AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.369

Vibrationer hela tiden, E39 Touring -01

Sida 2 av 4
www.rolleslitz.se

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En förutsättning är ju att man inte åker ut och hårdbromsar med nya skivor och sedan stannar vid rödljus med foten på pedalen, då är det liksom kört.

///MVH Hasso
Länk
storken25,

Återkom gärna med resultatet av bytet till originalskivorna när du kört ett antal mil!

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
storken25
Ja ha nu har jag bytt till Orginalskivor och tar en test repa Stockholm-Linköping fram och tillbaks. Ses ikväll och håll tummarna!!!
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
storken25
visst kan du testa med Original men det är inte säkert att det hjälper.
Jag hade vibrationer i drivlinan på min E34 535i -88 och BMW sa att det var mellanlager samt hardyskiva som var defekta. Jag lät dem byta dessa samt bakvagnsbussningar. När jag hämtade bilen så fanns felet fortfarande kvar, fast i reducerad form.

Så att en märkesverkstad säger att det är si eller så betyder inte att det stämmer tyvärr...

Och felsökningskostnad ska de ha varje gång :(

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
storken25
Nu är jag hemma igen. Vibrationerna är helt borta när jag bromsar!
Däremot har jag kvar den lilla obalans som jag hade innan.
Skall göra framvagnsinställning imorgon eftersom jag har bytt bussningarna till Castrstagen och då får dom balansera om hjulen.

I och för sig fungerade det bra med Mekonomen pisset ca 200mil.....fär se om Orginalet håller längre??
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Så om jag förstår allt rätt nu så hjälpte ingenting utom att byta till originalskivor? Bytte du dem själv?

BMW snackade om att fälgarna måste dras med momentnyckel för att det ska bli balans. Låter inte troligt...

MVH
/Jonas
BMW CS #5871
Det är inte alls säkert att det är skivorna som är det grundläggande felet. Att de slår sig kan ju vara ett symptom på nåt annat.

Jag skulle inte ropa hej än på ett tag.
/Micke
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
mekonomen brukar inte hålla dålig kvalitet..det brukar vara bra grejjor....synd!!! but shit happens

///325///
storken25,

Du bytte alltså casterstagsbussningarna SAMTIDIGT som du bytte till Originalskivor?

Mvh,
Kalle
_____
storken25
Nu börjar vi om från början!
Jag hade vibrationer. Jag böt bromskivor runtom (mekonomen) och däck runt om och allt var frid och fröjd i ca 200mil. Sedan började vibrationerna komma tillbaka. jag trodde då inte att skivorna skulle vara skeva igen pga dom var helt nya! Så jag böt bussningarna i casterstaget och det vart markant bättre. Åkte då till BMW och dom sa att skivorna var skeva, så då bytte jag till Orginalskivor och då vart allt nästan bra. Var otroligt lite vibrationer vid 120km/h kvar, men vid inbromsning var allt perfekt! Så jag åkte idag och gjorde framvagns inställning och balaserade om hjulen och nu är allt perfekt!! Så jävla skönt, MEN det fungerade bra med Mekonomen grejorna i 200mil och jag har bara kört 60mil med Orginal skivorna så den som lever får se..........hoppas ni har allt på det klara!

Tack för alla råd och tips!!

MVH
STOOOOOORKEN
storken25
Kalle Hansen:
Alltså Nej....
storken25
Micke:
Jag vet....det var därför jag var på BMW och kollade så att det inte var glapp någon annanstans, och det var det ju inte.
Skönt att du har en vibrationsfri bil, Storken!

Jag lägger dock mina kulor på att det var tack vara de nya bussningarna som vibrationerna försvann. Likaså var det på grund av dina tidigare dåliga bussningar som Mekonomen (Brembo)- skivorna blev skeva från första början!

Hoppas min bil slutar vibrera när jag får på vinterdäcken :)

Mvh,
Kalle
_____
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Som E-21racing skrev; flytande ok får inte kärva alls, då kan man få uppleva hemska vibrationer framförallt vid lätt inbromsning.

Ta loss oket och peta bort rost vid cylindern o beröringspunkterna mot klossarna + smörj lite som per_j82 beskrev!

Mvh
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
hej!

jag har också dåliga erfarenheter av byte till mekonomenskivor med en 523iT -00. Efter byte till BMW-skivor så funkar bilen perfekt! Men jag har en helt egen teori som jag provar just nu. Mekonomen har nämligen specielbelägg (tarox?) som ska vara mer slitstarka. Min högst personliga gissning är att dessa ger för hög temp på skivorna, som sedan slår sig. Jag kör nu med Mekonomens vanliga belägg, som dessutom är billigare. Jag har bara kört 60 mil ännu, utan några som helst problem. För jag tycker det vore konstigt om Brembo skulle tillverka så usla skivor till en bilmodell att de pajar efter ett par hundra mil. Jag återkommer om vibrationerna kommer tillbaks!

mvh Johan
storken25
Kalle Hansen:
Ja din teori ska jag låta vara osagt .........kan ju vara så.

Skall dra i väg till Danmark imorgon och där brukar jag köra lite fortare än Sverige och lite hårdare bromsnigarblir det ju då, så vi får se om det står pall för det den här gången. För det var där som Mekonmoen skivorna slog sig förra gången.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Taroxbelägg används av både Mercedes och BMW som standardbelägg vid fabriksmontering.

///MVH Hasso
Länk
Ne
83
NedimB
e71 X6 2013
tja, jag hade problem med vibration men när jag byte till vinterdäck minskade de kraftik, dock int helt. Imårgon ska jag på inspektion I så får jag dömen.. jag återkommer om det.

storken25
Kom´tillbaks nu ifrån Danmark och allt fung perfekt....!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.