AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.373

Vibrationer hela tiden, E39 Touring -01

Sida 3 av 4
Bytte till vinterhjulen på min E39 igår - FULA style II m. Toyo Snowprox 225/60 x 15 - och ALL tendens till vibration var som bortblåsta!
Underbar känsla:-)))))

Det som e lite tråkigt i sammanhanget är ju att detta innebär att något/några av mina 17" OZ sommarhjul är orunda.
Nån som vet nån bra gubbe här i Gbg-trakten som kan kolla/banka till dem??
/Magnus

Regn är ju inte så roligt...
storken25
Fälgfixarna i Helsingborg fixade mina 20 tummare som var ovala.
Dom närmasta jag kan komma på.
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
hej, var på inspektion I i torsdags: Momentstag frame liten glap och småsprikor i remen. Bra, nu ska jag byta de och sedan fyrhjulinst. hoppas det ska bli bättre.

Va
43
Varvar ut
525i Touring -02
520d -06
Hejsan, har också problem med vibrationer i bilen. Dock inte när jag bromsar, utan vid vissa farter. Tacksam om någon kan tolka min "historia" nedan:
Vibrationerna fanns när jag köpte bilen i farten kring 105 km/h. Då satt det 18" hjul på och dessa däck ver helt slut. Jag ville inte ha 18" så jag sålde dessa och köpte ett par 16" med hyfsade däck. Vibrationerna fanns även med dessa hjul i samma fart. Jag balanserade 16" hjulen och vibrationerna minskade något. Skulle sedan serva bilen och bad BMW i Solna kolla varför det vibrerade. Svaret från dem var att däcken dels var felaktigt balanserade (så de balanserade om dem) samt att de genom uteslutningsmetoden kommit fram till att däcken var orunda. Nu vibrerade det ännu mer.
Provade att balansera däcken igen samtidigt som jag satte på nya däck på vinterhjulen. På denna däckfirma sa de att däcken inte var bra balanserade och att de var lite orunda, men inte speciellt mycket. Efter att balanserat om dem så minskade vibrationerna men de fanns fortfarande kvar vid samma hastighet (ca 105km/h).
Jag satte då på vinterhjulen och nu vibrerar det framför allt vid 70-80 km/h (även lite vid hörgre hastigheter men inte lika mycket som med sommardäcken). Dessutom så fortplantas det mycket vibrationer från vägen (vid små gupp och ojämnheter i asfalten) i de flesta hastigheter.

Vad tror ni mina vibrationer beror på?
Har BMW Solna rätt så måste ju även vinterhjulen vara orunda...?
Är det något annat fel på bilen (orsaker jag hittat i detta forum):
- Casterstagen
- Bussningar till casterstagen
- Styrlederna
- Bussningar till hjulupphängningen i bakvagnen

Har fortfarande garanti från bilfirman som jag köpte bilen av (VAG) så jag vill ju gärna åtgärda eventuella problem innan den går ut!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Läs detta så kanske du kan få lite idéer
Länk

BMW specar max 1mm i höjdslag dvs orundhet och det är inte många däck som klarar detta tyvärr.
Orundhet kan man aldrig balensera bort, möjlightvis så kan
" matcha" däck och fälgar, OCH sedan det viktigaste, HUR är dina hjul balanserade ??? Har dom som vanligt godkänt 3-5g som OK
DET är INTE OK alla balansvärden ska vara 00000 på balansmaskinen innan dom slutar, annars känner du av det.
E39 kräver extra omsorg och en förstående gummigubbe för att det ska funka.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Hej "Varvar ut"

De har diskuterats en hel del om vibbar i E39 Touring runt 105 km/h. Så använd sökfunktionen. Att många bilar drabbats av vibrationer är ett faktum. Bakvagnens multilänk konstruktion är antagligen en känslig historia och att alla bilar skulle ha ovala däck/fälgar köper jag inte. Silentblocken är nog boven i dramat som verkar gå väldigt tidigt. Upphängningen är annorlunda imot tidigare modeller ( 4 istället för 2 ) Gamla modeller är mycket "ärligare" i oljud när de har gått sönder

Håkan
Va
43
Varvar ut
525i Touring -02
520d -06
Tack för svaren!

Har läst en hel del trådar angående vibrationer på detta forum, men tycker det är väldigt svårt att skapa sig en bild av varför min bil vibrerar. Tycker att det känns otroligt om tre uppsättningar hjul skulle vara orunda. Efter som att vibrationer inte känns specifikt i ratten så antar jag att vibrationerna kommer från bakvagnen / bakhjulen.
Har varit i en GDS hall och kännt på bussnignarna både i bakvagnen (och även på casterstagen fram), men kan inte känna något glapp / se några defekter. Borde jag göra det???
Vad är "silentblock" och sitter finns de sådana även på en E39?
Har hursomhelst bokat en tid hos Bilcentralen på torsdag (för att fixa stolvärmen fram, säkringarna går hela tiden), skall be dem kolla bussningarna bak. Om de är dåliga ser dem de direkt eller måste de byta dem för att vara på den säkra sidan?
Vad skall man mer be dem kolla?
Va
43
Varvar ut
525i Touring -02
520d -06
Glömde säga att jag var med hela tiden när de balanserade såväl sommar som vinterdäcken. Det var inte några större problem att få maskinen att visa 0000, ett eller ett par omtag per däck. Killen som gjorde jobbet gav ett mycket seriöst intryck till skillndan från de som balanserade sommar däcken första gången.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Silentblock = bakvagnsbussningar finns även på E39.
Kostar ca 180 kr/st .

Håkan
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Har liknande symtom på min bil vid ca: 105-115. Har testat med 2 uppsättningar hjul men samma fel. Går det att själv kolla sina bakvagnsbussningar? om det är dom som spökar.

/Marcus
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Varvar ur,

De symptomen du beskriver passar klockrent in på det jag upplever. Har provat olika typer av däck och vibrationerna ändrar bara karaktär, men finns där alltid, speciellt mellan 100 och 110 km/h. Skulle vara otroligt skönt att veta om det är något speciellt som behöver bytas i bakvagnen. Har också svårt att tro att E39 Touring är SÅ hyperkänslig för orunda däck.

Micke
Va
43
Varvar ut
525i Touring -02
520d -06
Hejsan!

Tycker också att det låter högst otroligt att E39 skulle vara så extremt känslig för orunda däck och att dessutom så många däck skulle vara orunda. De däck som jag har satt på nu är dessutom helt nya.
Hursomhelst så har jag precis varit och lämnat in hos BMW och specifikt bett dem att kolla alla troliga orsaker som nämns på detta forum. Återkommer när jag får tillbaka bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Eftersom min fd 528 med mchassie är i perfekt skick chassiemässigt och känner av om en sten fastnar i däcken och tilllåter inte att man lämnar 5 g kvar utan det är enbart 00 som gäller. Jag böt ut ett 205/60/15 däck efter att ha flyttat runt detta däck för att lokalisera vilket som var fel. Det hade ett höjdslag på
2,0 mm och gav vibrationer bak som fram vid 110-115 km.
Tur man har en förstående gummihandlare då. Att E39 är känsliga beror på att den har låg ofjädrat vikt dvs aluminium i chassiet som blir lättare påverkat av utomstående "fel".
Så det duger inte med billiga asiatiska däck där 1 av 3 är orunt :)
Vet också att en del Dunlop 9000 har problem med orundhet trots att det är högkvalitets däck

///MVH Hasso
Länk
Va
43
Varvar ut
525i Touring -02
520d -06
Mina nya vinterdäck är av märket Gislaved Nord Frost 3 (dubbade). Är det någon som vet om det har varit problem med dessa?
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Någon som vet vinterdäck som har bra rundhet? Jag håller också på att felsöka vibrationer på min och ska ändå köpa nya vinterdäck (235/45 17).
Vilket märke ska jag välja?

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Jag kör med nya Nokian Hakkapelitta 1, tycker dom borde vara runda. På sommardäcken kör jag på splitternya Hankook Ventus.
dom är väl inte världens bästa däck men men....

/Marcus
hej, jag är helt ny när det gäller bmw fronten... ida när ja va hos däckfirman o köpte vinterdäck så när dom skulle montera ner däcken så ryckte dom i däcket mot sig och ifrån sig... då va det ett jätteglapp.... vad är fel då? va kostar det att byta?? ska iväg imorgon och åtgärda det med min gör det själv handbok=) tack på förhand
storken25
Det är hjullagret som är dåligt. Hjullager kostar 1000-1500 om jag inte missminner mig och inte helt lätt att byta själv.

Kolla på meckartips, där står det hur man gör.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Glapp klockan 12 och 6 =hjullager.
Glapp klockan 9 och 3= styrled
Med upphissat hjul.

///MVH Hasso
Länk
Va
43
Varvar ut
525i Touring -02
520d -06
Har nu haft inne bilen hos BMW. De tror att vibrationerna beror på glapp i styrväxeln och kontaktar den tidigare ägaren (DinBil i Södertälje) för att få OK på att byta den. Dinbil säger nej och vill prova bilen. Jag åker ned med bilen idag och får låna en annan bil då de inte har tid med en gång. Jag ber att Dinbil skall ringa upp mig när de provkör bilen så jag kan visa dem hur och när vibrationerna uppstår. De gör dem ju förståss inte så när jag ringer så hävdar deras försäljningschef att tre olika killar har provkört bilen och ingen av dem kan känna några vibrationer samt att de skall ta bilen till bilprovningen för en opartisk åsikt?! Jag förklarar igen när vibrationerna uppstår och ber igen att de skall ringa när de provar bilen. De lovar att testa bilen igen och ringa innan de åker till bilprovningen. Tror ni att de har ringt... förståss inte!

Vad skall man göra?

Kan visserligen förstå att de vill undersöka bilen då BMW vill ha drygt 15 tusen för att byta styrväxel. Men jag tycker att det är helt oacceptabelt att de inte hör av sig och inte kan hålla med om att det vibrerar (för det gör det och det har även BMW konstaterat).

Tror ni för övrigt att det kan vara styrväxeln som orsakar vibrationerna?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.