|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Varvar ur, Jag har hört om flera olika orsaker till vibrationer i E39, men styrväxel var något nytt. Jag undrar verkligen... Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
I E39ans begynnels så fick det bytas del styrväxlar på garanti.Men inte pga glapp utan missljud/haveri mm vad jag kommer ihåg. Men att en 02 skulle ha fel på styrväxeln ?? Borde vara fabrikationsfel om inte bilen rullat många mil ?? ///MVH Hasso Länk |
| Bilen har gått 9700 mil. Borde BMW stå för kostnaden om styrväxeln har gått på en så pass ny bil? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Maskinskadeförsäkringen kanske kan vara nått innan 10.000 mil i annat fall. brukar väl ligga på det miltalet ?? Om BMW ska stå för kostnaden ska dom svara på nån Goodwill, Det finns ett servicmeddelande gällande E39 tillverkade 09/1999-07/2001 där är 36 månader 10.000 mil fram till o med juli 2004 för byta av styrväxel. Vet inte om det finns nått nyare servicemeddelande uppdaterat Men det gäller bilar med ext utr 216 servotronic. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej igen! Börjar nästan bli lite uppgiven. Känns som om jag själv måste bevisa att det är något fel på bilen. BMW säger att vibrationerna troligen beror på styrväxeln, men de är inte säkra. Den tidigare ägaren vill inte betala för detta efter som det inte "säkert" är det som det beror på... Kan jag själv utesluta det ena eller det andra felet? Hur märker man om det är glapp i styrväxeln? Borde jag vid nedanstående undersökningar märka om något var fel? Kan jag felsöka på annat sätt? Alla tips mottages tacksamt!!! -----Däcken-------- Har provat att flytta runt däcken men kan inte märka någon skillnad. Däremot så upplever jag vibrationerna annorlunda med vinterdäck kontra sommardäck. För båda finns vibrationer vi ca 105 men på vinterdäcken så finns de också vid ca 80. Vibrationerna vid 80 känns som ryckningar i ratten som kommer i impulser. Ju sämre vägbana desto mer ryckningar. -----Framvagn----- Jag har provat att hissa upp bilen och rucka på hjulen. Kan inte känna något glapp. Inte heller i casterstagen om jag "sliter" i dessa. -----Bakvagn---- Har tittat och kännt på silentblocken men kan inte se/känna något fel/defekter. |
|
|
Har nu haft inne bilen och M-testat den. De hittade inga glapp i styrväxeln däremot glapp i led på kränghämmarstag på höger sida bak som skall åtgärdas. Kan detta orsaka vibrationer som även känns i ratten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.