AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.371

Vibrationer hela tiden, E39 Touring -01

Sida 1 av 4
storken25
Har nu bytt däck, skivor, klossar, caster bussnig och det skakar fortfarannde när jag bromsar!! Skivorna kommer ifrån Mekonomen, ska jag köpa Orginal eller är det bara att kasta pengarna i sjön?? Skall kolla balanseringen på hjulen en gång till tror jag......
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Vad är det för bil då???

Kärvar inte bromsoken?? dom måste gå lätt annars uppstår vibrationer!

Stötdämpare, styrleder o.s.v är fräscht antar jag!

///Magnus
storken25
520Touring -01 på 12500mil.
Ja...jag bröt och bände lite men kunde inte hitta något glapp.
Det vibbrerar i alla hastigheter när jag bromsar + att jag har lite obalans. Jag får kännslan att det är den där obalansen som förstärks när jag bromsar om ni förstår hur jag menar.......
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla att hjulen/däcken är runda!

Ett däck/fälg kan vara orund och fortfarande balanseras till 0gr obalans....men likväl kvarstår vibbarna.

I vilket skick är stötdämparna?

Vad är det för däck och fälgar?

Är vibrationerna kvar om du byter fälgar?

Vibrerar det när du bromsar löst, hårt eller oavsett hur hårt du bromsar?

Till vilken toleransnivå balanserades däcken? (hur många gram felbalans var OK enligt däckgubben som gjorde jobbet?)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
storken25
Stötdämparna är i bra skick.
Orginal M-sport fälgar med Dunlop 9090 235-45-17.
Har inte provat att byta fälgar.
Det vibrerar oavsett hur hårt jag bromsar.

Skulle du börja med att kolla hjulen?? Man tycker att det borde vara ok...men vem vet.
Det fungerade ett par hundra mil efter att jag hade bytt skivor + däck, men sen kom det tillbaka......

Kan däcken "sätta till sig" efter att man har kört ett tag, och man måste balansera om??
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har haft samma problem med min 520, bytte skivor och vibbrationerna slutade, för att återkomma efter ca 150 mil, svarvade om skivorna, men samma sak upprepades två gånger till. Till slut köpte jag originalskivor hos BMW, nu har det gått 1 år utan vibbrationer.

BMW CS #5206
Ja hade samma problem, köpte nya skivor på mekonomen o allt har varit bra i över 1år nu.

///Schumi
storken25
Faan tror jag åker och köper Orginal skivor imorgon...
em
339
emhå
525i -88
Har du kontrollerat kulbultarna på casterstagen samt bussningen på hjälpstyrarmen?
cane
org skivor hjälpte mig åxå på en 325 87. Dyra tar ox samt mekonomen gav vibbar...
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Se till att du har nya fräscha klossar om du byter skivorna.... De formar varandra ganska snabbt annars...
Lycka till!

- H U M A N R A G E -
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om du bytt skivorna och det blev bra, för att sedan komma tillbaka efter ett par hundra mil så kan det ju bara bero på bromsarna? Skivorna kan ha slagit sig och blivit skeva, därför vibrerar det. Vissa säger att man ska "köra in" nya bromsskivor genom att försöka bromsa lite försiktigare om det går sisådär en 100 mil. Vet inte om det är en skröna eller ej.

Köp BMW Original bromsskivor, och klossar de håller mycket hög kvalitet och kostar i runda svängar 6-800:-/st. Smörj upp oket ordentligt genom att bända upp gummi/dammskyddet lite och spraya in 5-56 eller WD40. Ta sedan en polygrip och tryck in kolven för att sedan trycka på bromspedalen så kolven åker ut igen. Gör detta några gånger så oket får smörjning.
storken25
per_82:

tror på din teori oxå, men måste jag byta kolssarna till ORG oxå om jag byte till Org skivor, eller kan jag ha kvar min nya Mekonomen klossar?

Jag var väldigt försiktig dom första 150milen, för att sedan köra normalt. Kör gasnska mycket i Danmark och där eldar man ju på lite mer än i Sverige och där kan det ju bli lite tvära inbromsningar i från 160 till 70 några gånger och det kanske inte Mekonmen pisset pallar.....

Ang Oket så gjorde jag följande:

Lyfte på damasken spraya in 5-56 tryckte in kolven och på med nya klossar. Jag körde inte ut och in den efter jag smörjt med 5-56,men skall det ha någon betydelse? Bilen är ju bara 3 år......

MVH
Det är inte säkert att vibrationerna försvinner för att du byter till originalskivor! Även BMW original har problem med slagna bromsskivor till E39. Anledningen: många kör runt med dåliga bussningar och stag i framvagnen!

Jag skulle börja med att låta en duktig verkstad se över skicket på bilens framvagn, samt stötdämparna.

Givetvis ska man alltid montera nya belägg vid montering av nya skivor. Korrekt rengöring av nav tar jag för givet, och kopparpasta skall inte användas mellan skiva och nav vid monteringen!

Det är väldigt viktigt att man kör in skivan och klossarna korrekt de 10-20 första milen.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
storken25
Kalle:

Jag har pasta mellan skiva och nav.
Vad skall set spela för roll???
Titta i andra änden på bilen också: bakvagen på E39 är en alu historia som sitter med 4 stora bussningar till karossen, är dom slitna kan det ge spännande fenomen ( dock vanligast med vibbar runt 100..)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
storken25,

Bromsskivorna är komponenter som är väldigt känsliga. Alla risker för vibrationer bör elimineras, och att smörja naven med kopparpasta är en potentiell risk, beroende på hur rikligt med pasta man använder. Kopparpasta kan, liksom smutspartiklar på navet, göra att skivan hamnar lite snett, och efter några mils körning är skevheten ett faktum.

I ditt fall skulle jag dock tro på bussningar i framvagnen som behövs bytas, bilen har trots allt gått ganska långt.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
storken25
Okej, ringer Bmw så får dom kolla bussningarna först.
Hade inne min E39:a hos Bayerische i Mölndal för Fjäder/Stötdämparbyte runtom, främst för att kunna passera de otaliga vägbulorna här i Götet på ett mer komfortabelt sätt.
Bytte från AC Schnitzer sänksats till orig M-sänkning, trodde mig då även kunna få bort de ständiga vibrationer jag hade mellan 95-140.
Resultatet blev tämligen magert, trots byte till Sachs orig M-dämpare o nya M-fjädrar, byte av de 4 stora bussningarna i bakvagnen, inkl stötdämparlagringar o diverse brickor, byte av casterstag o div bussningar + styrleder i framvagn + 4 hjulsinställning. Har säkert glömt nåt som de var o pillade på, listan var lång:-( För att inte säga hur tokdyrt det blev... Visst blev bilen stadigare o goare att köra, men det skakar fortfarande friskt mellan 105-125, dvs den hastighet man för det mesta befinner sig i. Förmodligen är fälgarna/däcken orunda, har balanserat dem 2 ggr sedan chassierenoveringen. Ska bli intressant att få på vinterhjulen för att se om det blir nån skillnad!!
/Magnus

Regn är ju inte så roligt...
storken25
Tro det eller ej, men nu har jag varit på Bmw och dom konstaterade att skivor fram var skeva, så nu blir det Orginal!!!!!!!!
storken25
Vet ni några i Stockholm som svarvar skivor??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.