AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
816

Att ställa ställbara dämpare...

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vet någon hur/vart man mäter fram hur hårt man ska ställa Tex. KONI dämpare i fram? Tror att jag skulle vilja ställa mina lite styvare...
Danne

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vet verkligen ingen nåt om detta... eller gillar ni inte mig...? :)

- H U M A N R A G E -
Det där är en jobbig kuggfråga Danne!

Jag har ingen aning om hur man ställer dämparna men gillar dig ändå. ;)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Mäter? Det är nog snarare att gå på känn. Ställ åt/lossa och ut o prova. Ställ efter behov. Har för mig att man ställer Koni dämparna uppe i fjäderbenstornet (i motorrummet.) M.a.o. enkelt.
Jag har gula koni på min. De är ställda hårdast bak, mjukast fram för att motverka understyrning. Så det är ett allternativ.

/R

Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tack grabbar! Vet var på dämparna man ställer dem, men man bör kanske låta någon som kan "mäta" styvheten så att de dels blir lika hårda på båda sidorna och dels att de inte blir för styva i förhållande till bak dämparna... Vad tror ni.

- H U M A N R A G E -
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ställbarheten är något man vill göra för att kunna anpassa bilen efter körförhållande/balans/över- resp. understyrning.

Så justera lika många steg på båda dämparna på samma axel och prova sedan bilen, annars måste du ställa bilen på en stötdämpartest o få dämpkurvor för att få några "mått!", men ändå är det bilens beteende i verkligheten som är avgörande för hur man ska justera dom.

Men är det inte bara ett fåtal steg på dämparna eller har du så dom går att vrida steglöst??
Tänk också på att ha bra och lika dämpare på båda axlarna för bästa funktion!!!

///Magnus
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ställbarheten är steglös på mina dämpare...

- H U M A N R A G E -
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Antingen så hyr du in dig på en skakrigg som kostar från 20000:- eller annars är det try by error metoden som gäller.
skriv ner ditt värde, testa bilen tex på en konbana, ta tid och jämför, justera om. Om man är seriös så mäter man även däck temp osv men det är kanske lite överkurs på en vanlig gat bil?
En vettig sak är att fråga andra ägare med samma bil vilken inställning dom annvänder.
Jag brukar utgå från mitten värdet...och justera en axel åt gången. Skruvar man på fler ställe samtidigt så vet man inte vilken sida som på verkade + eller -.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.