AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
863

bmw 528ia -84 -automatlåde problem

Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Tjena,

Har just köpt en 528ia -84 med automatlåda, lådan har gått 5000mil (byttes i tyskland) och strular på så vis att endast backen fungerar.
Säljaren trodde att lådan skurit, men en erfaren växellåds reparatör sa att då skulle inte backen heller fungera. Och han trodde det var nån vakuumslang nånstans till lådan som antingen spruckit eller släppt från det fäste där det ska sitta.

Nån som har tips, ideér?

Vore trevligt med sprängskiss eller bilder över vilka vakuumslangar det rör sig om.

suck...squeece...bang...blow...brilliant!
Paap Reeder
... utgår från att vi talar om en ZF4HP22 och inte om en EH.
(Fanns väl inte EH till 528??)

Några vacumslangar finns inte som är anslutna till lådan.

Jag förutsätter att oljenivåer och oljekvaliteter stämmer.

Det enda "enkla" felet som då finns kvar är injusteringen av växelväljarreglaget.

Har för mig att i läge P skall man justera armen på lådan med 1 mm förspänning. Kan ha fel. Om ingen vet värdet så kolla att den åtminstone står med 0 mm i förspänning d v s ställ armen i läge P på lådan dra fast låsningen.

MVH /// Paap R
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Ok, tackar!
Är det svårt att komma åt och fixa detta hemma i garaget, har ingen lyft men väl pallbockar. :)

Förre ägaren sa att plötsligt slutade bilen driva framåt när han körde i en uppförsbacke, allt han kunde göra var att backa hem (vilket inte var så långt).

Om lådan vore trasig (ta i trä) borde det då inte låta illa när man lägger i D eller 1,2,3 på automaten?
Som det är nu händer ingenting när jag lägger i framåtväxlarna, växellägena lyser upp på instrumentbrädan men växlarna går aldrig i.

Sätter mitt hopp på att det är växelreglaget/vajern, men det låter konstigt att när man lägger i [D] så tänder det upp på instrumentbrädan. Då borde ju växenväljaren vara hel, eller?

an
643
anlima
735iA -87
Vill inte göra dig ledsen , men du har ett haveri i lådan .
Lamellerna är slut , då får man detta fel.
Billigaste alternativet är nog en beggad låda med converter.
Nästa prisklass är en renovering 10-15000kr beroende på med eller utan utbytesconverter,,, Tyvärr

Har själv haft detta fel

/Mats
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
ok. har hittat en låda för en tusenlapp plus frakt.
Men blev lite fundersam nu.

Killen jag köpte bmwn av sa att det är en 3stegs automat, men jag har letat som en gris med google och hittar bara ZF4HP22 lådor, och dom är väl 4-växlade?

Är ny på automat så jag vet inte hur det ska funka, MEN, jag har dessa symboler som tänder upp i instrumenteringen: P,N,D,1,2,3.
Betyder det att bilen är byggd att ha en 3växlad automatlåda, eller symboliserar inte 1,2,3 att du ska kunna lägga i alla 3 automatväxlarna? Eller är jag helt ute o cyklar 3-hjuling nu?

Passar en ZF4HP22 (4vxl) automatlåda i min 528ia -84?

Hur pass svårt är det att släppa växellådan (bultarna vid motorn, växellåds upphängning och kardan, sitter den på fler ställen?)

f*n f*n f*n

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jjag har en låda från en 528iA till salu. Det är en ZF 4HP22, alltså den 4-stegade. Den 3stegade sitter i äldre modeller.

Maila mig om du är intresserad.

///Jesper

BMWCS #5494
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Pär Wallberg: Då har du 4-stegad automatlåda.
3-stegad var fram t.o.m -83.
Din låda heter som du skrev ZF 4HP-22

Inget större bekymmer att byta låda, glöm inte lossa konvertern från svänghjulet bara, sitter med 3st bultar framifrån, losssas genom ett inspektionshål i blocket på höger sida under grenröret!

Tänk dock på att lådan är ganska tung, c:a 65-70 kg!!

Kolla även främre knutkorset på kardan, brukar bli dålig, antingen glappt eller så kärvar det o då uppstår obalans i kardan!

///Magnus
Paap Reeder
... på min sitter lådan med torx. (Bultarna i sprängkåpan)
Kolla så du har hylsorna hemma innan ..... annars blir det att ta cykeln till järnhandlarn ...... ty bakre växellådsfästet är redan nedsläppt o s v.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
jo ...Pär ... precis som J.Dredd skriver så är din låda 4-stegad.

1 = ettan 2= tvåan osv ... 3 .... och
D = fyran samt med den "dolda femman" d v s lock-upen som går i vid ca 90 i ditt fall.

Glöm inte att innan fixa fram nya bultar till avgasflänsarna samt den s k klämmpackningen till byxröret som träs in i främre dämparen under .... ty du måste lossa hela avgassystemet.
Även byxrören måste ner vill jag minnas. Även där sitter det 2 st trekantiga packningar.
Köp nya kopparmuttrar till flänsarna som håller byxrören 3+3 st.

.... när du ändå har avgass samt kardan nere kan det vara jäkligt arbetskostnadseffektivt att sätta dit ett nytt mellanlager .... ty sunkar den ihop blir det samma handgrepp med avgass + kardan ... en gång till!

När du så monterar en "okänd" låda så är minst två oljebyten på raken samt nytt filter en absolut miniåtgärd att försöka rädda det som räddas kan.

Har du möjlighet och motor och låda tas från en fungerande bil så gör ett stall-test med driftsvarm motor.
1- ans spakläge + fulla bromsar + fullgas. Rpm skall stanna på ca 2200. Är motorn sunkig orkar den kanske inte till mer än 1800 rpm.
Varvar den exvis 2500 rpm skulle jag inte köpa den lådan ty då slirar den.

Sätt inte dit din konverter som sannolikt är full med metallspån från din havererade låda.

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.