inte är superbillig. Och har man inte råd att lämna bilen på service och man gör det själv så kan man ju spara kvitto på olja samt filter tex och göra en notering i boken själv.

/netsix
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Netsix:
Vilken bilfirma jobbar du på?
netsix
Säljer amerikanska bilar på företagsbilar i stockholm AB

/netsix
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Heter firman "Företagsbilar"?
netsix
Yes, www.foretagsbilar.se

/netsix
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Hej
Tror det är många som åker runt i bilar som e skruvade endast 3-4000 mil med servicebok o allt och e jätte nöjda med sin "oskruvade" importerade bmw.Bilen måste inte vara ett vrak för att vara skruvad.Svenska bilar kan också vara skruvade.Chansen är nog liten om man köper av original ägaren.
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det kommer ju en dag då bilen skall säljas och då om inte annat är det bra att ha en äkta servicebok!
Och tänk ett steg längre, på vad som händer den dag då man kopplar ihop datorerna hos BMWs serviceverkstäder så att all data som idag bara finns tillgängligt lokalt kan läsas av t.ex. BMW i Sverige, sanningens ögonblick!

Mvh, Steaman
johanskji
Hej på er!

Det verkar som om min anspråkslösa fråga om långmilare utvecklats till en mycket intressant debatt om mätarskruvning. Jag betecknar mig som en såppas ärlig person att jag ALDRIG skulle ljuga om en bils mätarställning den dag den säljs.
Nåväl, sen ang. s-bok, mätarställning och liknande beror det ju på vilken bil man köper. Skulle jag köpa en 523 -99:a vill man ju gärna ha bok med stämplar i. Dock, köper man en 730 -87:a med 15 ägare där mätaren står på 12500 mil och jag betalar ett lågt pris förväntar jag mig varken s-bok eller att mätarställningen är korrekt. Men det är klart, jag köper hellre en bil med s-boken i behåll än utan, och det tror jag gäller för en stor del av landets presumtiva bilköpare.
Mvh Erik

Jag ska köpa en, jag lovar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.