AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
887

Motorn blir fort varm

Hj
47
Hjulben
BMW 540i Touring -98
Motorn på min 540 är väldigt snabbt uppe i arbetstemperatur.
Det tar ca 5 minuter så står temp-mätaren rakt upp (på hälften) och rör sej sedan ej.
Detta är väl iofs bra men är det normalt att motorn blir varm så fort?
Jag läste någonstans att temp-mätaren på 540 kan vara missvisande och att bilen kan i stort sett koka utan att detta syns på mätaren, stämmer dettta?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
På mina bilar tar det max 5 minuter att komma upp i rätt temparatur, beroende på utetemperatur, så jag tror det är fullt normalt.

BMW CS #5206
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Temp-mätaren visar ju bara kylvätskanstemperatur och det är inte desamma som motorns arbetstemperatur tyvärr. Det tar ytterligare tid innan oljan i motorn nått rätt arbetstempertur. Det är bara att titta på M-bilarna, de har ju en oljetemperatursmätare också. Där ser man tydligt att kylvätsketemperturen når "normalläget" betydligt snabbare än oljetempen.

//Gustaf
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Detta bör väl vara relaterat till hur törstig bilen är?
Min Jaguar som bränner upp ett par lite bensin innan man lämnat garaget blir varm direkt. När man har baxat ut den ur garaget så kan man känna den goa varmluften komma. BMW'n måste jag däremot köra ett par km innan det kommer nån värme.

MVH/Dan
523-00
Hj
47
Hjulben
BMW 540i Touring -98
Ok.
Man kanske skall vänta några minuter till innan man drar till varvstoppet då...
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Hjulben:

"Man kan räkna 10 min tills motorn uppnått arbetstemperatur efter det att tempnålen står rakt upp. Tar ca en 20 min i höstrusket på min 325, blandad körning dvs och värmen satt på lagom."

Så har skrev tryggve i granntråden.

//Gustaf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.