|
|
|
|---|---|
|
Jag har sökt o sökt, men hittar inte exakt det jag söker efter...Nämligen hur kan man klämma dit en turbo på en E39:a? ESS-kompressorer har man ju sett, men jag tycker att det är en stoor overkill för min 520. Så jag tänkte satsa på "steg 1 lättrycksturbokonvertering", ett basalt kit, bara det grundläggande, så lite åverkan på motor o bilen som möjligt. Det ska oxå va lätt att återställa ifall man drabbas av Besiktningen eller försäljning... Är det nån som har gjort det eller vet hur jag ska gå till väga? Vad ska jag börja med? Grenrör->passande turbo->passande IC...osv? Var är det jag MÅSTE ha och vad är BRA att ha? -Grenrör, kan man ta en från 525TD med turboanslutning och anpassa? -Turbo, vilka passar, ex. från Saab 900? -Större insug? Fårn en starkare modell, ex 540? -Ny LMM? Kan man ta från en större modell eller turbobil? -Spridare? -Utvändig intercooler? Hur stor? hur tjocka rör? -Wastegate, inbyggd eller utvändig? Finns det nån verkstad där man kan få hjälp med installation/tillverkning av vissa delar? Nån som kan rekommendera? BMW 4ever Länk | |
|
Här är ett företag som har färdiga turbosatser som du kan köpa, "bara" att skruva dit som de säger i reklamen. Länk |
|
|
Måste bara fråga... Varför inte sätta i en större motor, eller kanske byta bil? Volym = vridmoment Förstår vad det är du saknar eftersom även jag kör 520. Lycka till! Mvh Håkan |
|
|
Tack Mackett, ska kolla nu vad de har för godis, bara det inte kostar multum... Håkan! Jag har funderat mkt ang bilbyte men kom fram till att vill skapa en bil som är både ekonomisk och samtidigt stark och sportig, nästan lite av att äta kakan och ha den kvar:) Visst är det lättare att köpa en motorstark bil egentligen, men tänk dig att ha en bil som kostar inte mer i inköp och försäkring, otroligt bensinsnål på motorvägen, men kan ändå vara snabb o sportig när det behövs? Som alla turbomatade VAG, Saab eller Volvo idag, fast alla de kan bara köra rakt fram, medans BMW har överlägsen väghållning och körglädje. Så det ultimata borde alltså vara en turbomatad BMW! Synd bara att inte många har insett det, speciellt inte BMW tillverkare...Tänk dig en M5:a med bitrubo!!! Den skulle kunna KROSSA alla! I alla fall, om jag nu lyckas att turbokonvertera min bil snyggt och samtidigt borra upp volymen till 2,3 l, så får jag en BMW 520 2,3t, ungefär som S...B 2.3t fast mycket bättre bil, lika stark som BMW 530 fast mycket billigare i längden! BMW 4ever Länk |
|
| Enlig sidan ovan kan du få upp din 520 till 210hk med turbokonvertering. Ett tips till nästa gång, lägg in såna här inlägg i "trimningsforumet" istället. Då kanske du får mera svar. | |
|
Är själv en stor turbofantast, har för övrigt ytterligare bil med flera turbofläktar i. Men, orkar du med besiktningen varje år. Enligt Jeperado så kan man teoretsikt komma igenom om avgasvärlden är ok och turbon är inaktiverad. Jag har dock aldrig mött någon som klarat det praktiskt, utan man har snällt fått åka hem och lyfta ur allt en gång/år. |
|
|
Jag har åkt till besiktning med bilar som har haft äfter monterad turbo och aldrig varit nogra problem. Om det är så att dom innte reagerat på det eller så har dom innte bryt sig. Gör man en snygg och deskret instalation så borde det inte vara några problem. |
|
|
Intressant, när, var och med vilken bil lyckades du ta dig igenom, vore kul att höra lite mer erfarenheter. Efter att själv under ungdomen brottats med att ta mig igenom med Oplar som bara trimmats måttligt med förgasare (några procent i effekt gick ju att gå upp utan att de gick i taket) så är jag rätt häpen. Hade jag gått vidare och monterat på en turbo så hade jag inte kommit levande ur lokalen. Kompisarna bytte alltid motor inna besiktningarna. Därför åker jag också med en mkIV så fläktarna sitter där redan original |
|
|
Ops....glömde Ortern där jag besiktigat genom åren är Stockholm, Linköping och Karlskrona. Där var Turbokonvertering tabu. |
|
| Om du vill lura försäkringsbolaget och betala för en motorsvagare bil än du har kan du stoppa in 528 eller 530 motor. Motorerna ser likadana ut utvändigt. Borde bli det billigaste och minst krångliga sättet att få mer effekt. | |
|
Tack för tipset Per, ska skriva i Trimforumet nästa gång, jag ville bara få napp just bland 5-ser. ägare. Hmm...det där med besiktningen kan väl blir ett problem. Fast jag har märkt att om bilen(och ägaren) ser fin o vårdad ut så är de mindre noga på nåt sätt liksom. Varje gång jag hade nyare bilar, var de inte så petiga... Sen har de ju av erfarenhet utarbetat vissa "stimuli" som hos djur, så fort de ser en överstylad bil så ringer det en klocka i deras huvud: "Aha, en sån där som pillar på allt!" Då tittar de extra noga på allting såklart. Men som Benny sa ska man försöka ha så diskret bil och installation som möjligt, så allt ser nästan ut som original. Det var väl Asken och Lövan o några andra som körde också ESS-kompressormatade 540, utan att Besiktningen märkte nåt. I värsta fall kan man väl dra en saga om att detta är en "AC Schintzer special edition" eller täcka över allting med en snygg plastkåpa med "K&N" klistermärke på, hehe ;) Tror ni det går? BMW 4ever Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.