AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.472

"Mjuk" styrning i 330?

Jag har plötsligt fått en känsla av att styrningen inte är lika "direkt" och trögrattad som tidigare, nästan en känsla av att bilen är nertyngd baktill så att framänden "lättat" lite från marken och därför har inte hjulen full kontakt...
Har kört senaste halvåret med golfbag+vagn+påse bollar+2 par skor i bagaget...tog ut dem i dag, eftersom jag fick en tokig idé om att bakvagnen kanske hade "satt" sig i ett "nertyngt" läge...men egentligen tror jag inte på det...
Jag har inte hört några missljud, och jag har sökt på forumet efter ledtrådar utan resultat...så: vad kan det vara?

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Glömde en sak: jag har helt nya däck runt om som är knappt 3 mån gamla och som rullat ca 600 mil. Dunlop SportMaxx 225/40 och 255/35 på 18-tummare.
Kan det vara att däcken på ngt sätt är "inkörda" nu och därför blivit lättare att svänga med?

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Svårt att svara på utan att ha kört bilen, men min erfarenhet är att känslan i styrningen på 330:n påverkas en hel del av lufttrycket i däcken. Kolla det till att börja med.
Mitt tips blir även det att kolla över lufttrycket.
De ska vara 3.2 kg bak o runt 2.9 fram.
Kom styrningen inte känns "sladdrig" och inexakt så bör de bero på däcken.
Testa annars o lägg på vinterhjulen för o se om problemet kvarstår. S
portmaxx är ett så nytt däck de inte finns någon erfarenhet här på hur de blir när de börjar bli lite slitna.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Känslan i styrningen på alla e46:or påverkas i högsta grad av lufttrycket i däcket, ja. Har också Dunlop Sport Maxx på min bil och erfarenheten säger att minst 2,7-2,8 fram och något hekto högre där bak. Ju högre tryck fram, desto snabbare och mer distinkt styrrespons erhålls. Går man för långt över 3,0 tycker jag man kan uppleva lite för mycket understyrning i tvära svängar om man går in för brutalt, med mjuk ingång upplevs däremot inga problem. Sen är det en fråga om komfort, men inte ens vid 3,0 upplever jag några besvärande nackdelar vad gäller komforten och detta trots sportchassi.
För övrigt ett toppdäck, underbart fäste i både vått och torrt samt fantastisk komfort. Kommer förmodligen inte inte att inom överskådlig framtid (läs 1-2 år) acceptera annat däck än DSpMaxx.
Testa med att framför allt öka lufttrycket fram, jag har en tämligen noslätt 318, din är säkert 90 kg tyngre fram, varför du bör öka mina siffror med något hekto.
Wendtan är alltid på "hugget"! Har kört mina ca 1400 mil nu och någon förslitning eller förändring i uppträdandet märks ännu inte. Det här däcket bör säkert kunna rulla uppåt 5000 mil innan det är dags för hädanfärden.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Ett tips är att ha en egen mätare i bilen. Mätarna på bensinmackarna kan visa en hel del fel. Vid ett tillfälle provade jag att svänga in på tre närliggande mackar för att jämföra vad deras mätare sade om lufttrycket i mina däck. Alla visade olika och det skilde drygt 0,3 kg mellan högsta och lägsta. Jag har också vid ett tillfälle råkat ut för en mätare som visat ungefär 1 kg fel.
Har du en egen mätare och använder den konsekvent så har du i alla fall förhoppningsvis samma felvisning hela tiden, och kan då anpassa luftmängden till denna.
När det gäller lufttryck så är det en hel del kompromissande. Vilken som är den lämpligaste kompromissen varierar med däcken, bilen, körstilen, underlaget. Om dessutom bensinmackarnas mätare visar olika blir det nästan hopplöst att hitta rätt. Det här bidrar säkert till att man kan få höra många olika rekommendationer på vad som är lämpligt lufttryck.
Tack för era svar!

Jag kollade däcktrycket för några veckor sedan, och då har jag för mig att det var ca 3 kg runt om...
Men jag ska kolla upp det! Återkommer.

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
Ufo: Jag kör på Bmw rekommendationer på b-stolpen och har inte haft problem. Att köra samma däckstryck i ett 225 däck som i ett 255 däck är inte att rekommendera dock.

Länk
Na
85
Nakata
330i Touring
Vendtan du verkar ha bra koll! Du skriver att du har 3,2 bak -2.9 fram. Jag antar att det beror på däcken...

Har 245-40 bak och 225-45 fram. Vidare är trycket 2.8 bak och 2.5 fram, allt enligt b-stolpens rekommendationer :-)

Det funkar rätt bra men jag tycker bilen är lite väl spårkänslig kan det bero på trycket? Har jag för lite ?

Prova att gå upp 2 hekto fram/bak.
Tolkar jag dig rätt så kör du på 17".
Jag körde på M68:or innan och upplevde viss spårighet med för lite tryck. Så prova det.

2.9 fram o 3.2 bak gäller 225/40/18 samt 255/35/18 som jag vet Ufo kör på. Jag kör själv dessa dimensioner på sommarfälgarna.

Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
2.9 fram o 3.2 bak använder även jag till mina M68
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
2,8 fram o 3 bak använder jag på mina M68:or
Nu har jag kollat...det var bara ca 2,5-2,6 runt om...!

Jag har 225/40-18 fram och 255/35-18 bak och då ska jag, enligt märket på b-stolpen samt instrboken, ha 2,4 fram och 2,9 bak om jag har max 4 pers i bilen...men om jag har 4 pers+bagage eller 5 pers ska jag istället ha 2,9 och 3,4.

Fast det bara är jag i bilen så tryckte jag i 2,9 fram och 3,3 bak.

Blev helt klart skillnad...

/ Joakim

Silverpilen:
Länk
De skall bli spännande och se om de löser problemet.
Så man vågar köpa sportmaxx framöver alltså :)

Länk
Wendtan: nu hängde jag inte med...?
Hu
149
Hutz1975
335i E91 -07
Wendtan: Jag har provat både Sportmaxx och föregångaren 9000 tyckte att dom var helt ok, men måste säga de bästa däcket när de gäller grepp i både vått och torrt, speciellt torrt, är helt klart enligt min mening Bridgestone potenza S03! (åker med M68 fälg)
Hårdare stomme än vad de däcket har, har inget annat däck än vad jag har provat, som resulterar i grym dirketstyrning och så långt från slddrighet i bilen man kan komma!
Sen finns de ju säkert R-däck som är ännu hårdare, men de är du en annan sak!
Det är tyst i cupén oxå!
De enda negativa är att de slits något fortare än de andra två!

Kommer att köpa S03 så länge de finns!

Mvh/ Peter
Min erfarenhet av S-03 är att de blir väldigt spårningsbenägna när de blir halvslitna. Livslängden är som du påpekar gaska kass.
Att de är ett väldigt bra bandäck är inget man skall sticka under stolen med. Väldigt stabil stomme som sagt.
Jag upplevde även s03orna som bullriga i motorvägsfart i jämförelse med mina GSD-3:or som jag kör nu.
En bra sida med MÅNGA tester där faktiskt testbilarna är e46 330 är tirerack.com.
Vad jag väljer nästa gång återstår att se, men jag skulle tro att de blir PS2 eller F1or igen.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.